Zpožďování výstavby dálnic stojí miliardy
"Stavíme teď na všech šesti českých dálnicích, ale z původního rozpisu je splněna jen třetina úkolu. Dostavba silniční sítě se o čtyři roky prodlouží," uvedl ministr. Je to špatná zpráva především pro kraje, které už nyní kvůli nevyhovujícímu spojení s Prahou či zahraničím přicházejí o investory.
Do průmyslové zóny Triangle v Žatci odmítl přijít francouzský koncern PSA Peugeot Citroen se svými 700 miliony eur. Ze stejného důvodu nechtěla do Žatce ani jihokorejská automobilka Hyundai s investicí za 1,5 miliardy dolarů a příslibem práce pro čtyři tisíce lidí. "Pětina toho, co vyplácíme na dávkách nezaměstnaným, by stačila, abychom zlikvidovali problémy s financováním dopravních staveb v našem regionu," uvedl hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc.
Zpoždění ve výstavbě dálnic podle Šimonovského způsobily administrativní průtahy kolem staveb. Ministrovo prohlášení však zároveň přichází v době, kdy fond dopravní infrastruktury nemá dost peněz. Má je slíbené z privatizace, kterou vláda stále ještě nedokončila. Jen letos míní stát dát na výstavbu a údržbu všech silnic 65 miliard, asi třetinu má přinést privatizace. Navíc po roce 2006 tyto jednorázové příjmy úplně vyschnou.
Fakt, že slíbené plány musí stát vzít zpět, je nepříjemný i pro firmy, které se už rozhodly podnikat v Česku. Japonská firma Tokai Rika se nechala zlákat na sever Čech. Svůj závod za 1,5 miliardy korun, kde najde práci 600 lidí, postavila v Lovosicích. Bude dodavatelem továrny Toyota Peugeot Citroen Automobile v Kolíně. Mezi Lovosicemi a Kolínem se však rychlé silniční spojení ani neplánuje. Kamióny s autodíly tak budou muset jezdit přes Prahu.
reklama