Jak vyřešit parkování ve městech, aby byli všichni spokojeni?
Podle Petra Horského, předsedy České parkovací asociace, má naše prostá otázka teoreticky jasnou odpověď. „Město by mělo zřetelně říct, že starost o zaparkování vozidla je starostí (lépe povinností) jeho provozovatel či uživatele. Což však znamená přenesení odpovědnosti na jednotlivé obyvatele či návštěvníky měst,“ říká Horský.
A zde podle něho nastává střet a to hlavně ve větších a velkých městech, kde jednoznačně nelze uspokojit veškerou poptávku po parkování ve veřejném prostoru, který jsme si zvykli užívat neomezeně a bez ohledu na jiné. Města se snaží vyrovnávat poměry mezi nabídkou a poptávkou různými regulativy. Někde více, někde měně úspěšněji. Někde v souladu, někde v rozporu se zákony ČR.
„Avšak neslyšel jsem v poslední době komunálního politika, který by otevřeně řekl: Vážený občane (voliči), o parkování svého vozidla se postarej sám a neobtěžuj při tom ostatní sousedy či obyvatele města. Až toto začne otevřeně zaznívat, začnou se měnit i podmínky pro řešení parkování,“ myslí si Petr Horský.
Tajemník ministra dopravy Tomáš Čoček na naši otázku odpověděl takto: „Při současném standardu motorizace a poptávce po vlastnictví vozidla to prostě v exponovaných lokalitách nelze. Cestou je minimalizace použití osobních vozidel při pravidelném dojíždění a v budoucnu případně služby carsharingu potenciálně v kombinaci s autonomně řízenými vozy na objednávku.“
Petr Dolínek, náměstek pražské primátorky pro dopravu, odpovídá: „Dosáhnout toho, aby byli s parkováním spokojeni úplně všichni Pražané a zároveň ti, kteří do Prahy přijíždějí za nejrůznějším účelem, je asi utopie. V realitě ale musíme udělat vše proto, abychom se ideálu co nejvíce přiblížili. Osobně vidím řešení v kombinaci nástrojů. Musíme mít dostatek parkovacích kapacit, což lze v Praze dosáhnout pouze budováním podzemních parkovišť, parkovacích domů a rovněž P+R parkovišť. Je samozřejmě zásadní, aby byly ve vhodných lokalitách a co nejlépe navázané na síť městské hromadné dopravy. Situaci s parkováním určitě může pomoci i osvěta. Pokud se nám podaří přesvědčit lidi, že zejména na kratší cesty je lepší použít MHD, jet na kole nebo jít pěšky, tak to pomůže dopravní situaci i parkování. Vše zmíněné ale nejde zařídit mávnutím kouzelného proutku. Vyžaduje to významné investice, ale rovněž nalezení politické shody a spoustu tvrdé práce.“
Ondřej Mirovský, zástupce starosty na Praze 7 a předseda pražské Strany zelených, odpovídá, že parkování ve městech ke spokojenosti všech vyřešit nejde. „Pohybujeme se mezi dvěma extrémy, kdy část lidí vyžaduje bezplatné parkování pro své vozy, zatímco druhá číst požaduje více veřejného prostoru a vymístění aut na okraj města. A je otázkou politického nastavení místních samospráv, jakým směrem řešení aut budou prosazovat,“ říká Mirovský.
„Mým osobním pohledem je klíčové zvýšit dostupnost alternativ k nevlastnictví auta, např. formou carsharingu, ideálně s vozy na elektrický pohon. Současně je nutné zvyšovat kvalitu a rychlost veřejné dopravy tak, aby byla atraktivní alternativou místo čekání v kolonách. A pro auta, která prostě být musí, je nutné najít vhodnou kombinaci zón placeného stání a záchytných parkovišť za dostupnou cenu, která bude motivovat např. řidiče jezdící jen o víkendech nezabírat veřejný prostor a parkovat na parkovištích,“ říká Ondřej Mirovský.
