Yomuri Online: Japonci nakupují luxusní eko-zboží navzdory krizi
Za měsíc od začátku prodeje dostala automobilka objednávku na deset tisíc kusů vozu Lexus HS250h
Licence: Volné dílo (public domain)
|
|
Foto: Soji Hitotose/Wikimedia Commons |
Například podle deníku je firma Toyota zahlcena objednávkami na první luxusní verzi hybridního automobilu Lexus HS250h. Za měsíc od začátku prodeje dostala automobilka objednávku na deset tisíc kusů, zatímco prodejce počítal s pěti sty prodanými vozy za měsíc. Nový Lexus má vedle elektromotoru také benzínový motor a podle výrobce vykazuje spotřebu zhruba 4,3 litru na 100 kilometrů. I když nakupující využije slevy na daních za výměnu běžného auta za ekologické, pořád bude cena vozu dosahovat 3,7 milionu jenů (téměř 700 000 korun).
„Většina našich zákazníků jsou starší lidé,“ říká Mie Kawamoto prodejce aut z Tokia. Podle něj se stále více zákazníků zaměřuje na vozy, které jsou hybridní nebo šetrnější k životnímu prostředí. Podle něj byl klíčový rok 2005, když řada hollywoodských hvězd dorazila na předávání výročních cen filmové akademie v šetrných vozech. Také Norikazu Ogino z Japonského výzkumného ústavu automobilismu potvrzuje, že zájem Japonců o ekologické vozy se zvýšil, když je začaly více využívat americké celebrity.
Ale u Japonců nebodují jen ekologické automobily, ale i další luxusní výrobky. Firma Sanyo Electric hodlá od října začít prodávat nový model svého elektro-kola Eneloop. Protože bude mít rám z uhlíkových vláken, jeho cena se vyšplhá na 627 900 jenů (přes 118 000 korun). Navzdory vysoké ceně výrobce očekává, že si kolo najde své zákazníky, zejména mezi muži od čtyřiceti let výše. Společnost Mitsukoshi zase prodává luxusní krabice na oběd, vyrobené z kvalitního cedrového dřeva. Podle mluvčího firmy je popularita těchto boxíků, kterých se jen v hlavním obchodě v Tokiu prodává osmdesát za měsíc, dána jejich šetrností k životnímu prostředí. Dají se totiž používat velmi dlouhou dobu.
„Manažeři hrají klíčovou roli ve vzrůstajícím ekologickém uvědomění, také díky tomu, že se na ně zaměřují zákazníci. Využívání šetrných výrobků tak zvyšuje statut představitelů firem,“ říká Kazuya Kojitani z organiazce Green Purchasing Network. Ta se zaměřuje na ekologické produkty a služby v Japonsku.
Podle článku Takeshi Kobayashiho a Junpei Monma Sales of luxury 'eco-goods' booming vydaného Daily Yomuri Online 24. 08. 2009.
reklama