https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesko-v-bruselu-opet-prosazovalo-zruseni-zakazu-spalovacich-motoru-v-eu-od-2035
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035

4.12.2025 18:10 | BRUSEL (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česká republika dnes na jednání v Bruselu opět prosazovala zrušení rozhodnutí, že se od roku 2035 přestanou v EU prodávat nová auta se spalovacími motory. K českému návrhu se podle odcházejícího ministra dopravy Martina Kupky už připojila také Itálie, Polsko, Slovensko a Bulharsko. Zmírnění zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035 prosazuje též německá vláda.
 
Strany německé vlády se na konci listopadu dohodly, že budou u Evropské komise prosazovat zmírnění zákazu. Kancléř Friedrich Merz kvůli tomu poslal předsedkyni EK Ursule von der Leyenové dopis, v němž mimo jiné požadoval, aby bylo možné po roce 2035 prodávat i automobily s "vysoce efektivními spalovacími motory" či auta s hybridním pohonem.

"Reagujeme i na otevřený dopis (německého) kancléře Merze a otevíráme dál dveře k tomu, aby tento zákaz padl, protože je zbytečný," poznamenal dnes Kupka. "Ve výsledku by mohl další rozvoj automobilismu v Evropě spíše ohrozit zvýšením cen jak elektrických vozidel, tak spalovacích vozidel," dodal český ministr.

Evropská komise, europarlament a Rada EU, která zastupuje členské státy, se před třemi lety dohodly, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat auta se spalovacími motory. Součástí dohody byla klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, zda je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i ekonomické dopady. Komise nedávno informovala, že reformu předpisu přesune již na konec letošního roku. Uspíšení revize žádalo několik členských států EU včetně Česka či Slovenska.

Původní plán naznačoval, že by komise měla revizi předložit již příští týden, ve středu 10. prosince. Podle zdrojů ČTK se ale začínají šířit spekulace, že se tak nestane a rozhodnutí bude odloženo až na leden. Ministr Kupka má podle svých slov podobné informace. O věci hovořil i se svým kyperským kolegou, jehož země bude unii předsedat od ledna.

"Je důležité, aby toto téma, pokud možno, projednávala Rada ministrů dopravy. Osvědčilo se to opakovaně u těch záležitostí, které míří k technickým parametrům," řekl Kupka. "Tady má vítězit fyzika, nikoli ideologie a já jsem přesvědčený o tom, že by vývoji prospělo, kdyby to znovu projednávali ministři dopravy a podařilo se zákaz zrušit. Je zbytečný a pro ochranu životního prostředí ve výsledku kontraproduktivní," dodal. Téma se původně projednávalo na jednání ministrů odpovědných za otázky životního prostředí.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jan Šimůnek

4.12.2025 20:20
To by chtělo politika, který by jasně řekl, že zákaz aut (zvlášť když za ně není žádná rovnocenná náhrada) je prostě za červenou čárou a že nebude-li zrušen, zeptáme se občanů, zda chtějí v takové EU, která jedná proti jejich zájmům, setrvat.
Odpovědět
sv

s v

4.12.2025 22:14 Reaguje na Jan Šimůnek
To chtělo politika, který nepodepsal green deal, lžirgile. Bureš to bohužel nebyl.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.12.2025 11:10 Reaguje na s v
Bureš to podepsal, protože za to dostal výjimku na svá eko/bio paliva první generace.
Odpovědět
Anyr

Anyr

4.12.2025 22:41 Reaguje na Jan Šimůnek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2025 08:17 Reaguje na Anyr

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.12.2025 11:11 Reaguje na Anyr
Ekologistický humanista se vyjádřil na adresu " socek".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2025 08:21 Reaguje na Jan Šimůnek
Samozřejmě náhrada je už dnes a za 10 let scípnou dýzly stejně, jako sentinely s nástupem benzínu, ale ten zákaz cypovina je, to uznávám.
Ale žádnou trágu v tom nevidím, bude tam zase milión vyjímek atd. atd. stejně jeko není trága ETS, ať 1 nebo 2.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.12.2025 08:48 Reaguje na Pavel Hanzl
ETS není trága? Tak to lžete jako Lavrov a sám jste napsal, co se zrádci dělat...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2025 10:35 Reaguje na Jaroslav Studnička
Co je na tom lež? Že vám zdraží benál na 40 kč/litr, což stál už v roce 2014? A to jsme se snad zřítili?
"Průměrný hrubý měsíční plat v České republice v roce 2014 byl podle statistik zhruba 25 686 Kč."
A dnes je přes 45, to je o DVACET TISÍC víc!!
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.12.2025 12:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Např. zcela bezprecedentní zavedení dotací pro energeticky náročný průmysl v Německu nebo likvidace hutního průmyslu v EU je asi způsobená čím hlupáku Hanzle?
Odpovědět

Radek Čuda

5.12.2025 14:51 Reaguje na Pavel Hanzl
A kolik stál v Brně 1 m2 kvartýru v 2014 a kolik dnes? To nebude o DVACET TISÍC víc;-))).
Ona ani ta blbá Fabie nestála 2014 400 litrů v základu jako dnes (a kombi už si dávno nekoupíte).

