Voliči nechtěji dražší benzín
Proti návrhům Zelených se jednohlasně vyslovili politici všech ostatních německých stran. Sociální demokracie (SPD), pravděpodobný koaliční partner Zelených v hypotetické levicově-ekologické vládě, považovala dokonce za nutné se ústy svého vedení od programu svého bývalého spojence oficiálně distancovat. Podle kancléře Helmuta Kohla z vládnoucí pravicové CDU je program Zelených textem, který přiměje všechny zodpovědné voliče k tomu, aby se od "rudo-zelené" koalice včas odvrátili. "Nyní můžeme vidět, že příchod Zelených do vlády by byl katastrofou pro Německo" prohlásil Kohl.
Sami Zelení zahájili intenzivní vysvětlovací kampaň s cílem ukázat voličům nutnost realizace svých základních programových tezí. Političtí analytici se však domnívají, že zveřejnění plánů Zelených je pro současnou pravicovou koalici darem z nebe.
Základem kontroverzního programu je návrh na zásadní zvýšení spotřební daně na různé druhy pohonných hmot a energie. To by mělo znamenat zejména zvýšení ceny benzínu o 50 feniků na litr v příštím roce a pak ročně vždy o 30 feniků tak, aby za deset let stál litr benzínu v Německu pět marek oproti současné jedné marce a 70 fenikům. Zvýšit by se měla i cena elektřiny, tepla a plynu. V případě benzínu argumentují Zelení zejména obrovskými externími náklady silniční dopravy, které nesou daňoví poplatníci i příroda. Jedná se například o ztráty způsobené automobilismem kvůli dopravním nehodám, záboru ekonomicky aktivní plochy, znečišťování ovzduší atd. V celé Evropské unii jsou tyto náklady oficiálně odhadovány ročně na 250 miliard ECU. Měly by být alespoň částečně hrazeny právě z výnosu spotřební daně z benzínu.
Zelení také hodlají na základě detailně vypracovaných ekonomických analýz obnovit v Německu z výnosů daně systém hromadné dopravy, zejména železniční, která je nejšetrnější. Hlavním argumentem, který má průměrného německého voliče - automobilistu přesvědčit o soudnosti navrhovaného programu je však tzv. 3-Liter-Auto. Jedná se o osobní automobily se spotřebou pouhé 3 litry na 100 kilometrů. Jejich masovou výrobu chtějí Zelení podporovat i ze strany státu. Provoz takového automobilu nebude za deset let i při vysoké ceně benzínu o nic dražší, než je dnes provoz průměrného automobilu. Na základě programu by měly být také po celé zemi zřízeny speciální "eco-drive" kursy, po jejichž bezplatném absolvování by měl být řidič schopen ušetřit pouze způsobem jízdy až 30% pohonných hmot. Zelení slibují také výjimky pro všechny, kdo potřebují automobil k výkonu svého povolání.
Zvýšeny by měly být také ceny elektřiny, tepla a plynu, protože tyto druhy energie se získávají zejména spalováním fosilních paliv. Odborníci Zelených se domnívají, že zavádění úsporných opatření do průmyslu a domácností i výroba úsporných automobilů by měly přinést až 800 000 nových pracovních míst. Kompenzací zvýšení spotřební daně na benzín a energii by mělo být snížení daně z příjmu, zvýšení sociálních přídavků a životního minima. To vše by podle propočtů Zelených nemělo zvýšit deficit státního rozpočtu.
Ze strany ostatních politických stran se Zeleným nedostalo žádné podpory. Daňový expert CDU Repnik však jako svůj osobní názor ekologickou daňovou reformu podpořil. Zvláštní vládní odborná komise dokonce dospěla k podobné žádoucí hodnotě ceny jednoho litru benzínu, jakou Zelení ve svém programu navrhují.
reklama