Miliony tun potravin by se nemusely vyhodit. Stačilo by jen vyladit logistiku, tvrdí švédská vědkyně
A ve své dizertaci nabízí distribučním řetězcům nástroj, který by jim měl pomoci snížit plýtvání potravinami, omezit negativní vliv přepravy potravin na životní prostředí a ušetřit náklady.
"Množství potravin, které se v současné době vyhodí, je neuvěřitelné. Vyladěním logistiky můžeme dosáhnout toho, aby se potraviny dostaly na pulty obchodů v dobré kvalitě a aby vydržely co možná nejdéle čerstvé i na pultech obchodů," říká Kristina Liljestrandová.
To je právě oblast, které Kristina Liljestrandová ve svém výzkumu věnovala. „Logistika propojuje vše dohromady. Od výroby potravin počínaje, přes skladování, balení až po vystavení na pultech našich obchodů. A my musíme přijít na to, jak v tomto řetězci pracovat na tom, aby se omezilo plýtvání potravinami," říká.
Kristina Liljestrandová ve své práci zkoumala podmínky u švédských výrobců, velkoobchodníků a maloobchodníků a na základě svého výzkumu určila devět opatření ke zlepšení.
"Popsala jsem postupy, které by měly vést ke zlepšení, jednotlivé logistické kroky a také všechny zapojené hráče. Každý, kdo má zájem podílet se na snižování odpadů během distribuce potravin, může z práce čerpat," říká Kristina Liljestrandová.
Jedním z důležitých poučení je podle ní fakt, že je nutná spolupráce v celém distribučním řetězci. „Jedna firma z celého řetězce sama mnoho nezmůže,“ tvrdí Kristina Liljestrandová. Je podle ní zapotřebí vytvořit systém, který bude efektivní od začátku do konce. Systém zajistí, aby potraviny byly v obchodech včas a stále v dobré kvalitě.
Kristina Liljestrandová se také zabývala tím, jak snížit environmentální dopady dopravy při distribuci potravin. Na základě toho, jak účelně je možné využít prostor na paletách, v přepravkách i v samotných nákladních autech a s ohledem na možnosti kombinace různých druhů přepravy vyhodnotila, které způsoby dopravy jsou nejefektivnější.
"Mnoho logistických systémů je mimořádně rozsáhlých a složitých. V takových případech je těžké určit, kde začít s nějakou nápravou,“ říká Liljestrandová. Navrhla proto dva rámcové postupy, které mohou společnostem posloužit jako nástroje, díky nimž lépe porozumí faktorům, které ovlivňují množství emisí z dopravy.
Liljestrandová do výzkumu také začlenila ekonomickou perspektivu, která ukazuje, jakých úspor lze dosáhnout prostřednictvím různých opatření. Liljestrandová tvrdí, že pokud budete pracovat na snížení dopadu na životní prostředí, často tím také snížíte své náklady.
reklama