A o kolik by díky ETS2 stálo co víc je ve hvězdách, bo za kolik ta povolenka skutečně bude neví nikdo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 08:28 Reaguje na Radek Čuda
Právě proto píšu, že proběhla složená inflace přes 30% (krmivo z Agrofertu stojí o polovinu víc) a benzín nezdražil VŮBEC!!! Takže dnes si koupíte o polovinu víc benzínu za stejný plat, nebo důchod, než v rocee 2014!!!
Fakt je to tak těžké to pochopit?
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.12.2025 10:03
Pane Hanzle, onu "plnohodnotnou náhradu" jste poněkud zapomenul jmenovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.12.2025 10:39 Reaguje na Jan Šimůnek
Elkáry se množí jak malý myši, jede taky vodíková industrie, maká se na syntetickém palivu atd., za 10 let budeme asi dost jinde. A stejně budou dojíždět dýzly dalších 15 let, takže něma problema.
Pokud by ten nesmysl ale zrušili, nestalo by se prakticky nic, ale lidé by to nějak lépe snášeli. Teda především náš ropákistán, v normálních zemích to fakt neřeší.
Odpovědět

Radek Čuda

5.12.2025 14:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, ten vodík zejménéna ... ten šlape jako divý.

A pokud jde o ten náš ropákistán ... no, ně každý je důchodce nad hrobem jako vy, u kterého leze celkem reálně očekávat, že mu ten Note vydrží do rakve, nebo do doby, kdy mu seberou papíry. Podle toho co bude dřív.
Vás nějaký zákaz prodeje spalováků v 2035 fakt trápit nemusí ...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 18:34 Reaguje na Radek Čuda
To nemusí pálit nikoho, jenže my si zvolili příšernou bandu, která má v plánu nás dostat totálně nabuben. A zatím se jí daří, takže s dýzly budeme čadit do alelujá..
Odpovědět
pk

pepa knotek

5.12.2025 11:02
Je zajímavé že v komunisty řízené Číně, na kterou tu někteří pomatenci rádi plivou, si může každý občan vybrat jestli bude jezdit elektrickým nebo klasickým autem a elektromobilita je tam na vzestupu, v některých velkoměstech jsou jich ulice plné. EU akorát diktuje, vymýšlí směrnice na zdražování energií a tím pádem všeho, likviduje průmysl, přechod na elektro zákonitě nefunguje a ekonomika eurozóny, jen tak mimochodem, jde taky do kopru. Politici typu KDD (každý den dobrý) mění názory jak korouhvičky, ale drží se křesel zuby nehty. Jak dlouho ještě ?
Odpovědět
sv

s v

5.12.2025 11:26 Reaguje na pepa knotek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět

Radek Čuda

5.12.2025 14:46 Reaguje na pepa knotek
No, vybrat si sice může, ale u auta se spalovacím motorem se tedy kua víc prohne ... to je asi stejně dobrý příklad, jako Norsko, kde blbý Golf v TSIčku se všemi daněmi a poplatky vyšel na 1 1/4 míče (a pochybuji, že dnes je to lepší).

Takže tohle nebyl úplně ten nej příklad svobodné tržní ekonomiky a přirozeného evolučního přechodu k elektromobilitě.
Odpovědět
sv

s v

5.12.2025 15:15 Reaguje na pepa knotek
Koukám, že pepek dostal hysteráček z faktu existence čínských koncentráků.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 08:31 Reaguje na pepa knotek
Nesmysl jak dycky, v Šanghaji dnes už nový spalovák prakticky vůbec nezaregistrujete.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.12.2025 09:07 Reaguje na Pavel Hanzl
To omezení spalováků v Šanghaji a jiných městech je ale z pragmatických důvodů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.12.2025 11:26 Reaguje na Jaroslav Studnička
Je úplně jedno, z jakých důvodů. Výsledek je pořád stejný a bečení našich dýzláků je evidentně zcela zbytečné. čus.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

6.12.2025 11:52 Reaguje na Pavel Hanzl
No, jedno to je maximálně ve vašem dezinformačním světě.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.12.2025 12:04
to Pavel Hanzl 5.12.2025 10:39
Elkáry jsou zcela bezcenný šrot, neujede to ani Brno - Praha, zatímco většina benzíňáků a nafťáků zvládne na plnou nádrž i návrat. Proto to není plnohodnotná náhrada.
Dalším problémem je, že nemáme na jejich nabíjení v masovějším měřítku stavěnou elektrickou síť, ta by se při zvýšení počtu elšrotu prostě sesypala. A jistěže ještě větším problémem je skutečnost, že pokud Tykačovy uhelné elektrárny skončí, tak nebude dost elektřiny na nabíjení ani těch stávajících.
Bruselští se chovají, jako by byli placeni od prodaného kusu elektrošrotu. Lidé na elektrošrot spontánně nepřejdou, protože má výrazně horší užitné vlastnosti a pokud do něj přestanete dotovat elektřinu, bude nabití na 100 km jízdy stát víc než nafta a benzín na tu samou vzdálenost (ono by se pak asi vyplatilo baterku průběžně dobíjet benzínovým nebo naftovým motorem a vůbec nejezdit na nabíječku). A nedotovaná baterka stojí víc než nový elektrošrot s dotovanou.
Pokud se týká vodíku, je to opět nesmysl: Má strašně nízkou energetickou hustotu, jen dostat dost vodíku do motoru je technický problém (auta na benzín mohla jezdit na dřevoplyn bez nějakých totálních přestaveb). Výdrž vodíku v plné nádrži je zase asi čtvrtinová (i nižší) oproti benzínu nebo naftě. A jako "bonus" máte vodíkovou korozi, prostup vodíku kde čím a vysokou výbušnost.
Prostě, reálná náhrada za benzín a naftu není. Bude-li něco takového, lidi na to spontánně přejdou, protože to bude výhodnější. Nepřejdou na vysoce nevýhodný ekošrot.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist