Školka jako farma: Italští designeři navrhli netradiční místo pro učení
„Myslíme si, že by si děti měly přírodu užívat,” řekl designér Edoardo Capuzzo Dolcetta magazínu co.exist. “Proto jsme navrhli tuto zvláštní školu: bez učeben, zato s otevřeným prostorem, ve kterém roste zelenina a mohou do něho přijít i zvířata.“
Podle autorů návrhu farmářské školky malé děti přirozeně tíhnou ke studiu rostlin a živočichů a škola toho může využít a jejich zvědavost podpořit. Díky názorným ukázkám v zahradě si toho děti zapamatují o fungování přírody více a vlastnoručně vypěstovaná zelenina podpoří chuť jíst zdravě i doma, míní designeři. Na návrhu se podíleli Gabriele Capobianco, Edoardo Capuzzo Dolcetta, Jonathan Lazar a Davide Troiani.
Školu tvoří skupina budov se sedlovou střechou, obklopenou zahradou se záhony a ohradami pro zvířata. Kromě zemědělství, se předškoláci dozvědí i poznatky o moderních technologiích, jako je větrná a solární energie, které udržují školu v chodu.
Nursery Fields Forever, jak autoři netradiční typ školky nazývají, by rádi viděli především ve velkých městech, kde jsou děti častěji izolovány od přírody. Ačkoli je nápad zatím pouze na papíře, zaujal římského dětského psychologa, který by myšlenku na neotřelé předškolní zařízení rád zreazoval. Velkou výzvou bude podle zúčastněných splnění všech právních předpisů pro mateřské školy.
Není to nereálné, škola společně s farmou funguje už v Norsku. Na přelomu 20. a 30. let 20. století existovala i v Praze. Dětskou farmu tehdy založil na Libeňském ostrově pedagog, spisovatel a archeolog Eduard Štorch.
reklama