Volby do EP: Národní socialisté slibují šetrnost k přírodě
Další informace o kandidujících stranách, hnutích a koalicích, jejich kandidátky, programy a jejich sliby v oblasti životního prostředí najdete na stránce věnované Volbám do Evropského parlamentu 2009. |
Na anketu nám odpovědeli dva zástupcí České strany národně socialistické, její tiskový mluvčí Jiří Pondělíček a kandidát do EP Vilém Mikula. Oba představitelé se zajímavým způsobem rozešli v pohledu na emisní povolenky. Pro Jiřího Poledníčka nepředstavuje zatížení letecké dopravy problém, zatímco u lodní dopravy problém vidí. Vilém Mikula naopak zcela odmítá princip povolenek, které vidí jako odpustky za hřích.
1) Který z problémů životního prostředí by se měl na úrovni Evropské unie přednostně řešit? Jaké kroky pro řešení tohoto problému chcete podniknout v Evropském parlamentu?
Odpovídá Jiří Pondělíček: První a základní problém je v samotném přístupu k ochraně krajiny jako celku. Převážná část Evropy je tvořena kulturní krajinou, tedy krajinou hospodářsky využívanou, prostoupenou zachovanými původními přírodními lokalitami. Je třeba vytvořit zásady pro projekty, které se týkají krajiny a prosadit jejich šetrnost vůči základním funkcím krajinných celků.
Odpovídá Vilém Mikula: Musí se vyřešit problém dotované, takzvané zelené energie. Dotace se musí zrušit. Na výrobu 1J zelené energie se spotřebuje 1.05J az 1.3J klasické energie (z uhlí). Celkové množství spotřebované energie se tím zvětší. Systém funguje jenom proto, že je dotován z kapes nás všech daňových poplatníků. V tržním prostředí by neefektivní výroba (kdy se spotřebuje více energie, než se získá) zanikla a celkově by se tím spálilo o dvě až tři procenta uhlí méně. Tím by se lehce pomohlo životnímu prostředí. Budu navrhovat a hlasovat za zrušeni dotací neefektivní výroby těch druhů zelené energie, kdy se spotřebuje více energie než se získá.
2) Měly by v rámci systému obchodování s emisemi skleníkových plynů (ETS) letecké společnosti nakupovat povolenky v plné výši? Budete podporovat zapojení lodní dopravy do systému ETS?
Odpovídá Jiří Pondělíček: Nevidím důvod, proč by zrovna letecká doprava měla požívat úlevy, její ohleduplnost vůči životnímu prostředí není o mnoho větší než u jiných oblastí dopravy. Sociální charakter také nemá. Naproti tomu nelze popřít, že lodní doprava patří k těm, které poměrně málo životní prostředí zatěžují např. exhalacemi. Lodní doprava si tedy podporu zaslouží, mj. i pro nižší energetickou náročnost.
Odpovídá Vilém Mikula: Ne, protože by žádné středověké povolenky na CO2 = odpustky na hřích vůbec neměly existovat. Pokud připustíme, že produkování CO2 nějakým způsobem škodí, proč netrestáme odpustky také producenty jiných škodlivých látek (metanu, popílku, hnojiv, paliv, barviv, jedů, odpadu a mnoha jiných chemikalií vypouštěných do přirody)? Proč netrestáme lidi za to, že vydechují CO2? Celková produkce CO2 tím nesníží, výroba se jen převede do zemí, kde se odpustky nevybírají a zvýší tam zaměstnanost a konkurenceschopnost. Je velmi sporné, zda za oteplování může CO2 .(Zda není zaměněna přičína a následek. Zda se nejedná o výkyv rovnováhy přeměny CaCO3 na CO2 a opačně vlivem kyselosti či zvýšené teploty či vyšší aktivity mikroorganismů. Otázka je také, zda jsou vůbec naměřené hodnoty teploty a koncentrace CO2 věrohodně reprodukovatelné.) Na systému se hlavně napakují organizátoři a banky. Pár jedincu si z odpustků zateplí domov, ale všichni občané to zaplatí ve zvýšené ceně zboží. Dříve než se zavede nějaké ekologické opatření, musí být udělaný ekonomický rozbor nákladu a výnosu z hlediska celé společnosti a musíme vědět, jak příroda funguje. Připadá mi to tak, že se zelení pokouší řídit velmi složitý stroj zvaný příroda a přitom vůbec netuší, jak se ten stroj ovládá. Mohou nás snadno strhnout do katastrofy. Už nám to jednou předvedli zavedením povinného biopaliva. Tím byly zdraženy potraviny a tisíce dětí kvůli tomu umřelo a ještě umře hlady. Budu podporovat zruseni ETS = odpustku za hrich. Takže nechci, aby byl rozšířen dále na lodní dopravu. (Nebo opačný extrém - budu prosazovat, aby každý, kdo vydechuje CO2 a neplati odpustky = ETS, byl tvrde potrestan. Citíte tu nesmyslonst ETC?)
3) Měla by být půda chráněna společnou evropskou směrnicí o půdě? Budete její schválení podporovat?
Odpovídá Jiří Pondělíček: Ochrana půdy v každém případě. Zde je třeba vyloučit především nejrizikovější příčiny znečištění půdy chemikáliemi ze strany velkých průmyslových, vojenských nebo dopravních celků. Naproti tomu postupovat citlivě vůči drobným majitelům nemovitostí rodinného charakteru. Jak uvádím v bodu 1, nejdůležitější roli by sehrála právě ohleduplnost vůči podstatě krajiny, aby byla zachována, co možná nejvyšší absorbční schopnost.
Odpovídá Vilém Mikula: Zemědělská a lesní půda musí být chráněna lépe než dosud v čele EU. Jsem pro velmi přísnou ochranu proti kontaminování a úbytku půdy.
4) Jste nakloněni tomu, aby o sporných environmentálních otázkách bylo možné hlasovat v referendu na celoevropské úrovni?
Odpovídá Jiří Pondělíček: Takové hlasování je možné připustit jen v případech, které se týkají opravdu celoevropských nebo globálních jevů. Není žádoucí, aby taková rozhodnutí mohla blokovat dění v jednotlivých zemích či regionech.
Odpovídá Vilém Mikula: Jsem pro referenda v EU. Referendu musí předcházet vysvětlující kampaň pro a proti – uedení výhod i nevýhod, které to které opatření způsobí. Lidé nesmí být uvedeni organizátory referenda v omyl.
(..)
5.
Jedním z nesporných evropských témat v současnosti je ochrana životního prostředí. Na rozdíl od ekologických fundamentalistů chce Česká strana národně socialistická řešit ekologická témata formou šetrnosti k přírodě a vedle využití přírodních zdrojů při výrobě čisté energie také obnovit výrobu elektrické energie z jádra.
reklama