Zídek: Něměčtí dopravní experti podporují vodní díla na české straně Labe
Zídek se v minulých dnech zúčastnil v saských Drážďanech spolu ředitelkou odboru plavby a vodních cest ministerstva dopravy Magdalénou Konvičkovou jednání o zlepšení splavnosti Labe. "Němečtí odborníci soudí, že dva nízkoprahové jezy na české straně dolního Labe budou vhodným způsobem navazovat na opatření, která se v současnosti provádějí v Německu v souvislosti se zlepšením plavebních podmínek na úseku Labe mezi Magdeburkem a naší státní hranicí," řekl Zídek.
Podle jeho slov jsou práce na zlepšení splavnosti Labe v Německu dokončeny zhruba ze 60 procent a mají být završeny v roce 2006. Spočívají v prohrábkách dna řeky a v budování koncentračních hrází. "Zajistí provoz plavidel s ponorem do 140 cm od nás do Magdeburku 345 dnů v roce," upřesnil Zídek. Na české straně je vše zatím ve stádiu příprav. "Výstavba jezu Prostřední Žleb má začít v roce 2003 s tím, že zabezpečí plánovanou plavební hloubku lodím do přístavu Děčín v roce 2005. Výstavba druhého jezu u Malého Března na Ústecku má skončit do roku 2007 a vyřeší splavnost Labe až k poslednímu českému jezu v Ústí nad Labem - Střekově," řekl Zídek. Podle jeho slov má být německá veřejnost, novináři i politici informováni o problematice splavnosti Labe tento týden na velkém shromáždění v Drážďanech. Shromáždění se zúčastní i česká strana.
Nesouhlas s výstavbou jezů na dolním Labi vyjádřilo již dříve ministerstvo životního prostředí. Ministr Miloš Kužvart požaduje, aby bylo zachováno současné koryto řeky s vzácnými ekosystémy. Navrhuje, aby se přizpůsobily lodě řece a využila se nízkoponorná zadokolesová plavidla. S takovou myšlenkou přišli podle Zídka v minulosti i němečtí odborníci. Po zvážení všech okolností však byla zavržena jako technicky i ekonomicky nevyhovující. "Místo toho, aby ministerstvo životního prostředí podpořilo ekologicky i ekonomicky výhodnou lodní dopravu, povolilo výstavbu dálnice přes České Středohoří. Tím dalo najevo, že preferuje kamionovou přepravu zboží. Současně ne zcela objektivními informacemi poškozuje vodní dopravu," uzavřel Zídek.
reklama