https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volby-do-ep-pro-stranu-zelenych-je-ekologie-prioritou-programu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volby do EP: Pro Stranu zelených je ekologie prioritou programu

31.5.2004 10:07 | PRAHA (EkoList)
Strana zelených, která kandiduje do Evropského parlamentu pod číslem 9, věnuje ve svém programu otázkám životního prostředí z českých kandidujících seskupení nejvíc prostoru. Strana také slibuje, že její případní poslanci budou mít čas na to, aby se životnímu prostředí věnovali jako svému hlavnímu tématu, a ne jen tak bokem, jak je tomu u ostatních stran.
 


Podrobné informace o volbách do Evropského parlamentu najdete zde
V EP chce SZ prosazovat reformu OSN směrem k demokratičtější a akceschopnější struktuře. Zelení chtějí také jasně vystupovat proti zvyšující se obchodní i politické moci nadnárodních korporací. "Dost bylo liberalizace," říká lídr zelené kandidátky Jakub Patočka.

Odpovědi Strany zelených na anketu EkoListu

Odpovídá Jakub Patočka, vedoucí kandidátky Strany zelených.

1. Který z problémů životního prostředí by se měl na úrovni Evropské unie přednostně řešit? Jaké kroky pro řešení tohoto problému chcete podniknout v Evropském parlamentu?

Několik příkladů z volebního programu Strany zelených pro evropské volby: Přijetí politiky REACH (registrace, evaluace, autorizace chemických látek) v co nejpřísnější podobě. Reforma Společné zemědělské politiky tak, aby se radikálně snížily dotace pro neudržitelný agroprůmysl, a naopak se podstatně zvýšily dotace pro ekologické zemědělství. Podstatná redukce kamionové dopravy systematickou podporou posilování regionalních ekonomik a železniční dopravy. Důsledná implementace programu Natura 2000 a její provázání s dotacemi z regionálního rozvjového fondu. Zrušení smlouvy Euratom a ústup od jaderné energetiky, pokud možno na základě celoevropského referenda o této otázce. Ekologická kapitola volebního programu Strany zelených "Evropa: jeden z našich domovů" zabírá sedm z dvaatřiceti stran a má pořadové číslo 1.

2. Má EU dál prosazovat Kjótský protokol jako základní strategii boje proti klimatickým změnám? Pokud ne, jaké nástroje ochrany klimatu má prosazovat?

Ano, ale je třeba přitvrdit. Evropská strana zelených se shodla na požadavku snížit do roku 2020 emise CO2 o 30 % oproti stavu v roce 1990.

3. Pro jaké konkrétní dopravní stavby na území ČR budete prosazovat financování z peněz EU (např. v rámci programu Transevropských dopravních sítí)? Bude mezi nimi kanál Dunaj - Odra - Labe?

Kromě pěších zón, cyklistických stezek a železnic nemáme v úmyslu podporovat z evropských fondů jakékoli dopravní stavby. Prioritou pro evropské finance směřující do nových členskýchzemí se má z našeho hledika stát posilování demokracie, kultura, vzdělání a ochrana životního prostředí.

4. Jaký postoj má EU zaujmout v otázkách liberalizace světového obchodu. Mají být multilaterální obchodní smlouvy nadřazeny dohodám o životním prostředí? Nebo to má být naopak? Má se o těchto věcech jednat pouze na půdě Světové obchodní organizace (WTO), nebo i v Organizaci spojených národů (OSN)?

Dovolte parafrázi klasického výroku: dost bylo liberalizace. Je to orwellovské označení procesu, kterým se soustavně zvyšuje obchodní i politická moc nadnárodních korporací na úkor demokratických institucí a legitmních ekologických, kulturních či sociálních zájmů veřejnosti. Multilaterální obchodní úmluvy mají být podřízeny dohodám o životním prostředí, ale nejen jim. Mají být podřízeny rovněž mezinárodním úmluvám o lidských právech, sociálním úmluvám. Jednání na půdě WTO mají být podřazena jednání na půdě OSN. Úlohu OSN je nutné systematicky posilovat a současně ji reformovat směrem k mnohem demokratičtější a akceschopnější struktuře. Evropská Strana zelených by v tom mohla navázat na návrh reformy OSN předložený Josefem Vavrouškem v roce 1992 v Rio de Janieru. Bude-li mít česká Strana zelených v Evropském parlamentu zastoupení, budeme se o to pokoušet.

5. Snahy členských států EU o ochranu životního prostředí na svém území narážejí na pravidla EU o volném pohybu zboží a služeb (viz např. spor mezi Evropskou komisí a Německem o zálohování nevratných obalů nebo spor mezi Evropskou komisí a Rakouskem o zákaz jízdy kamionů na určitých trasách). Považujete současnou právní úpravu této problematiky za uspokojivou, nebo by měla být posílena práva členských států na ochranu jejich životního prostředí, nebo by naopak měla být posílena zásada volného pohybu zboží a služeb na úkor práva států chránit životní prostředí na svém území?

Tato otázka má v sobě skrytý háček. Posílení pravomocí států proti pravidlům EU (včetně těch o volném pohybu zboží a služeb) nemusí sloužit pouze k žádoucímu zpřísnění ochrany životního prostředí, ale právě naopak -- a častěji -- k uvolnění ekologických i sociálních evropských norem, čímž se jednotlivé země mohou snažit získat výhodu ve vzájemné soutěži o investice. Správný postup zřejmě spočívá jednak v koordinaci celoevropské regulace obchodu, jednak v jasném vymezení oblastí, v nichž mohou jednotlivé státy zpřísňovat své normy bez ohledu na evropský standard. Není pochyb, že ekologická oblast by mezi oblasti, v nichž je takové průkopnictví povoleno, měla patřit.

6. Jste nakloněni tomu, aby o sporných ekologických otázkách bylo možné hlasovat v referendu na celoevropské úrovni?

Cituji z úvodního desetibodového shrnutí našeho volebního programu: "Ústava s referendem. Budeme hájit váš zájem na přehledné evropské ústavě, která zaručí co nejefektivnější rozhodování a občanům co nejspravedlivější podíl na něm. Budeme tudíž prosazovat, aby evropská ústava obsahovala také možnost vypsat celoevropské referendum, vyvolatelené mj. občanskou iniciativou zdola."

Vybrané pasáže z programu Strany zelených

Strana pod názvem Evropa: jeden z našich domovů připravila shrnutí svého programu do EP. Výňatky z úplného proigramu naleznete pod shrnutím.

Evropa: jeden z našich domovů

(...)
Pokud by měli Evropskou unii řídit nacionalisté s komunisty, ať je co nejslabší; pokud však bude soustátím, které na první místo klade zájem svých občanů o co nejvyšší ekologickou, kulturní, sociální i politickou kvalitu života, pak ať je co nejsilnější. O takovou Evropu se chceme zasazovat. Můžeme se v tom opřít o podporu Evropské strany zelených, která má už dnes čtvrtý nejsilnější klub v Evropském parlamentu.

1.Občan je víc než politik.
Budeme hájit vaše právo podílet se na rozhodování o záležitostech, které mají vliv na podobu vašeho každodenního života. Nemáme vazby na žádnou průmyslovou lobby. Nejsme a nebudeme zavázáni průmyslu, ale pouze občanům, u nichž se ucházíme o podporu. Díky tomu můžeme důsledně hájit váš zájem na tom, aby slovo „občan“ znamenalo vždy víc než slova „investor“, „úředník“ či „politik“. Budeme hájit prostor pro svobodu slova, kterou v médiích ohrožují nejen tlaky politické, ale dnes především tlaky tržní. (...)

3. Zdravé a levné potraviny.
Budeme hájit váš zájem na tom, aby se zdravé potraviny ekologického zemědělství postupně staly všeobecně dostupnými, a to jak cenově, tak množstvím. Daně občanů nesmí financovat převážení průmyslových potravin po dálnicích Evropou sem a tam, šíří se tím nemoci a množství dopravy katastrofálně narůstá. Budeme usilovat o úplný zákaz pěstování geneticky upravených plodin.

4. Přísné regulace nebezpečných chemikálií.
Lidé dnes mají v tkáních desítky nebezpečných látek, které se jim do těla dostaly s potravou, nápoji anebo vdechnutím. Budeme hájit váš zájem jíst a pít zdravě či dýchat vzduch bez obav z toho, že si tím přivodíte nějakou civilizační chorobu. Budeme hájit váš zájem, aby chemický průmysl musel zcela změnit své současné chování a přestal obchodovat se všemi látkami, u nichž předtím neprokázal, že se nejedná o jedy. (...)

9. Ústava s referendem.
Budeme hájit váš zájem na přehledné evropské ústavě, která zaručí co nejefektivnější rozhodování, a občanům co nejspravedlivější podíl na něm. Budeme tudíž prosazovat, aby Evropská ústava obsahovala také možnost vypsat celoevropské referendum, vyvolatelné mj. občanskou iniciativou zdola.

10. První demokratická velmoc.
Budeme hájit váš zájem na vzniku rozumné společné bezpečnostní a zahraniční politiky Evropské unie tak, aby Evropa dokázala účinně a mírumilovně prosazovat řešení mezinárodních konfliktů, globálních ekologických problémů a dokázala demokratickou regulací spoutat moc velkých obchodních korporací.

Výňatky z celého politického programu Strany zelených pro Volby do EP:

I. EKOLOGIE
Všechny politické strany nepochybně zahrnou do svého programu část o životním prostředí. Žádná ji ale nemá tak jako my na prvním místě, ani nehodlá vyslat do Evropského parlamentu poslance, kteří budou mít dostatek času, aby se mohli důkladně zabývat tímto z hlediska kvality života našich občanů tak zásadním tématem. Každý by rád zlepšoval stav životního prostředí a každý to také rád slíbí. Jenomže v praxi to velmi často znamená dostat se do křížku s ekonomickými zájmy průmyslových podniků. Pouze Strana zelených v takové situaci bez váhání zůstane stát na straně občanů. A vyhradí si na to dostatek času.

Na straně občanů: 63 dobrých důvodů proč volit Zelené
Osm nejvýznamnějších evropských ekologických organizací už vloni přijalo soubor 63 konkrétních návrhů, které by měl příští Evropský parlament prosazovat. Česká Strana zelených si kompletní seznam návrhů osvojila. V některých záležitostech ale dobrovolně přijímá důslednější závazek a některé další návrhy v ekologické oblasti hodlá v Evropském parlamentu prosazovat nad rámec programu silné evropské osmičky ekologických občanských organizací.
Strana zelených považuje občanské iniciativy za svého nejbližšího partnera. Proto všechny kroky týkající se ekologické politiky budeme s občanskými organizacemi pečlivě konzultovat. Naši poslanci v EP budou vždy připraveni návrhy občanských organizací vyslechnout, případně si je osvojit a prosazovat.

Jíst, pít a dýchat, aniž by to způsobovalo civilizační nemoci
Jeden z největších politických soubojů se v příštím Evropském parlamentu svede o regulaci chemických látek v životním prostředí. Ve stávajících zemích EU je na trhu zhruba 100 000 chemických látek. Většina těchto látek je vyráběna, používána a uvolňována do prostředí, aniž bychom znali jejich účinky na lidské zdraví nebo na životní prostředí. Laboratorní analýzy prachu z našich domovů i z parlamentů několika evropských zemí prokázaly výskyt dlouhého seznamu rizikových chemikálií, uvolňujících se z běžně prodávaných výrobků. Podobné rizikové chemikálie lékaři nacházejí v lidské krvi, v tuku a v mateřském mléce, ba dokonce v tělíčcích nenarozených dětí, do nichž se dostávají z těla matky. Proto Zelení budou prosazovat přijetí soustavy opatření na regulaci chemických látek (známé pod zkratkou REACH: registrace, evaluace a autorizace chemických látek) v co nejpřísnější podobě tak, aby:
- náklady na zhodnocení rizik chemických látek i likvidaci případných důsledků nesli výrobci (princip „nemáte testy – nemáte nárok obchodovat“);
- se důsledně uplatnil substituční princip, podle nějž každý výrobce chemické látky bude muset prokázat, že za ni neexistují bezpečnější alternativy;
- veřejnost měla právo vědět, jaké chemické látky jednotlivé výrobky obsahují a jaké riziko případě mohou představovat.

