https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vratislav-filler-zmena-paradigmatu-parkovani-bude-vyzadovat-velkou-odvahu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vratislav Filler: Změna paradigmatu parkování bude vyžadovat velkou odvahu

16.9.2016
Levné parkování blízko svého bydliště není samozřejmost. Ani pro bohaté.
Levné parkování blízko svého bydliště není samozřejmost. Ani pro bohaté.
Redakce Ekolistu oslovila řadu odborníků, politiků a aktivistů s jednoduchou otázkou: Jak vyřešit parkování ve městech, aby byli všichni spokojeni? Zde je odpověď Vratislava Fillera z Auto*Matu.
 

Parkování je ve většině městského území vzácný statek, současně je počet parkovacích stání v ulicích často příliš vysoký na to, aby ulice dobře plnila i jiné funkce než jaké očekáváme od parkoviště supermarketu. Pro jakékoliv změny je proto nezbytné nejprve oprostit se od svazujícího paradigmatu, podle kterého má rezident nárok na směšně levné parkování v těsné blízkosti domu. Takový "parkovací socialismus" není udržitelný. Kdo chce žít ve městě s autem, bude nezbytně muset omezit svůj komfort, pokud jde o dostupnost parkování, nebo si tento komfort náležitě zaplatit. Systém by měl podporovat spíš to, když člověk vlastní auto ve městě nechce, a pro nezbytné cesty využívá alternativy jako je carsharing, taxi, spolujízdu přes aplikaci nebo dovážku zboží.

Parkovací stání na ulici jsou z hlediska komfortu nejkvalitnější, měla by proto být užívána co nejefektivněji. Mírou efektivity parkovacího stání je tudíž to, kolik dopravních pohybů dané stání zajistí - z tohoto hlediska jsou rezidenční parkovací stání, na kterých se auto nepohne po celé dny, nejméně efektivní. Auta, stojící na ulicích neefektivně celé dny, je žádoucí dostat z ulic do garáží a dvorů. V Praze je mimouličního parkování dostatek, stavební předpisy si to vynucují, přitom tato místa jsou často nevyužitá, protože pro lidi je stále pohodlnější parkovat na ulici. Tento nepoměr je třeba trochu vyrovnat.

Potom můžeme dělat spoustu věcí: V ulicích s obchodním parterem je potřeba nahradit rezidenční stání vysokoobrátkovými. Současně ale nestavět rekonstrukce ulic na maximalizaci parkovacích stání, rušit šikmé či příčné parkování, doplňovat stromy, místa pro přecházení, zásobovací stání. Každá vedlejší ulice by měla být cykloobousměrkou. Nastaví-li se cena parkování v ulici na úroveň odpovídající poptávce, stanou se nyní poloprázdné parkovací domy konkurenceschopnými.

Dlouhodobě je třeba plánovat města s tím, že existuje horní limit zátěže území dopravou, a že tuto zátěž spoludefinuje také počet parkovacích stání. Města, kde jsou tyto limity překročeny, by si něměla pouštět další auta do žil tím, že budou nucena stavět parkování s každým novým bytem. Ve stavebních předpisech definované dolní limity pro parkovací stání (tedy kolik míst nejméně stavět) by měly nahradit limity horní (tedy kolik míst stavět nejvýš). Namísto celostátní vyhlášky by města měla mít pravomoc definovat tyto limity vlastní vyhláškou. Mělo by být legálně možné stavět "carfree" či "car-lite" developementy, kde by byli nájemníci či vlastníci smlouvou povinováni nemít vlastní auto. Dlouhodobá parkovací stání by mělo být možné postavit odděleně od budov, pouze v docházkové vzdálenosti.

Filler vidí jednu z cest, jak omezit potřebu parkování v carsharingu. Na snímku aktivní uživatelé carsharingu Autonapůl.
Filler vidí jednu z cest, jak omezit potřebu parkování v carsharingu. Na snímku aktivní uživatelé carsharingu Autonapůl.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Autonapul
Paradoxně je zajímavé nasadit na parkování v ulicích s převisem poptávky tržní principy. Platí, že není-li parkování v ulicích extrémně levné, vyplatí se provozovat i soukromá parkoviště nebo parkovací domy a tím dostat přebytečná auta z ulic. V USA se experimentuje s dynamickým stanovením ceny parkování tak, aby bylo v každé ulici vždy 5-10% procent míst volných. Cena se přepočítává jednou za několik měsíců, s rozvojem mobilních aplikací lze ale cenu dynamicky určovat i na základě okamžité poptávky a dokonce ji mít výrazně jinou v průběhu dne. Rezidenti, kteří auto skutečně používají například k cestám do zaměstnání, by parkovali za nižší noční a víkendové sazby, přes den by místa za vyšší tarif využívalo zásobování či dojíždějící. Kdo používá auto málo, našel by nějakou levnější ulici, nebo zvolil parkování v garážích zapojených do systému.

Zvláštní úvahu si zaslouží sídliště umístěná v okrajových částech měst. Na sídlištích bývá značný deficit parkování, ale současně zde obvykle není problém s dopravou v pohybu. Stavba parkovacích domů pro sídliště by tak neměla dopravě ve městech způsobit velké problémy.

Taková změna paradigmatu bude ovšem vyžadovat politickou odvahu, které se, pokud vím, v Praze nedostává ani radničním koalicím se zelenými. Výše jmenované věci se tedy budou dít spíše jako vynucené extrémními okolnostmi, přičemž bude i nadále přetrvávat snaha upřednostňovat dlouhodobé odstavování aut rezidentů před zefektivněním celkového systému parkování. Je ale ještě jedna šance: budou-li se po městech za deset, dvacet let pohybovat flotily carsharingových aut, či dokonce vozidel autonomních, požadavky na parkování v ulicích se drasticky změní. A bude na nás všech, jak si tento vývoj pohlídáme.


reklama

 
Vratislav Filler
Autor pracuje jako dopravní expert pro spolek Auto*Mat.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist