PR článek
Za moderní koncepci dopravy
Současný mýtný systém, který zpoplatňuje nákladní dopravu víceméně pouze na dálnicích a rychlostních komunikacích, vede k objíždění zpoplatněných úseků po silnicích nižších tříd. Výsledkem jsou obce zatížené kamionovou dopravou, zničené silnice a v neposlední řadě finanční úniky z nezaplaceného mýta. Mýtný systém tak neplní dobře svoji regulační ani ekonomickou funkci. Na námi zpracované mapě je vyznačeno 166 obcí postižených nadměrnou nákladní dopravou, přičemž toto číslo zcela jistě není definitivní - Mapa obcí postižených kamionovou dopravou.
V minulém roce jsme vydali příručku Jak chránit obce před kamiony, je však nutno říci, že možnosti obcí, jak se bránit, jsou omezené. Jednoduše řečeno, administrativně vykázat kamiony z obcí není jednoduché a v některých případech ani možné. Dopravní federace proto usiluje o reformu mýtného systému, aby mohly být zpoplatněny i silnice nižších tříd a zmizel tak důvod k objíždění dálnic a rychlostních silnic skrz města a vesnice. Ruku v ruce s reformou mýtného systému by měla jít také podpora rozvoje železniční dopravy. Dobrým příkladem může být Švýcarsko, které zpoplatňuje celou silniční síť, ze třetiny výnosů platí opravy silnic a ze dvou třetin rozvoj železniční infrastruktury a veřejné dopravy v jednotlivých kantonech.
Protože státní instituce, zejména Ministerstvo dopravy, pro rozšíření mýtného systému u nás nepodnikají žádné konkrétní kroky, je třeba vyvíjet tlak zezdola. Od 20. května 2013 jsme proto spustili e-kampaň zaměřenou na psaní politikům. Připojit se může každý: Výzva za rozšíření mýtného.
Druhým důležitým tématem, kterým se zabýváme, je prosazování kvalitního a koncepčního plánování rozvoje dopravní infrastruktury. V současnosti Ministerstvo dopravy zpracovává tzv. Sektorové dopravní strategie 2 SeStra 2 , jejichž výstupem má být harmonogram realizace nových dopravních staveb podle jejich skutečné potřebnosti. Tento dokument bude důležitým nástrojem i pro čerpání prostředků z fondů EU. Kvalitní a transparentní příprava SeStra 2 je tedy klíčová. Účastníme se proto připomínkování pracovních verzí jednotlivých kapitol a zejména zprostředkováváme kontakt mezi zpracovateli koncepce a lidmi v regionech, kterých se konkrétní nové dopravní stavby tím či oním způsobem přímo dotknou a kteří mají zároveň detailní znalost o situaci v místě jejich plánované realizace.
reklama