Rozmanitost evropské přírody: Natura 2000
Evropská unie zavedla pravidla ochrany společné přírody označovaná Natura 2000, která zajistí péči o nejvzácnější části našeho kontinentu včetně posledních pralesů, unikátních mokřadů, orchidejových luk a cenných stepí. Strana zelených soustavu chráněných území Natura 2000 bez výhrad podporuje. V Evropském parlamentu hodláme dohlížet na její co nejrychlejší uvedení do života – bez ohledu na zájmy dřevařských, těžebních nebo stavebních společností i jejich politických lobbyistů u nás nebo v dalších zemích.
Proto se rovněž chceme zasadit o to, aby výrazná většina zemědělských subvencí směřovala k podpoře rozvoje venkova s důrazem na ekologické zemědělství i lesnictví.

Čistou vodu pro koupání v moři i v našich vodách
Evropská komise svou směrnicí číslo o vodách ke koupání předepisuje státu povinnost kontrolovat vody ve volné přírodě, kde se pravidelně koupe větší počet lidí. V místech, kde zjistí nevyhovující čistotu, má zajistit odstranění legálních i nelegálních zdrojů znečištění. Český stát tuto povinnost podle staré dosud platné směrnice obešel a přiznal Evropské komisi jen malou část rybníků, řek, přehrad a dalších vod, kde se lidé koupou, a z nich navíc jen ty, které jsou již čisté.
Proto budeme prosazovat v připravované novele směrnice o vodách ke koupání takové pojistky, které donutí všechny evropské státy včetně České republiky směrnici dodržet, což nám Evropanům zajistí čistá moře, řeky, rybníky i přehrady.

Dotace pro malé obce na nutnou výstavbu čističek
Většinu dotací v oblasti životního prostředí dosud polkly stamiliónové projekty velkých měst, zatímco malé obce nemohou nikde získat několikamilionové dotace, nutné na vybudování kanalizace a čistíren odpadních vod. Bez těchto investic, pro malé obce příliš nákladných, zůstanou mnohé potoky stokami a naše generace se návratu pstruhů a raků nedožije.
Proto podpoříme snahy o zprostředkování dotací z velkých evropských fondů i pro malé obce.

Zemědělství: také krajina prochází žaludkem
Nemoc šílených krav, genové modifikace, dioxiny v kuřatech a další skandály vyvolaly oprávněnou obavu zákazníků z potravin, které dodává průmyslové zemědělství. V příštím volebním období Evropského parlamentu se má od základu reformovat systém evropských zemědělských dotací. Budeme požadovat, aby tentokrát přednost dostalo šetrné hospodaření, nikoli opět velkochovy, chemie a masová produkce bez ohledu na spotřebitele.
Ekologická, sociální i ekonomická udržitelnost venkovské krajiny a ochrana přírody jsou pro nás základními cíli zemědělské politiky. Našimi protivníky jsou agrokoncerny, naopak své spojence, které hodláme všestranně podporovat, vidíme v menších, především organicky hospodařících farmách, a v menších obcích. Budeme podporovat všechny kroky, které posílí postavení zemědělců vůči zpracovatelskému průmyslu a řetězcům supermarketů.
Budeme se zasazovat o to, aby všechny subvence v rámci společné zemědělské politiky byly podrobeny kontrole, zda odpovídají ekologickým směrnicím v jiných oblastech – například o ochraně vod, o regulaci chemických látek atd… Budeme podporovat model rozvoje venkova založený na ucelených programech pro jednotlivé oblasti, vznikajících zdola nahoru. Rozvoji venkova se budeme snažit napomáhat i podporou programů pěstování energetických a technických plodin. Zasadíme se za zrušení exportních dotací, které na trhu ničí slabé zemědělce z chudých rozvojových zemí, naopak budeme prosazovat přesun dotací do rozvoje ekologického zemědělství.
Budeme prosazovat úplný zákaz pěstování geneticky modifikovaných plodin do volné krajiny v Evropské unii. Budeme prosazovat přijetí strategie postupného odklonu od pesticidů se základním cílem omezit používání pesticidů o polovinu do deseti let. Budeme rovněž usilovat o přijetí strategie ochrany půdy založené na ukončení akumulace pesticidů v půdě, na zavádění účinných kroků proti půdní erozi a proti zhutňování půdy.
Budeme podporovat všechny kroky, které zlepší podmínky zacházení se zemědělskými zvířaty, budeme mj. prosazovat přísnou regulaci přepravy zvířat na dlouhé vzdálenosti.

Zelený evropský venkov
SZ bude podporovat všestrannou obnovu venkova (infrastruktura, drobné podnikání zemědělské i nezemědělské, zlepšování stavebního fondu bytového i nebytového, opravy a smysluplné využití památek). Dobrý příklad budeme hledat zejména v Rakousku a Bavorsku, kde program obnovy venkova dosáhl značných úspěchů. Zvláštní pozornost budeme věnovat zanedbaným pohraničním oblastem s vysokou mírou nezaměstnanosti. Budeme podporovat rozvoj místních ekonomik, využívajících místních zdrojů (např. kámen, dřevo) či zpracovávající zemědělské produkty (malé moštárny, lihovary, konzervárny, mlékárny, pekárny) mimo jiné s cílem zaměstnat lidi v produktivním věku a zabránit tak vysídlování některých oblastí.

