Česko v Bruselu opět prosazovalo zrušení zákazu spalovacích motorů v EU od 2035
"Reagujeme i na otevřený dopis (německého) kancléře Merze a otevíráme dál dveře k tomu, aby tento zákaz padl, protože je zbytečný," poznamenal dnes Kupka. "Ve výsledku by mohl další rozvoj automobilismu v Evropě spíše ohrozit zvýšením cen jak elektrických vozidel, tak spalovacích vozidel," dodal český ministr.
Evropská komise, europarlament a Rada EU, která zastupuje členské státy, se před třemi lety dohodly, že se od roku 2035 přestanou v unii prodávat auta se spalovacími motory. Součástí dohody byla klauzule, že unijní exekutiva v roce 2026 přezkoumá, zda je dohoda v současné podobě dosažitelná s ohledem na situaci na trhu, vývoj nových technologií, ale i ekonomické dopady. Komise nedávno informovala, že reformu předpisu přesune již na konec letošního roku. Uspíšení revize žádalo několik členských států EU včetně Česka či Slovenska.
Původní plán naznačoval, že by komise měla revizi předložit již příští týden, ve středu 10. prosince. Podle zdrojů ČTK se ale začínají šířit spekulace, že se tak nestane a rozhodnutí bude odloženo až na leden. Ministr Kupka má podle svých slov podobné informace. O věci hovořil i se svým kyperským kolegou, jehož země bude unii předsedat od ledna.
"Je důležité, aby toto téma, pokud možno, projednávala Rada ministrů dopravy. Osvědčilo se to opakovaně u těch záležitostí, které míří k technickým parametrům," řekl Kupka. "Tady má vítězit fyzika, nikoli ideologie a já jsem přesvědčený o tom, že by vývoji prospělo, kdyby to znovu projednávali ministři dopravy a podařilo se zákaz zrušit. Je zbytečný a pro ochranu životního prostředí ve výsledku kontraproduktivní," dodal. Téma se původně projednávalo na jednání ministrů odpovědných za otázky životního prostředí.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (25)
Jan Šimůnek
4.12.2025 20:20s v
4.12.2025 22:14 Reaguje na Jan ŠimůnekMichal Ukropec
5.12.2025 11:10 Reaguje na s vAnyr
4.12.2025 22:41 Reaguje na Jan ŠimůnekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Pavel Hanzl
5.12.2025 08:17 Reaguje na AnyrPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Michal Ukropec
5.12.2025 11:11 Reaguje na AnyrPavel Hanzl
5.12.2025 08:21 Reaguje na Jan ŠimůnekAle žádnou trágu v tom nevidím, bude tam zase milión vyjímek atd. atd. stejně jeko není trága ETS, ať 1 nebo 2.
Jaroslav Studnička
5.12.2025 08:48 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.12.2025 10:35 Reaguje na Jaroslav Studnička"Průměrný hrubý měsíční plat v České republice v roce 2014 byl podle statistik zhruba 25 686 Kč."
A dnes je přes 45, to je o DVACET TISÍC víc!!
Jaroslav Studnička
5.12.2025 12:15 Reaguje na Pavel HanzlRadek Čuda
5.12.2025 14:51 Reaguje na Pavel HanzlOna ani ta blbá Fabie nestála 2014 400 litrů v základu jako dnes (a kombi už si dávno nekoupíte).
A o kolik by díky ETS2 stálo co víc je ve hvězdách, bo za kolik ta povolenka skutečně bude neví nikdo.
Pavel Hanzl
6.12.2025 08:28 Reaguje na Radek ČudaFakt je to tak těžké to pochopit?
Jan Šimůnek
5.12.2025 10:03Pavel Hanzl
5.12.2025 10:39 Reaguje na Jan ŠimůnekPokud by ten nesmysl ale zrušili, nestalo by se prakticky nic, ale lidé by to nějak lépe snášeli. Teda především náš ropákistán, v normálních zemích to fakt neřeší.
Radek Čuda
5.12.2025 14:42 Reaguje na Pavel HanzlA pokud jde o ten náš ropákistán ... no, ně každý je důchodce nad hrobem jako vy, u kterého leze celkem reálně očekávat, že mu ten Note vydrží do rakve, nebo do doby, kdy mu seberou papíry. Podle toho co bude dřív.
Vás nějaký zákaz prodeje spalováků v 2035 fakt trápit nemusí ...
Pavel Hanzl
6.12.2025 18:34 Reaguje na Radek Čudapepa knotek
5.12.2025 11:02s v
5.12.2025 11:26 Reaguje na pepa knotekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Radek Čuda
5.12.2025 14:46 Reaguje na pepa knotekTakže tohle nebyl úplně ten nej příklad svobodné tržní ekonomiky a přirozeného evolučního přechodu k elektromobilitě.
s v
5.12.2025 15:15 Reaguje na pepa knotekPavel Hanzl
6.12.2025 08:31 Reaguje na pepa knotekJaroslav Studnička
6.12.2025 09:07 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.12.2025 11:26 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
6.12.2025 11:52 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
5.12.2025 12:04Elkáry jsou zcela bezcenný šrot, neujede to ani Brno - Praha, zatímco většina benzíňáků a nafťáků zvládne na plnou nádrž i návrat. Proto to není plnohodnotná náhrada.
Dalším problémem je, že nemáme na jejich nabíjení v masovějším měřítku stavěnou elektrickou síť, ta by se při zvýšení počtu elšrotu prostě sesypala. A jistěže ještě větším problémem je skutečnost, že pokud Tykačovy uhelné elektrárny skončí, tak nebude dost elektřiny na nabíjení ani těch stávajících.
Bruselští se chovají, jako by byli placeni od prodaného kusu elektrošrotu. Lidé na elektrošrot spontánně nepřejdou, protože má výrazně horší užitné vlastnosti a pokud do něj přestanete dotovat elektřinu, bude nabití na 100 km jízdy stát víc než nafta a benzín na tu samou vzdálenost (ono by se pak asi vyplatilo baterku průběžně dobíjet benzínovým nebo naftovým motorem a vůbec nejezdit na nabíječku). A nedotovaná baterka stojí víc než nový elektrošrot s dotovanou.
Pokud se týká vodíku, je to opět nesmysl: Má strašně nízkou energetickou hustotu, jen dostat dost vodíku do motoru je technický problém (auta na benzín mohla jezdit na dřevoplyn bez nějakých totálních přestaveb). Výdrž vodíku v plné nádrži je zase asi čtvrtinová (i nižší) oproti benzínu nebo naftě. A jako "bonus" máte vodíkovou korozi, prostup vodíku kde čím a vysokou výbušnost.
Prostě, reálná náhrada za benzín a naftu není. Bude-li něco takového, lidi na to spontánně přejdou, protože to bude výhodnější. Nepřejdou na vysoce nevýhodný ekošrot.

Šest zemí včetně ČR vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035
Handelsblatt: Brusel se chystá prolomit zákaz prodeje aut se spalovacími motory
Ředitelství silnic pokračuje v přípravě přeložky I/9 na Českolipsku, doplní podmínky ekologů