Zelený: Transformace ČD je nutností
Jak dále uvedl, současný statut ČD brání dráhám chovat se "tržně". "Jednak nás stát nutí k neobchodnímu jednání tím, že musíme ze zisků z jiných činností dotovat ztrátovou osobní dopravu, kterou stát není schopen plně financovat, a jednak díky zdlouhavému schvalovacímu procesu uvnitř Českých drah ztrácíme partnery," upozornil Zelený. Pokud totiž kdokoliv hodlá spolupracovat s ČD a dráhy na tuto spolupráci vynaloží státní prostředky, musí tento záměr nejprve schválit Správní rada ČD, poté ministerstvo dopravy a následně vláda. "Tak složitý a zdlouhavý proces však některé potencionální partnery předem odradí," dodal.
Zákonem o transformaci ČD by se měla začít Poslanecká sněmovna zabývat na nadcházející květnové schůzi. Návrh počítá s oddělením samotného provozu od dopravní infrastruktury. Zatímco železniční vozidla by měla vlastnit a samotný provoz zajišťovat akciová společnost České dráhy, infrastruktura by zůstala v majetku nové státní organizace Správa železniční infrastruktury. Podle Zeleného zajišťuje tento návrh maximálně liberální přístup všech dopravců na dopravní cestu, který ČR "závidí" i Evropská unie. "Měl jsem možnost hovořit na téma návrhu tohoto zákona v poslední době s několika představiteli unie. Všichni říkali, že tento návrh je lepší, než návrh na transformaci železnice samotné Evropské unie," zdůraznil Zelený.
reklama