https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volby-do-zastupitelstev-kraju-pardubicky-kraj-2
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volby do zastupitelstev krajů: Pardubický kraj

5.11.2004 16:31 | PRAHA (EkoList)
Jedenáct politických stran, hnutí a koalic bude usilovat v nadcházejících volbách o křesla v pětačtyřicetičlenném zastupitelstvu. V minulých volbách v roce 2000 zvítězila Čtyřkoalice (15 mandátů), druhá byla ODS (12), třetí KSČM (9) a ČSSD (7), poslední dvě místa obsadilo Sdružení pro Pardubický kraj.
 

Doprava

Koalice pro Pardubický kraj, kterou tvoří KDU-ČSL, UD-DEU a nezávislí kandidáti, vidí jako největší dopravní problém chybějící dálnici. Proto podporují dostavbu dálnice D11 do koce roku 2006 v prostoru mezi Pardubicemi a Hradcem Králové a přípravu páteřních silnic R35 ve směru na Mohelnici a R43 z Brna do Moravské Třebové, kde se na komunikaci R35 napojí. V tom se koalice shoduje s ODS pro rozvoj kraje, která navíc slibuje výstavbu obchvatů kolem měst a obcí. Koalice pro Pardubický kraj podporuje splavnění Labe do Pardubic a výstavbu přístavu a logistického centra, zatímco ODS dává přednost rozvoji mezinárodního letiště v Pardubicích.

Důležitá je také veřejná doprava. Koalice chce zavést integrovaný dopravní systém pro celý kraj a zachovat osobní dopravu na regionálních železničních tratích. V případě, že o jejich provozování nebudou mít zájem České dráhy, chce pardubická koalice, aby kraj aktivně vyhledával nové, soukromé dopravce. Podporu regionálním tratím dává i volební program KSČM, který klade důraz hlavně na dobrou dopravní obslužnost a integrovaný systém, zejména kvůli tomu, že 25 % obyvatel kraje žije na venkově.

Strana zelených klade také důraz na veřejnou integrovanou dopravu, která by spolu s rozvojem cyklistiky měla tvořit protiváhu automobilové dopravě. Zelení však navrhují další řešení, například systém „Zeleného taxi“, kdy majitelé dobrovolně označí své osobních vozy a uvedou cíl cesty a přibírají spolucestující, kteří jim na základě občanské výpomoci hradí část nákladů. Cílem je větší vytíženost automobilů, větší mobilita obyvatel a nižší zatížení životního prostředí. Strana zelených by také ráda uvedla v život projekt taxi-autobusů, které budou vyjíždět na trasy po aktuální dohodě s obyvateli, dále používání mikrobusů a automobilů na alternativní pohon. Naopak velmi rezervovaně se Strana zelených staví ke splavnění Labe a budování přístavu v Pardubicích. Zcela odmítá uvažovaný kanál Dunaj-Odra-Labe a bude se zasazovat za definitivní zrušení územního hájení a vyškrtnutí projektu z územních plánů.

Odpadová politka a životní protředí

Koalice pro Pardubický kraj se staví za respekt k životnímu prostředí, který musí být jedním z hledisek při příjímání každého rozhodnutí ve veřejné správě a stát se součástí života všech obyvatel kraje. Koalice podporuje vypracovávání koncepcí, v souladu s Místní agendou 21, které povedou další kroky správy k ochraně životního prostředí. Jde například o snižování škodlivých emisí a hluku ve městech a u průmyslových objektů tím, že se tranzitní doprava odvede z blízkosti obytných zón, řešením je také podpora ekologické dopravy. V odpadové politice podporuje třídění, ekologickou likvidaci a případné energetické využití odpadů, sběrné dvory a třídění přímo v místě vzniku odpadů.

Volební koalice, kterou vede současný hejtman Roman Línek (KDU-ČSL), si pochvaluje, že se v uplynulém období povedlo zpracovat plány odpadového hospodářství a koncepci snižování emisí a začalo se s odstraňováním staré ekologické zátěže. Ve Vranové Lhotě nebo v Boru u Skutče se investovalo 46 milionů korun a podařilo se zamezit znečištění podzemních vod.

Odpadem se mohutně zabývá i program KSČM, který také podporuje likvidaci na řízených skládkách a vybudování ekologické spalovny. Také se stejně jako ODS hlásí k likvidaci starých ekologických zátěží. Občanští demokraté se v odpadové politice kloní ke vzniku konkurenčního prostředí a podpoře technologií šetrných jak k přírodě, tak k peněžence občanů.

Strana zelených chce využívat co nejvíce surovin z komunálního odpadu a pro to chce v kraji vybudovat několik rovnoměrně rozmístěných zařízení na mechanicko-biologickou úpravu zbytkového odpadu. Zelení chtějí vést kampaň za kompostování domácího i obecního biologicky rozložitelného odpadu. Naopak důrazně odmítají budování jedné centrální spalovny společné několika krajům. Podle této strany přinese systém zpracoven odpadu pracovní příležitosti a bude ekologicky i ekonomicky přínosnější. Dlouhodobým cílem je dosažení stavu „nulového odpadu“ v roce 2025.

Straně zelených se nelíbí transporty jaderného materiálu přes území kraje natolik, že se tato otázka stala součástí volebního programu. Zelení by rádi informovali obyvatele vždy, když bude přes region převáženo vyhořelé či nové palivo do reaktorů. Cílem by ale mělo být úplné zastavení takových transportů.

Politické strany, hnutí a koalice kandidující do voleb do zastupitelstva Pardubického kraje:

* Česká strana sociálně demokratická - 36
* Dělnická strana - 47
* Koalice pro Pardubický kraj - 6
* Komunistická strana Čech a Moravy - 54
* Naděje - 3
* NEZÁVISLÍ - 19
* Občanská demokratická strana - 26
* Pravý blok - strana za ODVOLATELNOST politiků, REFERENDA a PŘÍMOU demokracii WWW.CIBULKA.NET - 34
* SNK sdružení nezávislých - 41 * Strana za životní jistoty - 42 * Strana zelených - 21


reklama

Hugo Charvát
tisknout poslat
 twitter

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Blíž přírodě

 


Pražská EVVOluce
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist