Polovina Čechů pravidelně vyhazuje potraviny, nejvíce plýtvají mladí lidé
„Ačkoliv Češi často hledají způsoby, jak ušetřit, velká část domácností stále vyhazuje jídlo, 49 % to dokonce činí pravidelně,“ říká Lenka Hálková, marketingová manažerka společnosti Tetra Pak. Mezi potravinami, jež končí nejčastěji v koši, vede pečivo, které vyhazuje 55 % Čechů. Téměř každý druhý se přiznal k vyhazování uvařených jídel. Připravené pokrmy hází do koše více než polovina mladých lidí do 29 let. Ovoce a zelenina končí v koších u 39 % dotazovaných. O něco lépe jsou na tom tekuté potraviny a mléčné výrobky.
Jen 13 % respondentů do 29 let tvrdí, že nikdy jídlo nevyhazuje. U lidí starších 45 let už to je třetina z nich. „Starší lidé jsou zvyklí kupovat věci s větším rozmyslem, takže si z obchodu odnáší jen věci, které skutečně potřebují. Také už mají větší praxi a lepší odhad. Navíc umí ekonomičtěji zacházet se zbytky,“ konstatuje Hálková.
Češi podle ní nelikvidují prošlé potraviny bez rozmyslu. Datem spotřeby se řídí jen každý desátý. „Daleko více dají na to, zda se jim jídlo zdá zkažené. Takové pravidlo vyznává 66 % lidí,“ vysvětluje Hálková. Velké množství jídla končí v kontejnerech jednoduše proto, že zbylo a Češi pro něj nenašli další využití.
Povědomí o tom, jakou roli v ochraně potraviny hraje obal je podle Hálkové u českých domácností nižší. „Pokud chceme jídlo udržet kvalitní po delší dobu, nesmí se k němu dostat tři hlavní faktory - teplo, světlo a vzduch. Pro skladování jsou tedy ideální právě obaly, které lze znovu pečlivě zavřít víčkem, a zároveň nejsou průhledné. Jogurt byste po odtržení alobalu měli spotřebovat hned – ale džus nebo mléko balené v nápojovém kartonu, který znovu zavřete, vydrží v lednici několik dní,“ vysvětluje Hálková.
Více než polovina Čechů při nákupu tekutých potravin volí jako obal plast, ačkoliv si jen 15 % myslí, že ochrání kvalitu potravin. Lépe dopadly obaly, které lze po otevření znovu zavřít, takže obsah zůstane chráněný a čerstvý – v obchodě se však z důvodu ochrany jídla vybírá jen každý pátý respondent. Nápojové kartony považuje za vhodnou ochranu 19 % lidí. Výrazně vede sklo – ačkoliv neskýtá ochranu potravin proti světlu, za bezpečný obal ho považuje 62 % respondentů. V hodnocení ochrany potravin naopak propadly plechovky.
reklama