Zájem o sdílená auta v Liberci od jara roste, kapacity přestávají stačit
Sdílení automobilů má už padesátiletou tradici, jako první ho 1. srpna 1971 zahájila organizace ProcoTip ve francouzském Montpellier. V posledních letech zaznamenává carsharing raketový růst. Zatímco ještě v roce 2011 bylo v Evropě kolem 700 000 uživatelů, v roce 2018 jich už bylo přes 6,7 milionu a podle předpovědi společnosti Deloitte z loňského září měl počet uživatelů carsharingu v Evropě v roce 2020 překročit 15 milionů.
Carsharing se už v Česku stal běžným druhem dopravy, zejména ve velkých městech. Vyplatí se podle Šimoníka zhruba při ročním nájezdu do 10 000 kilometrů. K výhodám patří, že odpadají starosti o servis a údržbu auta, na výběr jsou malé městské vozy i větší auta vhodná třeba na rodinnou dovolenou. Kolik lidí a firem využívá sdílená auta v Liberci, nechtěl Šimoník s odkazem na citlivost údajů sdělit. Čtyři vozy, které jsou ve stotisícovém městě k dispozici, ale podle něj zvlášť teď v létě přestávají stačit.
Doplnění vozového parku navíc družstvu zkomplikovala současná situace na trhu a nedostatek čipů. "Vzhledem k tomu, že jsou delší dodací lhůty nových aut, tak jsme posílili flotilu méně, než bychom rádi. Dodací lhůty jsou čtyři, ale i devět měsíců," řekl Šimoník. Roste navíc podle něj zájem o vozy s elektrickým pohonem, pro mnohé klienty je to vítaná možnost si takové auto otestovat. I v Liberci měli v minulosti lidé možnost si elektromobil vyzkoušet, aktuálně ale v nabídce není.
Sdílená auta a také elektromobilitu podporuje i liberecký magistrát, už rok nemusí řidiči těchto vozů platit na městských parkovištích. "Cílem je podpora ekologicky šetrné dopravy," řekl náměstek primátora Jiří Šolc (Starostové pro Liberecký kraj). Podmínkou pro bezplatné stání u elektromobilů je registrační značka EL. "Sdílená vozidla můžou bezplatně parkovat v zónách placeného stání za podmínky, že budou mít vydanou parkovací kartu, která bude sloužit jako identifikace carsharingového vozidla," dodal Šolc.
reklama