Evropské fondy mohou sloužit občanům i přírodě
Vedle zemědělských dotací bude Evropská unie v příštích několika letech reformovat i své rozvojové subvence pro členské státy. Zatím se miliardy euro z kapes evropských daňových poplatníků často sypou do nesmyslných projektů. Příklad za všechny: někteří bruselští úředníci vážně uvažují, že by uhradili desítky miliard potřebné na výstavbu megakanálu Dunaj-Odra-Labe. Španělská vláda se zase pokouší prosadit financování absurdního plánu otočení tamních řek ze severu na jih. Zelení budou v Evropském parlamentu prosazovat přijetí pravidel, která zajistí, že unie bude u nás financovat pouze rozumné projekty, které slouží lidem, nikoli zájmům betonářské či jiné průmyslové lobby.

Do Evropy po kolejích, případně na bicyklu
Po vstupu do EU se má na našich silnicích podle ministerstva dopravy zvýšit počet kamionů na několikanásobek. Příklad Rakouska ukazuje, že sami nemůžeme ovlivnit, zda bude tranzitní doprava jezdit vlakem, nebo tiráky. Stejně důležitá je dopravní politika Evropské unie.
Úkolem dne je zajistit co nejlepších podmínky pro přesun dálkové dopravy ze silnice na železnici. Dopravní politika musí sledovat záměr nepřekročit míru emisí a hluku, přijatelnou pro stabilitu životního prostředí. Je třeba vždy brát v potaz dopravu, kterou vyvolá zvýšení kapacity hlavních silnic a dálnic. Budeme pracovat na vytvoření legislativního a ekonomického prostředí pro přednostní podporu těch druhů dopravy, které mají společensky nejmenší náklady – dopravy nemotorové, železniční a veřejné. Budeme prosazovat převedení evropských dopravních fondů z transevropských sítí na obnovu zanedbaných a dostavbu chybějících silnic a železnic regionálního a lokálního významu.

Doprava přestane jezdit načerno
Budeme prosazovat systém elektronického mýta a úpravy daňového a pojišťovacího systému s cílem zajistit spravedlivé zpoplatnění každého vozidla podle jeho skutečných nároků na výstavbu a údržbu silnic a podle jeho vlivů na bezpečnost, zdraví a životní prostředí. Tím dosáhneme spravedlivý přesun neúměrné finanční zátěže veřejných pokladen a soukromých peněženek na přímé uživatele především nákladní dopravy. Vzhledem k vlivu spalování fosilních paliv na změny podnebí budeme prosazovat ekologickou daňovou reformu, která zvýší daně na pohonné hmoty a neobnovitelné zdroje vůbec a sníží daně s příjmu.

Podporu veřejné dopravě
Závislost růstu ekonomiky na růstu dopravy je dávno překonaný mýtus. Naopak spravedlivé zatížení dopravy daněmi, pojištěním a mýtným se projeví na větší konkurenceschopnosti drobných a středních výrobců vůči dumpingovým cenám velkých výrobců z aglomerací. To přispěje k oživění místních ekonomik a také ke snížení celkového množství dopravy.
Podpoříme utváření podmínek pro ekonomicky efektivnější provozování husté sítě veřejné dopravy, místní, regionální i dálkové jako zakázky ve veřejném zájmu s předem danými parametry. Naopak podporu dálnice z prostředků EU připustíme jen ve zcela nezbytném rozsahu a jen pokud to umožní jejich vybudování v trase šetrné k životnímu prostředí.

Evropě evropské podnebí
Evropská unie řadu let společně s rozvojovými zeměmi hraje prim ve snahách mezinárodního společenství o snížení exhalací, které způsobují globální změny podnebí. Podařilo se jim vyjednat Kjótský protokol i evropská pravidla pro jeho splnění. Ale evropští politici se v této věci upřímně děsí příchodu europoslanců ze zemí, jako je Česká republika, kde velký politický vliv stále mají uhelné a elektrárenské společnosti. Bojí se, že budou prosazovat zájmy znečišťovatelů a změní tak rovnováhu sil v unii. Česká republika způsobuje v přepočtu na obyvatele největší znečištění ze všech členských zemí rozšířené EU. Zelení budou prosazovat, aby v Evropském parlamentu dostali lidé a příští generace přednost před zájmy znečišťovatelů. Budeme požadovat, aby Evropská unie v jednáních o druhém kole kjótských závazků požadovala snížení exhalací oxidu uhličitého o 30 procent do roku 2020 oproti roku 1990.

Seznámíme ČEZ s volným trhem
Situace v české energetice je zásadním problémem ekologickým i ekonomickým. Ve výrobě elektřiny má výsadní postavení společnost ČEZ, která tento sektor zcela ovládá a posiluje své monopolní postavení na úkor spotřebitelů, šetrného průmyslu i ochrany životního prostředí. Ačkoliv Česká republika nemá dostatek čistých zdrojů energie, ČEZ masivně vyváží elektřinu – v roce 2003 vyvezl do zahraničí 19 TWh elektřiny, tedy téměř dvojnásobek kapacity Temelína. Kvůli tomu například spálil 15 milionů tun uhlí navíc, zničil půl milionu tun kvalitního vápence. Domácí zákazníci, kteří nemají možnost volby, jsou přitom nuceni platit za elektřinu o polovinu vyšší cenu, než za kterou tentýž produkt ČEZ vyváží za hranice.
Elektrárenská společnost za spolupráce vlády vytvořila v roce 2003 moloch pod názvem Skupina ČEZ. Jedná se o řadu vlastněných a ovládaných firem, jejichž prostřednictvím ČEZ sahá od těžby uhlí a vápence přes dodávky energetických zařízení a výrobu jaderných elektráren až po výrobu elektřiny, její prodej a distribuci až ke konečným zákazníkům. ČEZ se dokonce i sám kontroluje: je většinovým vlastníkem Ústavu jaderného výzkumu Řež, který vypracovává na zakázku Státního úřadu pro jadernou bezpečnost „nezávislé“ posudky v oblasti jaderné bezpečnosti.
Zelení v Evropském parlamentu budou prosazovat povinné oddělení výroby a distribuce elektřiny, aby se omezila možnost energetických firem diktovat domácím zákazníkům podmínky a ceny. Chceme urychleně otevřít trh s elektřinou pro všechny zákazníky bez výjimky, a dát mu taková pravidla, která spotřebitelům umožní informovaný výběr (například o původu nakupované elektřiny a dopadech její výroby na životní prostředí).