Jak to řeší parkování aut město Vídeň? Angelika Winklerová z vídeňského magistrátu odpovídá, že Vídeň sází na podporu mobility, která je šetrná k životnímu prostředí (zaměřuje se na chodce, cyklisty a městskou hromadnou dopravu), a ne na osobní automobilovou dopravu. „Podíl motorizované individuální dopravy má být i nadále snižován, aby přibývalo více veřejných ploch pro alternativní využití - a ne vyžití jako parkovacích míst. A aby tak došlo ke zlepšení kvality života všech,“ říká Angelika Winklerová. Celou její odpověď si můžete přečíst v tomto textu: Řešení parkování aut ve Vídni? Město místo osobních aut podporuje šetrnou dopravu.
Vratislav Filler za dopravní aktivisty ze spolku Auto*Mat ve své obsáhlé odpovědi píše, že pro řešení parkování ve městech je potřeba opustit vnímání světa, kde má rezident nárok na „směšně levné parkování v těsné blízkosti domu.“ Ke změně přístupu bude podle něho zapotřebí velká politická odvaha, které se v Praze nedostává ani koalici se zelenými. Celý jeho komentář můžete číst v textu Změna paradigmatu parkování bude vyžadovat velkou odvahu.
Další obsáhlá a propracovaná odpověď přišla od experta na dopravu Jaroslava Martinka, který pracuje pro Centrum dopravního výzkumu. Kromě jiného zmiňuje indickou příručku k parkování ve městecha představuje projekty, které se šetrnou mobilitou u nás zabývají a které by mohly vést vyvážení svobody a bezpečí, plynulosti dopravy a atraktivitou města. Jeho text můžete číst zde: Hledání rovnováhy mezi plynulostí dopravy a atraktivitou veřejného prostoru.
Doplněno 22.9.2016:
Františka Čecha ze spolku Občané pro svobodnou a bezpečnou individuálnín dopravu jsme na doporučení čtenáře oslovili dodatečně. František Čech mimo jiné píše: Jak se opakovaně ukazuje na modrých parkovacích zónách v okrajovějších částech Prahy, zavádění modrých zón je z hlediska optimalizace parkovacích míst kontraproduktivní, neboť celá řada dříve víceméně rovnoměrně využitých parkovacích míst nyní zeje prázdnotou, zatímco návštěvníci daných lokalit parkují velmi obtížně v okolních ulicích, kde modré zóny nejsou.
S výjimkou samotného centra Prahy, kde může mít inteligentní rozmístění modrých zón určených rezidentům spolu s placenými místy pro návštěvníky pozitivní dopad, za ideál považujeme v méně frekventovaných ulicích parkování zcela volné, od kterého se ze strany města a městských částí upouští z čistě ekonomických důvodů, nikoliv ve snaze zlepšit užití parkovacích míst v dané oblasti, a v oblastech vytíženějších tzv. "fialové zóny", neboli režim smíšeného parkování, který umožňuje rezidentům stání neomezené a návštěvníkům časově omezené na základě zaplacení parkovacího poplatku.
"Za úkol města či městské části jednoznačně nepovažujeme snahu vytlačit zaparkovaná vozidla do parkovacích domů. Parkovací domy vznikají víceméně přirozeně v souladu s požadavky trhu na parkování zastřešené, hlídané, či jiným způsobem komfortní, např. garantující okamžitou disponibilitu daného parkovacího místa," myslí si František Čech.
Celý komentář Františka Čecha si můžete přečíst v textu Zavádění modrých zón nic neřeší.
Líbí se Vám článek? Přispějete na další?
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (4)
Karel Padevet
16.9.2016 09:51Lukas B.
20.9.2016 15:45- podpora vlastnického parkování (dvory, výtahy, parkovací domy, parkovací suterény novostaveb)
- velmi brutální omezení levného dlouhodobého nonstop parkování na veřejném prostoru, v podstatě na invalidy.
- na cca třetině/polovině parkovacích mist možnost střednědobého parkování (tj. nutnost hodit do kasičky a vzít nový lístek jednou za dvanáct hodin v noci a šest hodin ve dne) pro návštěvy a řemeslníky řádově za cenu celodenní jízdenky MHD
- na zbylých parkovacích místech pak automaty a první 1/4hod zdarma
a to samozřejmě plovoucí a plovoucí ceny dle denní doby a poptávky.