https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/na-silnici-pred-libercem-srazilo-dnes-auto-zrejme-vlka-zvire-srazku-neprezilo
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na silnici před Libercem srazilo dnes auto zřejmě vlka, zvíře srážku nepřežilo

7.4.2025 14:05 | LIBEREC (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Na rychlostní silnici I/35 z Chrastavy do Liberce srazilo dnes ráno auto zřejmě vlka, zvíře srážku nepřežilo. Nehoda se stala ve sjezdu z Bedřichovky směrem k Liberci, kde kolem silnice není oplocení. Zvířata v této oblasti nemají moc možností, jak silnici překonat, řekl ČTK Jakub Čejka, vedoucí Oddělení sledování stavu biodiverzity z libereckého pracoviště Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK). Výsledky analýzy DNA potvrdí, zda šlo skutečně o vlka.
 
"Krátce před sedmou ranní jsme měli na tísňovou linku 112 nahlášeno sražené zvíře v levém jízdním pruhu na silnici I/35 ve směru od Chrastavy na Liberec. Skutečně se potvrdilo, že se jedná o vlka a na místě si ho převzala agentura ochrany přírody a krajiny pracoviště Liberec, které bude zajišťovat další úkony. Vyrozuměno bylo i příslušné myslivecké sdružení," řekla na dotaz ČTK krajská policejní mluvčí Vladimíra Šrýtrová. Jaké auto zvíře srazilo, policie neví, nehoda hlášena nebyla.

"Podle všeho je to mladé zvíře, půjde samozřejmě na genetické vyšetření, ale podle vizuální stránky a podle toho, jak to vypadalo, tak na 99 procent to vlk je," doplnil Čejka. Místo, kde auto zvíře srazilo, je jediným úsekem, kde zvěř může rychlostní silnici překonat. Frekventovaná čtyřproudá silnice I/35 mezi Libercem a Chrastavou je jinak oplocená, chybí tam ale ekodukt, kterým by se zvířata mohla bezpečně dostat na druhou stranu.

Srážka se zvěří je v Libereckém kraji třetí nejčastější příčinou dopravní nehody, loni zavinila zejména lesní zvěř každou pátou z 5336 nehod, které policie řešila. Nikdo z motoristů při nich nezemřel. Nejčastěji se auta střetávají se srnčí zvěří, loni bylo takových případů v kraji 843, ve 116 případech se auto střetlo s divokým prasetem. Případy, kdy auto srazí vlka, jsou ale ojedinělé, podle Čejky tak tři až čtyři do roka, většinou na Českolipsku v oblasti Lužických hor, vlka už ale srazilo auto i u Jablonného v Podještědí nebo v Českém ráji.

Vlci se v Libereckém kraji vyskytují minimálně od roku 2014, odhadem jich tu podle Čejky žije kolem 20 až 30, mohou ale migrovat na obrovské vzdálenosti. Potvrzené zprávy o jejich výskytu jsou z CHKO Kokořínsko - Máchův kraj, Jizerských i Lužických hor a také Krkonoš. Kolem Liberce se vlci pohybují, když migrují mezi Jizerskými horami a Ještědským hřbetem.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (32)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

7.4.2025 14:59
No nad Libercem, to ještě jde, ale vlk u Hodonína/viz Deník.cz - to už je moc, že !
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

7.4.2025 15:59 Reaguje na smějící se bestie
A proč ne? Obyvatel Hodonína seděl delší dobu na studeném, chytil "vlka" a už je tady námět na článek. :))))
Odpovědět
rl

rýpal lesní

8.4.2025 19:30 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Nikoliv, byl to pražák, kterého nacmrndaného vyšoupli ze sklípku. Ostatní je správně :o)
<rl>
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.4.2025 16:45
Tato hustě obydlená a komunikacemi protkána krajina není vhodná pro velké
šelmy, protože pro přirozené uživení potřebují obrovskou rozlohu po které
musí za potravou putovat. Při tom putování narazí na silnice, které jim
navíc usnadňují přesun a jsou pro ně zdrojem zabitých a zraněných zvířat.
Mrchožrouti a částeční mrchožrouti tak putují po silnicích a hledají tam
snadnou potravu a stávají se tak sami obětmi dopravních prostředků. Je
to nezodpovědné jednání ochranářů prosazovat do takové krajiny šelmy,
které tu nemají přirozený životní prostor, jakým je divočina. Ta tu už
nikdy nebude a bude tu pouze populace vlků majících chováním daleko ke
svým příbuzným v divočině, což už nyní přináší problémy v soužití lidí
a vlků. Budou hledat potravu v okolí lidských sídel, kolem komunikací
a samozřejmě pastvin domácích zvířat. U divoké zvěře dojde na její chov
pouze v oborách, kde bude v bezpečí a zbytek zvěře bude psancem, který
se bude sdružovat do tlup a nebo žít skrytým životem. Ochranářům navíc
nedocházejí jako vždy souvislosti, že s narůstáním problémů dojde na
averzi na vlky nejen u chovatelů zvířat a myslivců, ale časem jako na
Slovensku u medvědů i u laické veřejnosti. To co je vzácné je vždy i
obdivováno, ale co se stane běžným, tak začíná vadit a bude to jako
u medvědů na Slovensku i s vlky u nás. Až se objeví v okolí velkých
měst a způsobí tam problémy, tak se společnost teprve vzepře názorům
ochranářů a začne radikální regulace.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

7.4.2025 19:11
Další smutná oběť mototerorismu :/
Odpovědět
ss

smějící se bestie

7.4.2025 19:18 Reaguje na Dorian Černý
?
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.4.2025 09:25 Reaguje na Dorian Černý
vy jste se nám, broučku, nějak na těch internetech radikalizoval. jestli se náhodou nepohybujete v toxickém prostředí?
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

8.4.2025 11:06 Reaguje na Lukas B.
Pohybuju se v toxickým prostředí českýho autošílenství. Koho by to neradikalizovalo. Jedině někoho, kdo má environmentální slepotu.
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.4.2025 11:29 Reaguje na Dorian Černý
v toxickém prostředí bubliny sobě podobných, kdy se Vám věci nehorázné pomalu stávají normou a okolí (zejména internetové) Vás v tom víc a víc utvrzuje. ono je vlastně jedno, jestli ulítnete k muslimáctví, incelství, ekologismu, marxismu, nacismu - jste nakonec všichni stejní.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

8.4.2025 14:01 Reaguje na Lukas B.
To jste popsal přesně, jenom vám tam chybí automobilismus.
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.4.2025 14:17 Reaguje na Dorian Černý
chybí mi tam třeba namátkou feminismus, protipotratismus, genderismus, antigenderismus, alternativní medicína a asi stovka dalších úchyláren dovedených do extrému.

a automobilismus? co to prosím má být? že nějací úchyláci mají automobil jako středobod vesmíru? s tím jsem se zatím nesetkal (snad možná nějací závodníci?). většina populace bere automobil jako docela dobrý nástroj k přemísťování své tělesné schránky nebo nákladu.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

8.4.2025 19:21 Reaguje na Lukas B.
A já zde vidím prokrastinaci :-)
<rýpal lesní>
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.4.2025 16:38 Reaguje na Dorian Černý
problém je v tom, že D35 ani D10 nemá žádný ekodukt jen samé ploty...
CO SE TÝKÁ MIGRAČNÍCH CEST PRO ZVĚŘ JE TO TRAGÉDIE.
Zástavba se táhne kilometry daleko a ještě se krajina przní liniovými stavbami.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

8.4.2025 16:36 Reaguje na Lukas B.
zřejmě máte smysl pro drama... jinak to matlání všeho do hromady nedává smysl...
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.4.2025 18:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
nene, fanatici uzavření v bublině a následně radikalizovaní jsou všichni stejní, mají jen rozdílná témata radikalizace. střezte se jich - pokud tedy sami jimi nejste, tam je to už marné.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

7.4.2025 21:24
U nás nedávno srazilo auto psa, je zajímavé, že to nebylo v televizi ani jinde se o tom nepsalo. Co ti novináři dělají?
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

8.4.2025 01:01 Reaguje na Alena Lyskova
Podvraťáků je dost, to nikoho nevzrušuje.
Odpovědět
DA

DAG

8.4.2025 08:43
Domnívám se, že srážek automobilů s vlky meziročně přibývá exponenciálně o desítky procent. Je naprosto nutná regulace ;)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.4.2025 09:23 Reaguje na DAG
Je to tak. Čím víc vlků, tím víc srážek, kdežto například u zajíců
je tomu , že čím je jich méně, tak jich je méně auty sraženo
a není to tím, že by si na automobilový provoz zvykli, jak si někteří myslí. Provoz se neustále zrychluje, auta jezdí tišeji
a reflektory oslňují ať jsou jakékoliv . Nefandím sice kruté
smrti po srážce s autem, pokud není okamžitá, ale proč stejně
nepláčou ekologisté nad ostatními zvířaty? V TV šotu o tom vlku
byla fotečka vlka přecházejícího dálnici po ekoduktu a došlo vůbec
ekologistům, že jeho pach odrazuje jeho kořist přes ty ekodukty putovat? Budou budovat ty ekodukty pouze pro predátory? Nezapomenu
na podvod s uměle našlapanými stopami medvěda u Mostů u Jablunkova
v ekotunelu pod koridorovou tratí za miliardu korun. Tou "dírou" se bojí zvěř chodit a o kus dál překračuje trať. Ono každé úzké hrdlo je ideálním lovištěm predátorů. Viděl jsem kdysi na jaře jezevce, který vybíral kbelíky s žábami u žabích zábran u cesty. Měl tam prostřený stůl a nacpal se k prasknutí. Kulturní krajina bude stále
více rozdělena komunikacemi, ploty lidských sídlišť a přibydou ploty
proti vlkům a medvědům. Ploty, ploty, ploty a v těch ostrůvcích zvěř štvaná predátory a návštěvníky zbytků přírody. Smutné, nevyhnutelné? Nikoliv, stačí přestat blbnout s jednou z příčin zaplocení krajiny.
Oba víme se kterou a která bude příčinou plotů kolem pastvin už i
ve vnitrozemí. Závodní koně nejsou levné ovce a to bude teprve mazec, až se kvůli vlkovi zmrzačí splašený šampion.
Odpovědět
rl

rýpal lesní

8.4.2025 19:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Vašnosto, vy jste někde viděl se pást chovného dostihového šampiona na volno ? Nehoupete nás ? :-)
<rl>
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.4.2025 09:09 Reaguje na rýpal lesní
A víte že ano! V ohradě se jim taky dává pravidelně
volnost z neustálého tréninku. A nemusí to být jen
šampioni, ale třeba špičkové březí kobyly a hříbata
po šampionech značné hodnoty. To se státní pokladna prohne, až takové koně splaší vlci a oni skončí na
jatkách. Ono i takové tele, či kráva ze špičkových
chovů něco stojí a dokonce i chovné ovce mohou mít
značnou cenu. To ale vlkomilům nedochází, protože
jsou proti vlkům pouze jejich potenciální bezcennou
potravou. Horalé už ztratili trpělivost a postarají
se o vlky po svém stejně, jako kdysi jejich předci.
Pachatel neznámý bude ve zprávě o úhynu a bude klid.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.4.2025 09:20 Reaguje na Břetislav Machaček
Ještě dodám jeden názor ze slezské hospody: Vlk
na cestě? Nebrzdi, ale přidej plyn! Přežil? Tak
se vrať a zopakuj to.
Tak daleko to došlo, že mají lidé takové názory
a víte proč? Protože se neřeší ani problematické
smečky a drzí jedinci promenádující se mezi domy.
Je to totéž jako na Slovensku s medvědy. Kdyby se
problémoví jedinci řešili od začátku, tak se dnes
nemuseli vystřílet i ti, kteří problémoví nejsou.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.4.2025 14:36 Reaguje na Břetislav Machaček
Optimální je ten slovinský model, cca 200 z tisíce každoročně. Na SK to bude letos hodně, ale mělo by u té preventivní regulace (zejména problémových) zůstat. V těch dokumentech ze Slovinska je vidět, že ti medvědi jsou vychováváni a že si své poznatky pravděpodobně nějak předávají, zejména matky medvíďatům. Chování i mimika tomu nasvědčuje.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

8.4.2025 11:01 Reaguje na DAG
Ano, začněme konečně regulovat auta!
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.4.2025 14:23 Reaguje na Dorian Černý
auta samozřejmě regulovaná jsou, daňovým zatížením pohonných hmot počínaje přes technické požadavky na automobily a pravidly silničního provozu konče.

ano, externality. automobilová doprava je samozřejmě má. zábor pozemků pro komunikace, dopravní nehody, exhalace, hluk, sražená zvěř, broučci rozpláclí o přední sklo. ovšem kromě negativních externalit má externality pozitivní. třeba rohlík stojí jen tři koruny a sanitka po dopravní infrastruktuře má dojezdový čas do čtvrthodiny.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

8.4.2025 19:09 Reaguje na Lukas B.
Jasně, regulovaný je dneska všechno, i ten vlk. Nebo vlci se můžou množit do nekonečna stejně jako auta?
Odpovědět

8.4.2025 21:07 Reaguje na Dorian Černý
to je přesně taková zvrhlost prosazování hloupých nápadů. Někdo do krajiny, kam již dávno z podstaty osídlení vlk nepatří, nasadí vlka a pak by kvůli němu reguloval vše a všechny. Napřed zrušit volnou pastvu, pak dotovat ohradníky, platit škody a pojistné....., a teď vrchol arogance - regulovat auta. Vraťte vlka do ZOO a bude klid.
Odpovědět
Dorian Černý

Dorian Černý

8.4.2025 22:22 Reaguje na
Vrať se sám do zoo ty vrchole.
Fascinující jak jsou všichni hned popuzení když si někdo dovolí něco říct proti tomu dnešnímu auto šílenství. To jenom dokládá, jakej je to zarytej nešvar dnešní společnosti a o to víc je potřeba ho narušovat. Zvlášť na ekolistu.
Odpovědět
DA

DAG

9.4.2025 08:34 Reaguje na Dorian Černý
Nezačne, protože je to politicky neprůchozí. Ani Ekoneziskovky proti nim nijak nebojují. Jako třeba ČSOP, ČSO nebo Duha a to by měli být ti první.
Odpovědět
Ra

Radek

9.4.2025 11:10 Reaguje na DAG
A kdo by je potom podporoval při boji proti myslivosti , spárkaté zvěři .
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

11.4.2025 00:07 Reaguje na Dorian Černý
Také si myslím, že by počet aut a jejich jízd měl být regulován. Je jich příliš mnoho.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.4.2025 07:27 Reaguje na Majka Kletečková
Nikdo "ochranářům" nebrání vzdát se aut. Můžete jít sami příkladem. I když na druhou stranu..., ti "eko" raději lítají.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist