https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/yomuri-online-japonci-nakupuji-luxusni-eko-zbozi-navzdory-krizi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Yomuri Online: Japonci nakupují luxusní eko-zboží navzdory krizi

24.8.2009 14:37 | PRAHA/OSAKA (Ecomonitor)
Prodej hybridních automobilů v Japonsku, včetně luxusních automobilů v ceně téměř čtyř milionů jenů (více než tři čtvrtě milionu korun), stále roste i navzdory finanční krizi. Podle odborníku to odpovídá snaze zákazníků podílet se na opatřeních proti klimatickým změnám. Stejně tak je ale eko-zboží chápáno jako stylové či módní, píše deník Yomuri Online.
 

Lexus HS250h
Za měsíc od začátku prodeje dostala automobilka objednávku na deset tisíc kusů vozu Lexus HS250h
Licence: Volné dílo (public domain)
Foto: Soji Hitotose/Wikimedia Commons

Například podle deníku je firma Toyota zahlcena objednávkami na první luxusní verzi hybridního automobilu Lexus HS250h. Za měsíc od začátku prodeje dostala automobilka objednávku na deset tisíc kusů, zatímco prodejce počítal s pěti sty prodanými vozy za měsíc. Nový Lexus má vedle elektromotoru také benzínový motor a podle výrobce vykazuje spotřebu zhruba 4,3 litru na 100 kilometrů. I když nakupující využije slevy na daních za výměnu běžného auta za ekologické, pořád bude cena vozu dosahovat 3,7 milionu jenů (téměř 700 000 korun).

„Většina našich zákazníků jsou starší lidé,“ říká Mie Kawamoto prodejce aut z Tokia. Podle něj se stále více zákazníků zaměřuje na vozy, které jsou hybridní nebo šetrnější k životnímu prostředí. Podle něj byl klíčový rok 2005, když řada hollywoodských hvězd dorazila na předávání výročních cen filmové akademie v šetrných vozech. Také Norikazu Ogino z Japonského výzkumného ústavu automobilismu potvrzuje, že zájem Japonců o ekologické vozy se zvýšil, když je začaly více využívat americké celebrity.

Ale u Japonců nebodují jen ekologické automobily, ale i další luxusní výrobky. Firma Sanyo Electric hodlá od října začít prodávat nový model svého elektro-kola Eneloop. Protože bude mít rám z uhlíkových vláken, jeho cena se vyšplhá na 627 900 jenů (přes 118 000 korun). Navzdory vysoké ceně výrobce očekává, že si kolo najde své zákazníky, zejména mezi muži od čtyřiceti let výše. Společnost Mitsukoshi zase prodává luxusní krabice na oběd, vyrobené z kvalitního cedrového dřeva. Podle mluvčího firmy je popularita těchto boxíků, kterých se jen v hlavním obchodě v Tokiu prodává osmdesát za měsíc, dána jejich šetrností k životnímu prostředí. Dají se totiž používat velmi dlouhou dobu.

„Manažeři hrají klíčovou roli ve vzrůstajícím ekologickém uvědomění, také díky tomu, že se na ně zaměřují zákazníci. Využívání šetrných výrobků tak zvyšuje statut představitelů firem,“ říká Kazuya Kojitani z organiazce Green Purchasing Network. Ta se zaměřuje na ekologické produkty a služby v Japonsku.

Podle článku Takeshi Kobayashiho a Junpei Monma Sales of luxury 'eco-goods' booming vydaného Daily Yomuri Online 24. 08. 2009.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist