Volby do EP: Masarykova demokratická strana chce přesunout kamiony na železnici
Podrobné informace o volbách do Evropského parlamentu najdete zde
Odpovědi koalice "Masarykovy demokratické strany" na anketu EkoListu
Odpovídá Milan Kozlík, kandidát č. 1 na kandidátce "Masarykovy demokratické strany"
1. Který z problémů životního prostředí by se měl na úrovni Evropské unie přednostně řešit? Jaké kroky pro řešení tohoto problému chcete podniknout v Evropském parlamentu?
a) problém evropské nákladní dopravy
b) problém energií
c) problém odpadů
d) rekultivace krajiny po těžbě nerostných surovin
Naše politická strana bude prosazovat na všech úrovních evropských
institucí ekologický způsob nákladní dopravy - to znamená železniční. Současný stav kamionové tranzitní evropské dopravy je pro Evropu dále neudržitelný, tranzit jednoznačně musí na železnici.
Energie - propagace využívání sluneční energie, je zadarmo a nedostatečně ji využíváme. V současnosti využívá Země jen 16 GW, zatímco využitelná energie je kolem 160 GW. Proto nejsou zapotřebí nové Temelíny, protože Slunce má energie dostatek a jde jen o to si jí vzít.
Odpady - veliký problém. Maximální převoditelnost současného v mnoha ohledech nezničitelného odpadu do sféry biologického plně v přírodě rozpustitelného.
Rekultivace - tam to chce peníze, aby Ostravsko a Mostesko bylo k životu.
2. Má EU dál prosazovat Kjótský protokol jako základní strategii boje proti klimatickým změnám? Pokud ne, jaké nástroje ochrany klimatu má prosazovat?
Evropa musí vyžadovat plnění Kjotského protokolu, hlavně vytvořit tlak na USA, které ho nepodepsaly!!!
3. Pro jaké konkrétní dopravní stavby na území ČR budete prosazovat financování z peněz EU (např. v rámci programu Transevropských dopravních sítí)? Bude mezi nimi kanál Dunaj - Odra - Labe?
Budeme prosazovat vybudování nájezdních portálů pro kamiony na železniční vagony při hraničních přechodech a ve velkých městech. Kamiony na železnici je naše priorita! Dále bychom rádi peníze získali pro vybudování tranzitních dálnic Drážďany - Linec a Brno - Ostrava (oživení regionu). Kanál Dunaj - Odra - Labe zřejmě ne.
4. Jaký postoj má EU zaujmout v otázkách liberalizace světového obchodu. Mají být multilaterální obchodní smlouvy nadřazeny dohodám o životním prostředí? Nebo to má být naopak? Má se o těchto věcech jednat pouze na půdě Světové obchodní organizace (WTO), nebo i v Organizaci spojených národů (OSN)?
Životní prostředí bude vždy nadřazeno všemu ostatnímu, ale měli by si tyto otázky řešit jednotlivé země. Evropská unie by ale měla stanovit jasná pravidla a jako celek vystupovat proti globálním problémům jako je kácení Amazonského pralesa, jelikož tyto činy ohrožují Evropu nedostatkem srážek v budoucnosti. OSN je tak velký byrokratický moloch,že nezmůže nic. EU je mnohem flexibilnější.
5. Snahy členských států EU o ochranu životního prostředí na svém území narážejí na pravidla EU o volném pohybu zboží a služeb (viz např. spor mezi Evropskou komisí a Německem o zálohování nevratných obalů nebo spor mezi Evropskou komisí a Rakouskem o zákaz jízdy kamionů na určitých trasách). Považujete současnou právní úpravu této problematiky za uspokojivou, nebo by měla být posílena práva členských států na ochranu jejich životního prostředí, nebo by naopak měla být posílena zásada volného pohybu zboží a služeb na úkor práva států chránit životní prostředí na svém území?
Stát by měl být primární instituce v řešení těchto záležitostí. Jelikož státy jsou různě hospodářsky zdatné a mají svá specifika. Evropská unie by měla dávat jen doporučení.
6. Jste nakloněni tomu, aby o sporných ekologických otázkách bylo možné hlasovat v referendu na celoevropské úrovni?
Jak kdy, jde o složitou otázku, nepředpokládáme, že by si např. Německo dalo od někoho šikanovat. Evropa je a bude i v budoucnu natolik heterogenní útvar, že těžko si jednotlivé země (hlavně ty velké) nechají od někoho rozhodovat o ekologických problémech odehrávajících se na jejich územích. Ale myšlenka o jednotné evropské ochraně přírody by byla jistě zajímavá.
Vybrané pasáže z programu "Masarykovy demokratické strany"
Zemědělství
-požadujeme rovný přístup všech zemědělců EU k jejím dotacím
Dopravní politika
- podpora rozšiřování ekologické dopravy a to zejména železniční, podporujeme spolupráci železničních správ jednotlivých zemí EU na bázi rovnosti a vzájemné výhodnosti poskytovaných služeb
reklama