Kam s ním?
Politika Evropské unie musí směřovat k tomu, aby odpady byly považovány za druhotné suroviny, a ne za přítěž. Pro zařízení spalující odpady současně s jinými palivy musí platit stejně přísné limity pro vypouštění toxických látek jako pro spalování samotných odpadů. S tím souvisí potřeba přesné definice pro recyklaci odpadů, jejich využití a zneškodnění.
Uděláme vše pro to, aby se z Evropských peněz nemohly financovat české spalovny odpadů. Prostředky z daní občanů EU by měly směřovat na předcházení vzniku odpadů, opakované využití druhotných surovin a recyklaci odpadů. Především do pilotních projektů na nespalovací technologie nakládání s odpady, které umožní vyšší míru jejich materiálového využití.

Návrat vratné lahve
Budeme prosazovat, aby se ve členských státech EU zvýšila míra recyklace odpadů a obalů. Opakované použití obalů by mělo být motivováno jejich zálohováním. Vratné lahve musí zdomácnět na pultech obchodů ve všech zemích EU, ne jen ve skandinávských zemích či Německu. V ceně výrobků musí být zahrnuta plná cena za jeho recyklaci či likvidaci. Unie proto má soustavně rozšiřovat množství výrobků, na něž se bude vztahovat povinnost zpětného odběru.
Budeme se zasazovat o přijetí směrnic, které by vratným lahvím pomohly vytlačit konkurenci obalů na jedno použití. Budeme také usilovat o to, aby EU nařídila výrobcům balícím své výrobky do zbytečných obalů, tzv. přebalů, platit zvýšené poplatky za jejich recyklaci. Budeme se také snažit napomáhat tomu, aby jednotlivé země mohly provádět ekologické daňové reformy, které přenesou daňové zatížení z práce na poškozování životní prostředí a plýtvání přírodními zdroji.

Evropský kompost
Je nutné zastavit narůstající produkci komunálních odpadů. Především přeměna biologicky rozložitelných odpadů (kuchyňské zbytky, zahradní odpad apod.) na organickou složku půdy, která zadržuje vodu, zvyšuje úrodnost půdy a nahrazuje aplikaci standardních hnojiv si zasluhuje podporu.
Proto budeme usilovat o to, aby EU zásadně podpořila pro všechny obce a města nad 2000 obyvatel zavedení systému tříděného sběru biologicky rozložitelných odpadů.

Občané a příroda jsou více než politici a korporace
S bezohledným chováním obchodních průmyslových korporací máme své nedobré zkušenosti už i v České republice. Firma Flextronics v Brně naslibovala hory doly, nechala si zaplatit spoustu výhod a pak zničehonic zmizela. Mexický Nemak chtěl zlikvidovat bez skrupulí živnost soukromého zemědělce. Mostecká uhelná zbytečně zbořila Libkovice, pod nimiž se nikdy nebude těžit, a nyní ohrožuje další vesnice. ČEZ si z našich daní nechává dotovat vývoz zdraví a krajiny i mohutné reklamní kampaně, jimiž se pokouší vylepšit svou špatnou pověst. Sítě supermarketů pod záminkou volného trhu zneužívají státních dotací a špatně nastavených regulací a likvidují stovky skutečných živnostníků.
Korporace si to všechno mohou dovolit pouze proto, že čeští i evropští úředníci a politici na státní úrovni i v mezistátních jednáních o obchodních smlouvách dosud většinou dávají přednost zájmům velkých firem před zájmy občanů a přírody.
Zelení nejsou svázáni s průmyslem žádnými klientskými vazbami. Zcela svobodně můžeme – a také budeme – prosazovat zavedení přísných evropských směrnic i mezinárodních úmluv, které přinutí obchodní korporace podřídit své působení ekologickým, sociálním, politickým i kulturním zájmům občanů.

Co je psáno, to je dáno
V České republice zatím bohužel není úplně zvykem, že se přijaté zákony dodržují. Většina nově přistupujících zemí s tím má výraznější potíže, než je norma v dosavadních státech EU.
Budeme z toho důvodu prosazovat přehledné a pružné mechanismy, jak dodržování evropských směrnic, nejen v ekologické oblasti, vymáhat, včetně důsledného provázání s dotacemi z evropských fondů. Podobným způsobem budeme prosazovat provázání evropských dotací s mírou korupce v jednotlivých zemích.

Ekologie není odvětví, je to metoda
Ekologická hlediska se musí promítat do veškeré činnosti Evropského parlamentu. Naši poslanci budou hned na počátku existence nového parlamentu prosazovat vznik výboru, který bude sledovat každou připravovanou směrnici tak, aby se neocitla v rozporu s ekologickou legislativou.

II. NOVÁ EVROPSKÁ DEMOKRACIE
(...)
Evropská občanská společnost
Základním prvkem občanského života je sdružování ve spolcích, organizacích, iniciativách. V mnoha z nich lidé tráví čas prací ve veřejně prospěšném zájmu: humanitárním, komunitním, ekologickém, kulturním a zájmově či sportovně vzdělávacím.
Občanská společnost, která tak vzniká, je základem každého demokratického státu, jemuž záleží na blahu svých občanů i na tom, aby se vyhnul extrémním úchylkám a dokázal zvládat různé krize.
(...)
Strana zelených v obecně prospěšných občanských sdruženích spatřuje svého základního spojence, jehož „stavovské zájmy“ hodlá hájit. Občanská společnost je prostředí, jehož rozvoj považujeme my zelení za svůj základní strategický cíl a chceme mu všestranně napomáhat.

III. OCHRANA SPOTŘEBITELE
Evropská unie se již mnoho let snaží zlepšit postavení spotřebitelů, kteří jsou vůči obchodníkům a velkým výrobcům znevýhodněni, neboť nemají dostatek potřebných informací o produktech a službách, které kupují a využívají. Zelení budou v Evropském parlamentu usilovat o další posílení práv spotřebitelů a budou požadovat přijetí takových pravidel pro obchodníky a výrobce, která zajistí pro spotřebitele dostatek informací, aby se při koupi mohli rozhodovat podle svých zdravotních potřeb a na základě svých ekologických a etických požadavků.

Právo na informace
Jakkoli se naší společnosti někdy říká společnost informační, a skutečně jsme zahrnuti informacemi ze všech stran, naše informace o potravinách a dalších předmětech denní spotřeby jsou často informace zkreslené. Obrovské a dále se spojující nadnárodní koncerny ovládají svět reklamy a podávají spotřebitelům pozitivně laděné informace o svých výrobcích. Jen zřídka se však setkáváme s dostatečnými informacemi o původu výrobku, jeho složení, dopadech na životní prostředí, anebo o tom, zda při jeho výrobě nebyla porušena lidská práva dle konvencí, k nimž se naše republika přihlásila. Občan by neměl být nucen stát se farmaceutem, chemikem či hyperaktivním bojovníkem za lidská práva, aby se podobné informace dozvěděl.
Česká Strana zelených bude usilovat o to, aby měli čeští občané přístup k informacím o službách a výrobcích na takové úrovni, jaká je normou v dosavadních státech Evropské unie. Každý má právo na informace o energetické náročnosti elektrických spotřebičů, o použitých surovinách či místě a způsobech výroby. V rámci Evropské strany zelených budeme prosazovat společnou evropskou legislativu, zaručující spotřebitelům práva na veškeré informace o produktech a službách prodávaných a poskytovaných v Evropské unii.
Zvlášť bedlivě budeme sledovat zájmy spotřebitelů a jejich práva v oblastech, které byly donedávna pod přímou záštitou státu, v poslední době je však zasáhla liberalizace. Jedná se například o trh s pitnou vodou, trh s energiemi, telekomunikačními službami či bankovnictví. Totéž platí samozřejmě i o všech výrobcích a službách, kde mohou být ohrožena práva a zdraví spotřebitelů. Strana zelených bude vždy spolupracovat s Evropskou spotřebitelskou organizací – BEUC.

Přehledné a věrohodné značení potravin
Český spotřebitel každý den naráží na problém nedostatečného, nejasného a nesrozumitelného značení potravin. V mnoha oblastech se situace v posledních letech spíše zhoršila a výrobky jsou označovány zavádějícími pseudo-termíny, jako light, nízký obsah, vysoký obsah atp. V naprosté většině chybí označení, že výrobek obsahuje látky, které mohou být nebezpečné pro velké části populace, jako jsou alergici, děti, těhotné ženy, kojící matky a lidi s dalšími zdravotními problémy. Mnoho výrobků denní spotřeby, vybavení našich domovů a kanceláří obsahuje chemikálie, které nebyly nikdy testovány. Spotřebitelé nemají dostatečnou možnost rozhodnout se, zda dají přednost bezpečným výrobkům před méně bezpečnými či těmi, o jejichž dopadech na lidské zdraví a životní prostředí není nikdo schopen podat jakékoli podstatné informace.
Strana zelených bude v Evropském parlamentu prosazovat srozumitelné a přesné značení potravin. Na potravinách budou muset být jasně vyznačeny: energie, obsahy sacharidu, bílkovin, uhlohydrátů, tuku, mastných kyselin, sodíku, a vláknin. Povinné bude označení všech potravin obsahující alergeny. V prodejnách budou muset být dostupné informace o emulgátorech, enzymech, konzervantech a barvivech a jejich možných dopadech na lidské zdraví. Jako geneticky manipulované produkty musí být označeny všechny potraviny obsahující jakoukoli složku z geneticky modifikovaného organismu.

Ochrana dětí a těhotných matek
Mezi zvláště ohrožené skupiny patří děti, těhotné ženy a kojící matky. Tyto skupiny jsou současnými producenty a prodejci zahnány do situace, kdy by musely absolvovat speciální výcvik, aby zjistily, jaké potraviny či produkty mohou mít na jejich zdraví škodlivý dopad. Na našem trhu se stále objevují hračky a oděvy vyráběné z chemikálií, které mohou škodit zdraví či vyvolat závažné alergické reakce. Jen velmi dobře vzdělaný rodič je schopen odhalit potraviny a nápoje, které mohou poškodit vývoj plodu či zdraví novorozence.
Strana zelených odmítá přenášení odpovědnosti za škody způsobené zdravotně závadnými výrobky na rodiče a děti. Výchova k odpovědnému rodičovství je stěžejním principem každé zdravé společnosti, ale to neznamená, že se ze všech rodičů musí stát experti na chemii a potravinářství. Je bezpodmínečně nutné, aby všechny produkty, jejichž jakákoli složka by mohla ohrozit dítě, těhotnou ženu či plod, byla jako taková výrazně označena. Samotné značení však je jen dílčím krokem. Z obchodů musí zmizet hračky, které obsahují jedovatá barviva a nebezpečné změkčovače PVC. Elektronické hračky musí mít dostatečně zabezpečeny obvody pod napětím a zdroje elektrické energie, aby nemohly způsobit úraz či otravu.

Bezpečná produkce potravin
Spotřebitel se jen zřídka dozví o postupech, jimiž potraviny vznikají. Běžnou praxí v EU i u subdodavatelů v jiných částech planety je špatné nakládání s krmivy, používání antibiotik a hormonálních prostředků, ozařování potravin a potravinových přísad. Produkce ovoce a zeleniny je poznamenána nebezpečným používáním chemikálií, které mají nejen dopad na kvalitu produkce, ale ohrožují i prostředí, v němž jsou pěstovány.
Strana zelených bude v Evropském parlamentu prosazovat směrnice zakotvující odpovědné nakládání s krmivy, jejich přesné značení a kontrolu. Budeme prosazovat, aby tyto principy platily nejen na území Evropské unie, ale i pro všechny subdodavatele, kteří dodávají své produkty zpracovatelským firmám v Evropské unii nebo své výrobky na trh Evropské unie přímo dovážejí. Budeme požadovat radikální omezení antibiotik a hormonálních prostředků, budeme prosazovat účinná preventivní opatření a slušné zacházení se zvířaty. Ozařování potravin je třeba omezit jen na nejnutnější případy, kdy není možné použít jiný způsob prevence či dekontaminace – a takto ošetřené potraviny musí být zřetelně označeny. Spotřebitel musí mít právo a možnost u prodejce zjistit, jak byla zelenina vypěstována a jakých chemikálií bylo k jejímu pěstování použito.

Veřejné služby, telekomunikace a bankovnictví
Zkušenost s transformací v ČR, střední a východní Evropě i jinde ukazuje, jakým problémem může být omezení veřejných služeb. V mnoha regionech se zhoršila dopravní obslužnost, přístup ke vzdělání a kultuře, k telekomunikacím a v některých regionech ČR dokonce i k pitné vodě! Chybí informovanost o možnostech volby služeb, srovnání s jinými poskytovateli, fakta o ekologických a sociálních důsledcích výroby. Trh s telekomunikacemi a bankovnictví poskytují svým zákazníkům omezené informace a naprosto chybí možnost srovnání s poskytovateli služeb v jiných zemích EU. Všichni poskytovatelé životně důležitých služeb se snaží přenést co nejvíce rizik na spotřebitele a nečestnými podmínkami ho k sobě připoutat.
Strana zelených považuje za nezbytný krok k rozvoji krajů i malého a středního podnikání zlepšení úrovně veřejných služeb. Obce a mikroregiony mají právo na kvalitní dopravní obslužnost, zásobení pitnou vodou, energii z vlastních udržitelných zdrojů nebo z centralizované sítě. Provozovatelé telekomunikačních služeb musí mít povinnost zajistit v co nejkratším reálném čase pokrytí odlehlých a málo osídlených území a uživatel musí mít možnost svobodné volby operátora, s čímž nezbytně souvisí povinnost operátora zajistit přenositelnost čísla.
Spotřebitelské úvěry jsou stále častějším nástrojem pro uspokojovaní spotřeby. Strana zelených požaduje, aby byl vytvořen právní rámec, v němž by se zabránilo předlužování rodin a poskytování lichvářských úroků. Bankovnictví jako celek se musí stát přehlednějším. Uživatelé služeb musí být informováni o rizicích elektronických platebních operací včetně používání platebních karet a u každé transakce musí být uvedena cena, za níž byla provedena. Je nutné dát české veřejnosti srovnání cen služeb u nás s běžnou praxí v původních patnácti zemích Evropské unie.

Právo na eticky přijatelné výrobky
Ze strategie velkých firem a nadnárodních koncernů jasně vyplývá, že se snaží přenést ekologicky či sociálně rizikové části své produkce na drobné dodavatelské firmy, často do států s nedostatečnou legislativou či nižší vymahatelností práva. Tím se ovšem také snaží zbavit odpovědnosti za nepřijatelné výrobní postupy, v nichž je vyráběna velká část jejich produkce. Při výrobě často bývají porušována základní lidská práva dle Všeobecné deklarace lidských práv OSN a konvencí Mezinárodního úřadu práce OSN, které platí ve všech státech Evropské unie. Jsou to především dohody o zákazu nucené práce, dětské práce, rovná práva žen, právo na sdružování a kolektivní vyjednávání. Značkové firmy se snaží také zastírat škody, které působí intenzivní produkce potravin a nepřijatelné způsoby při chovu dobytka a drůbeže.
Strana zelených požaduje takovou změnu legislativy, která by zajistila, aby producenti, kteří v Evropské unii sídlí anebo na jejím trhu prodávají, respektovali, a to i u svých dodavatelů, platné mezinárodní dohody o lidských právech. Rovněž není akceptovatelné, aby legislativa Evropské unie, garantující alespoň minimální ochranu zvířat vedla k tomu, že koncerny budou svou výrobu přesouvat do zemí, v nichž budou moci dále pokračovat v nehumánním chovu zvířat. A konečně není možné, aby potraviny dovážené do Evropské unie byly ošetřovány v ní zakázanými jedovatými látkami a aby při produkci potravin pro evropský trh byla těžce poškozována země původu či zdraví jejich obyvatel. Evropa je naším společným domovem, domovem na domovské planetě. Globální odpovědnost a uvědomělá spotřeba chrání nás a naše děti, ale musí také vést k zavedení takových výrobních postupů, které nám jako spotřebitelům zaručí, že se nepodílíme na porušování lidských práv a ničení přírody na jiných místech naší planety.

VI. SPRAVEDLIVÁ EVROPA
(...)
Národní vlády ztrácejí svůj vliv, ne vinou Evropy či Bruselu, ale vinou globalizace. Evropa se nesmí poddat silám světového trhu, musí je politicky ovlivňovat. Má k tomu dostatečnou váhu, tato váha však často zůstává nevyužita. Síly světového trhu nás neusmýkají jen v případě, že budou podrobeny promyšlenému systému právních podmínek a pravidel – ekonomických, ekologických, sociálních.

Tržní hospodářství s přívlastky ekologické a sociální
Chceme hospodářskou soutěž s přívlastky účinná a slušná. Slovo sociální stát nepovažujeme za přežilé, jeho obsah je pro nás jednou z nejdůležitějších věcí, kterou Evropa přinesla světu. Evropská zahraniční politika by v hospodářské oblasti měla pamatovat právě na pravidla sociálního státu. Výrobky vzniklé za otrockých podmínek jsou možná levnější, nejsou však akceptovatelné.
Společný evropský trh musí být budován na zásadách udržitelnosti. Společná evropská měna patří k integraci Evropy. Zelení budou usilovat o to, aby ji Česká republika přijala co nejdříve. Zadlužování evropských zemí, včetně České republiky a porušování přijatého paktu stability považují Zelení za neodpovědné. Nechceme po sobě zanechávat dluhy, ale infrastrukturu použitelnou pro budoucnost. Tato infrastruktura musí zahrnovat vzdělání, péči o přírodu, sociální jistotu a musí být příznivá drobnému podnikání a podnikání zaměřenému na uspokojování spotřeby v místě, kde výrobek vznikl. Zelení chtějí vést na evropské úrovni debatu o tom, které služby jsou v obecném zájmu a vyžadují zvláštní regulaci (například zásobování vodou).

