Zelení odmítají vodní díla na Labi, Ambrozek chce posouzení nové varianty
"Výstavba jezů je ekonomicky nevýhodná. Ale i kdyby nebyla, mělo by pro nás být tabu ničit tak jedinečný úsek řeky, jako je Labe mezi Ústím nad Labem a Hřenskem," uvedl Patočka. Zničením unikátní přírody a nejasnými ekonomickými podklady argumentují i ekologové z Ministerstva životního prostředí (MŽP). "Plavbu musíme přizpůsobovat řece, ne řeku plavbě," řekl Patočka novinářům.
Přijíždějícím ministrům žabáci vyvolávali úsměv na tváři. "Myslíš, že ti to zvedne preference?" pokřikoval pobavený ministr Ambrozek (KDU-ČSL) na Patočku. "On tím maskuje svou obavu, že ho na místě vystřídají zelení," kontroval později s úsměvem Patočka. Na závěr happeningu žabáci ze Strany zelených prostřednictvím zaměstnankyně Úřadu vlády poslali ministrům výzvu k ochraně Labe v Českém středohoří a v Labských pískovcích, k níž se připojily desítky přírodovědců a dalších akademiků. Petici proti jezům podepsalo přes 16 000 lidí.
Ministerstvo životního prostředí výstavbu plavebních stupňů v podobě navržené ministerstvem dopravy (MD) odmítá stejně jako Strana zelených. "Podklady MD jsou velmi sporné – předpokládají dokonce téměř trojnásobný nárůst objemu vodní dopravy do roku 2007. Paradoxní je, že v té době by jezy ještě ani neměly být postaveny," uvedl včera v tiskové zprávě MŽP náměstek ministra životního prostředí Ladislav Miko. Podle MD a zastánců jezů se bez nich česká vodní doprava neobejde. Odhady nákladů na stavbu plavebních stupňů se pohybují mezi 6 a 13 miliardami korun.
Obě ministerstva v prvním květnovém týdnu obdržela další návrh na zlepšení plavebních podmínek na "dolním Labi". Objevuje se v něm nahrazení sporných jezů plavebními kanály umístěnými mimo vlastní tok (tzv. by-passy). "Jejich vhodné umístění by mělo omezit dopady na hodnotné břehové ekosystémy. Celkové investiční náklady této varianty jsou odhadovány na 2,8 miliard korun," stojí v tiskové zprávě MŽP. Ministr chce proto ve vládě prosadit její podrobnější posouzení. Autorem varianty s by-passy je Jaroslav Kubec, ředitel Sdružení D-O-L, které se snaží prosadit výstavbu kanálu Dunaj - Odra - Labe.
|
reklama