https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zeleni-zasadni-ne-turniketum-dalsi-bariere-v-metru
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených Praha: Zelení: zásadní ne turniketům, další bariéře v metru

23. března 2010 | Strana zelených Praha
Ondřej Liška a Petra Kolínská dnes v zastávce metra I. P. Pavlova představili hlavní argumenty proti plánovanému zavedení turniketů do pražského metra. Extrémně drahý projekt s počáteční investicí ve výši 2,5 miliardy (3x více než OpenCard) má nejistou finanční návratnost a vytvoří v metru nové bariéry.


Liška: Méně, ne více bariér v pražském metru.

Kolínská: Problém s černými pasažéry v pražském metru je uměle nafouknutý.

Představitelé Strany zelených se ptají, proč za několik miliard vytvářet nové bariéry v cestování rodin s kočárky nebo vozíčkářů? 21 stanic metra přitom dodnes nemá bezbariérový přístup. I tak významné a rušné zastávky v centru města jako I. P. Pavlova, Karlovo náměstí či Staroměstská jsou stále uzavřené pro osoby s omezenou pohyblivostí.

Dopravní podnik se myšlenkou na zavedení turniketů zabývá již několik let. V současné době přípravy urychlil a ačkoli nemá vyřešeno financování projektu, vybírá generálního dodavatele turniketů. Strana zelených v Praze zásadně nesouhlasí s návratem turniketů do metra, a to z těchto důvodů:

• Problém s černými pasažéry je uměle nafouknutý
Dopravní podnik nemá kvalifikované odhady černých pasažérů v metru. Vychází pouze z internetových anket a dlouhodobě tají náklady spojené s výběrem jízdného a jeho kontrolou. Přitom počet neplatičů lze snížit zjednodušením a větší flexibilitou tarifů a osvětovou kampaní.

• Ekonomická návratnost investice je založena na nepřesvědčivých a nepřesných výpočtech
V příjmové stránce předpokládá DP nárůst tržeb o 414 mil. Kč ročně. Náš kontrolní výpočet došel k částce poloviční. Počáteční investice je v informaci pro zastupitele odhadována na 2,3 miliardy za první tři roky, v informaci pro orgány DP na 1,4 miliardy za prvních 6 let. Podrobnosti o číslech, které nesedí, jsou uvedeny v příloze této zprávy.

• Metro rychle potřebuje jiné úpravy, které přinesou konec diskriminace cestujících s omezenou pohyblivostí
Místo nových bariér město potřebuje urychlenou úpravu 21 stanic metra (zejména těch v centru) tak, aby byly přístupné pro cestující na vozíku, pro rodiče s kočárky a malými dětmi a pro seniory. Město ani Dopravní podnik dosud nepřijalo závazný harmonogram zpřístupnění všech stanic metra. (Mapa s vyznačením stanic s bariérami - http://www.dpp.cz/stav-bezbarierovych-zarizeni/)

Ondřej Liška k tomu řekl: „Bariéry jsou projevem selhání společnosti. Místo toho, aby pražský dopravní podnik bariéry bořil, turnikety jejich počet dramaticky zvýší.“

Petra Kolínská k tomu uvedla: „V případě každé investice z veřejných zdrojů se její zadavatel musí zabývat jak její ekonomickou návratností, tak její společenskou odpovědností. Hl. m. Praha v případě návratu turniketů do metra neprokázalo ani ekonomickou, ani společenskou prospěšnost projektu.“

Přílohy:
1. Oponentní propočet návratnosti turniketů (.doc) - http://www.zeleni.cz/247/8947/file/
2. Vývoj uzavírání metra ve světových metropolích (.pdf) - http://www.zeleni.cz/247/8946/file/
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist