https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volby-do-ep-strana-prace-vystavbu-kanalu-d-o-l-odmita
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volby do EP: Strana práce výstavbu kanálu D-O-L odmítá

11.5.2004 16:50 | PRAHA (EkoList)
Volební program Strany práce do Evropského parlamentu považuje za rozhodující dva hlavní cíle - debyrokratizace společnosti a zavedení eura v ČR. V ostatních záležitostech, tedy i v problematice ekologie a ochrany přírody, se odkazuje na svůj politický program (viz níže). Strana práce má ve volbách číslo 17. Na anketní otázku nám za Stranu práce odpověděl Radoslav Štědroň.
 


Podrobné informace o volbách do Evropského parlamentu najdete zde
Odpovědi "Strany práce" na anketu EkoListu

1. Který z problémů životního prostředí by se měl na úrovni Evropské unie přednostně řešit? Jaké kroky pro řešení tohoto problému chcete podniknout v Evropském parlamentu?

Globální. A globální problém je definován v prvním globálním - ekologickém zákoně (viz časopis Planeta č. 6 z roku 1996 ).
Pokusit se seznámit poslance EP s existencí tohoto zákona.

2. Má EU dál prosazovat Kjótský protokol jako základní strategii boje proti klimatickým změnám? Pokud ne, jaké nástroje ochrany klimatu má prosazovat?

Základní strategie to jistě není, ale díky alespoň za to, že nějaký Kjótský protokol existuje. Takže jistě se i my budeme snažit o to, aby byl na území evropské 25 naplňován beze zbytku. Výhrady však máme stále k principu obchodovatelnosti s emisemi. I když se připravuje právní norma už i u nás, stále nejsme přesvědčeni o tom, že toto kšeftování řeší problém globálních klimatických změn.

3. Pro jaké konkrétní dopravní stavby na území ČR budete prosazovat financování z peněz EU (např. v rámci programu Transevropských dopravních sítí)? Bude mezi nimi kanál Dunaj - Odra - Labe?

Nejen základní tepny železniční musí doznat modernizace, napřimování a zajištění vysokorychlostních parametrů, ale po mnoha desítkách let pouhého udržování provozu bude muset dojít k obnově většiny železničních tratí v Česku. Pochopitelně ovšem souběžně s uvedením do kulturního stavu veškerých obslužných zařízení na našich nádražích. Modernizace se ovšem nevyhne celému vozovému parku dráhy včetně lokomotiv. Do tohoto státního majetku bude muset stát investovat.
Dálniční síť Česka se bude muset dobudovat cca v představách ministerstva dopravy respektive Ředitelství silnic a dálnic. Postup prací by měl pokračovat ovšem rychlejším tempem od východu republiky na západ a nikoli jako tomu bylo dosud. Vzhledem k tomu, že osobní automobil je pro občany v 21. století v podstatě novým filosofickým paradigmatem jejich života a bude ještě po několik desítek let využíván, není síly na tomto světě tyto tužby dnešních občanů zakazovat či omezovat. Strana práce si ale uvědomuje samozřejmě veškeré hrůzy pro tento svět, jež jsou individuální automobilovou dopravou způsobovány.
Zhruba 150 mld. musí být vloženo do obnovy celé silniční sítě v ČR.
Dále je potřebné budovat integrované systémy městské hromadné dopravy v aglomeracích opět spojené s modernizací vozového parku.
Již v polovině 90. let jsme někteří navrhovali zrušit ono neblahé usnesení vlády z roku 1971, jímž se vymezuje ochranné pásmo D-O-L. Věříme, že vznikem SP se nám to podaří. O realizaci tohoto koryta napříč střechou střední Evropy nebudeme s nikým, nikdy a nikde diskutovat.

4. Jaký postoj má EU zaujmout v otázkách liberalizace světového obchodu. Mají být multilaterální obchodní smlouvy nadřazeny dohodám o životním prostředí? Nebo to má být naopak? Má se o těchto věcech jednat pouze na půdě Světové obchodní organizace (WTO), nebo i v Organizaci spojených národů (OSN)?

Má mandát UNO jednat o věcech, které si přisvojuje WTO? Má k tomu UNO svoji platformu? Tato vaše otázka se nám jeví poněkud demagogická, respektive nás chcete někam - nevíme kam - vtáhnout. To se samozřejmě nenecháme. Ale podrobnějším výkladem - zkonkrétněním - byste mohli dostat odpověď také zde.
Tak jak jste ale požadovali - patrně řešení komplexní - globální - tedy co hlavního by mělo být na těchto téměř všeobjímajících evropských či světových organizacích - odpověď jsme naznačili na vaši otázku č. 1. Řešme společně příčiny ekologické krize, do které spějeme a ne důsledky.

5. Snahy členských států EU o ochranu životního prostředí na svém území narážejí na pravidla EU o volném pohybu zboží a služeb (viz např. spor mezi Evropskou komisí a Německem o zálohování nevratných obalů nebo spor mezi Evropskou komisí a Rakouskem o zákaz jízdy kamionů na určitých trasách). Považujete současnou právní úpravu této problematiky za uspokojivou, nebo by měla být posílena práva členských států na ochranu jejich životního prostředí, nebo by naopak měla být posílena zásada volného pohybu zboží a služeb na úkor práva států chránit životní prostředí na svém území?

Pokud se na něčem nedohodne společně 25 států unie, tak samozřejmě nemůže jeden stát chtít po druhém (Portugalsko po Dánsku - například), aby dodržoval jím stanovené - jeho parlamentem schválené normy chování - a to asi v čemkoli, nejen v právu ekologickém. Samozřejmě bude stále v unii platit, že pokud si kupříkladu Česko schválí zákaz kouření na všech veřejných místech (tak jako to teď učinili v Indii), nemůže chtít, aby to platilo i v Řecku (Řek ale bude muset v české hospodě tipnout svou cigaretu).

6. Jste nakloněni tomu, aby o sporných ekologických otázkách bylo možné hlasovat v referendu na celoevropské úrovni?

Strana práce má obecně ve svém politickém programu (www.stranaprace.cz) zakotven princip posilování přímé demokracie (protože dnešní centralizované modely demokracie se často mění z demokracie na legislativokracii, technokracii či byrokracii, vláda lidí v nich ztrácí místo).
Referenda organizovaná v našem malém Česku - pro oněch cca 8,2 miliony obyvatel je však něco jiného než zorganizovat referendum pro zhruba 390 milionů voličů EU. Náklady na takovouto akci musí být strašné, nikdy se dosud přirozeně takováto akce nekonala - a především není pravidlo, jak takovouto akci udělat. Kdy bude závazná pro všechny - při jakém procentu účasti voličů apod. Nežeňte nás zase nepatřičnými otázkami do neplodné akademické, možná až kavárenské diskuse.

Vybrané pasáže z programu "Strany práce"

Strana práce se ve svém volebním programu do Evropského parlamentu životním prostředím vůbec nezabývá - do voleb jde s těmito dvěma cíly: debyrokratizace společnosti a zavedení eura v ČR. V ostatních oblastech se strana odkazuje na svůj politický program.

Výňatek z Politického programu:
(...)
9. Prosazujeme ideu trvale udržitelného života, která harmonizuje vztahy mezi hospodářstvím, vývojem společnosti a planetou Země.
(...)
15. Jediným trvalým bohatstvím Česka kromě lidí je les, zemědělská půda a naše řeky; podle toho se budeme v politice chovat.


reklama

 
Martin Mach

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist