Zlínský kraj chce od roku 2030 nasadit do veřejné dopravy vodíkové autobusy

V tekutém vodíku jako pohonu spatřuje Doležel ve srovnání s často prosazovanou elektřinou výhody. Jednak je jeho natankování rychlejší než dobíjení, navíc je jednodušší vybudování potřebné infrastruktury. "Chceme být inovátorem v oblasti veřejné dopravy, nabídnout obyvatelům kraje komfortní a ekologicky šetrnou přepravu a zároveň snižovat uhlíkovou stopu," uvedl náměstek hejtmana.
V roce 2023 společnost Solar Global uvedla v Napajedlech do provozu první průmyslový elektrolyzér na výrobu zeleného vodíku v České republice. Plyn vyrobený pomocí fotovoltaické elektrárny za podpory větrné energie se uplatní při dlouhodobé akumulaci elektřiny z čistých zdrojů. Nejpozději v prvním čtvrtletí příštího roku v areálu podle Skopala vznikne plnicí stanice pro vozy s vodíkovým pohonem.
"Zlínský kraj chce začít používat vodíkové autobusy. A my deklarujeme to, že k elektrolyzéru teď postavíme vodíkovou veřejnou čerpací stanici. To znamená, že si autobusy tady budou moci vodík natankovat, stejně jako na benzinové pumpě. A budou moci jezdit ekologicky po Zlínském kraji," uvedl Skopal. Vybudování stanice podle něj přijde přibližně na 50 milionů korun, 85 procent nákladů by měla pokrýt dotace z ministerstva dopravy.
Z údajů, které firma Solar Global poskytla novinářům, vyplývá, že roční produkce vodíku z elektrolyzéru v Napajedlech vystačí na 182.000 kilometrů jízdy vodíkovým autobusem nebo 1,822 milionu kilometrů provozu osobního auta. Společnost ve Zlínském kraji plánuje výstavbu dalších elektrolyzérů, a to ve Starém Městě a v Popovicích na Uherskohradišťsku. Kraji by to mohlo umožnit zvažovaný počet autobusů na vodíkový pohon ještě navýšit.
K deklaraci se připojila také energeticko-poradenská společnost PKV BUILD, která se zabývá navrhováním energetických strategií a řešeními vedoucími k úsporám. Zaměřuje se na audity, zpracování energetických dokumentů, přípravu investičních projektů a jejich financování.
reklama