Reforma výdajů
V současné době zhruba 80 procent rozpočtu EU spotřebují dotace v zemědělství. Chceme, aby tato suma byla radikálně snížena a pozornost a výdaje byly věnovány zvyšování ekologické a sociální udržitelnosti, společné zahraniční a obranné politice, vědě a integraci.
(...)

VII. EVROPA: PRVNÍ DEMOKRATICKÁ VELMOC
Zelení prosazují společnou evropskou zahraniční, bezpečnostní a mezinárodní obchodní politiku, jejímž základním zájmem bude podpora demokracie a ekologické udržitelnosti, dodržování a rozvoj lidských práv, zrovnoprávnění žen a mužů, právo na stravu, regulace globálního ekonomického systému, odzbrojení a vytvoření nového systému mezinárodní bezpečnosti. Máme-li uspokojivě zvládat současné globální problémy, potřebujeme Evropu, která bude schopna vystupovat jednotně.
(...)

Dobře ustavená Evropa
(...)
Mezi našimi předními požadavky zůstává zrušení přežité a nedemokratické smlouvy Euratom.
(...)

Jeden hlas zahraniční politiky
(...)
Evropská integrace se může stát předobrazem pro jiné regiony. Podporujeme proto všechny obdobné integrační procesy a regionální spolupráci v duchu vzájemného respektu, míru, ekologické udržitelnosti, sociální spravedlnosti a lidských práv.
Z našeho pohledu představuje OSN hlavní rámec pro demokratické sociálně a ekologicky citlivé světové uspořádání. Chceme proto posílit OSN tak, aby se stalo instituci pro skutečné řešení globálních problémů a konfliktů.
(...)

Obranná politika
Evropa potřebuje širší pojem bezpečnosti. Cílem naší zahraniční politiky v oblasti bezpečnosti je prosazovat lidská práva, ochranu klimatu a další principy ekologické udržitelnosti, boj proti chudobě, prevenci a mírové řešení konfliktů mezi státy a národy.
V otázkách bezpečnosti si zvláštní pozornost zaslouží světové zdroje surovin a vody, o něž se stále častěji vedou ozbrojené konflikty.
(...)

Globální bezpečnost
(...)
Strana zelených odmítá rozdělení světa podle náboženského vyznání, výše hrubého domácího produktu, či míry loajality. Základním měřítkem musí být naplňování všeobecné deklarace lidských práv a cílů OSN v oblasti rozvoje.
(...)
NATO nemůže a nesmí být nástrojem pro zajišťování státních zájmů některé z členských zemí, nesmí být ani zprostředkovaně zneužíváno pro bezpečné zajištění těžby a transportu surovin ze suverénních zemí. Každé nasazení NATO musí být pod nezávislou kontrolou komisařů z parlamentů členských států i Evropského parlamentu.

Mezinárodní strukturální politika – za spravedlivý svět
Zelení se zasazují o to, aby se počet lidí žijících v absolutní chudobě do roku 2015 zmenšil na polovinu. K tomu potřebujeme strukturální politiku, která bezohledný způsob života a čerpání surovin nahradí udržitelným modelem společnosti.
Zelení podporují vznik silné mezinárodní organizace pro ekologické problémy: podporujeme transformaci programu OSN pro životní prostředí na Světovou ekologickou organizaci.
Liberalizace světového obchodu nesmí jít na úkor životního prostředí nebo mít za následek udržování či prohlubování chudoby znevýhodněných zemí. EU se musí začít v rámci Světové obchodní organizace výrazně zasazovat za bezcelní dovoz šetrných technologií do chudých zemí, uplatňování principu předběžné opatrnosti a dodržování ekologických a sociálních standardů při uzavírání obchodních smluv.
Zelení prosazují poctivý obchod. Prvním krokem k němu je demokratizace Světové obchodní organizace. Musí se v ní posílit role chudých zemí i Evropské unie. Nutným předpokladem poctivého světového obchodu je také radikální omezení exportu subvencovaných výrobků a komodit, především potravin a zemědělských produktů, do ekonomicky méně rozvinutých zemí.
(...)

IX. VZDĚLÁNÍ A VĚDA
(...)
Věda s lidskou tváří
(...)
Strana zelených bude v Evropské unii prosazovat výzkum alternativ před oblastmi, jimž se již daří obstát na trhu. Chceme, aby místo projektů, jako je Euroatom nebo letecký a kosmický výzkum, byly největšími částkami dotovány projekty zaměřené na boj s pandemiemi, trvale udržitelný rozvoj, alternativní zdroje energie, překonávání globálních změn podnebí a ochrana přírody.
(...)

X. ZELENÁ EVROPSKÁ MĚSTA
(...)
Města ekologická
Strana zelených bude na evropské úrovni vytvářet podmínky k tomu, aby města mohla prosazovat ekologické opatření ve všech oblastech, kde k tomu mají právo. K takovým možnostem patří:
- užívání výrobků poctivého obchodu a biopotravin ve školách a školkách, nemocnicích apod.,
- účinná ochrana přírodních a rekreačních ploch, legislativní nástroje proti rozplazování měst do krajiny,
- snižování množství odpadu a podpora třídění s cílem opustit ve střednědobém výhledu spalování komunálního odpadu,
- hospodárné zacházení s pitnou vodou
- podpora kroků proti jaderné energetice na místní úrovni, například možnost měst odmítnout elektřinu z jaderných zdrojů,
- zákaz budování nákupních zón v okolí měst či uvalení městské daně na výnosy obchodních center a supermarketů,
- podpora ekologicky šetrných druhů dopravy, podpora programů sdílení automobilů více vlastníky, vytváření více veřejných prostranství pro pěší,
- omezení automobilové dopravy zmenšováním rozlohy parkovacích ploch, zpoplatnění vjezdu do center měst


reklama

 
Jan Stejskal

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist