https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zpozdovani-vystavby-dalnic-stoji-miliardy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zpožďování výstavby dálnic stojí miliardy

14.1.2004 09:42 | PRAHA (ČIA)
Kvůli zpoždění, které nabírá výstavba dálnic a rychlostních silnic, přijde Česká republika o investice za miliardy korun a tisíce lidí o šanci najít nové zaměstnání. Zemanova vláda před pěti lety slíbila dostavět silniční síť do roku 2010, což je zejména pro zahraniční firmy důležité při plánování, kam investují své peníze. Ministr dopravy Milan Šimonovský však přiznal, že slíbený termín není možné dodržet. Píší o tom dnešní Hospodářské noviny.
 

"Stavíme teď na všech šesti českých dálnicích, ale z původního rozpisu je splněna jen třetina úkolu. Dostavba silniční sítě se o čtyři roky prodlouží," uvedl ministr. Je to špatná zpráva především pro kraje, které už nyní kvůli nevyhovujícímu spojení s Prahou či zahraničím přicházejí o investory.

Do průmyslové zóny Triangle v Žatci odmítl přijít francouzský koncern PSA Peugeot Citroen se svými 700 miliony eur. Ze stejného důvodu nechtěla do Žatce ani jihokorejská automobilka Hyundai s investicí za 1,5 miliardy dolarů a příslibem práce pro čtyři tisíce lidí. "Pětina toho, co vyplácíme na dávkách nezaměstnaným, by stačila, abychom zlikvidovali problémy s financováním dopravních staveb v našem regionu," uvedl hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc.

Zpoždění ve výstavbě dálnic podle Šimonovského způsobily administrativní průtahy kolem staveb. Ministrovo prohlášení však zároveň přichází v době, kdy fond dopravní infrastruktury nemá dost peněz. Má je slíbené z privatizace, kterou vláda stále ještě nedokončila. Jen letos míní stát dát na výstavbu a údržbu všech silnic 65 miliard, asi třetinu má přinést privatizace. Navíc po roce 2006 tyto jednorázové příjmy úplně vyschnou.

Fakt, že slíbené plány musí stát vzít zpět, je nepříjemný i pro firmy, které se už rozhodly podnikat v Česku. Japonská firma Tokai Rika se nechala zlákat na sever Čech. Svůj závod za 1,5 miliardy korun, kde najde práci 600 lidí, postavila v Lovosicích. Bude dodavatelem továrny Toyota Peugeot Citroen Automobile v Kolíně. Mezi Lovosicemi a Kolínem se však rychlé silniční spojení ani neplánuje. Kamióny s autodíly tak budou muset jezdit přes Prahu.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist