Uherské Hradiště pořídí pro úředníky nový elektromobil
Na nákup elektromobilu vypsalo město veřejnou zakázku. Radní vybírali z nabídek dvou uchazečů. Za bezmála 800.000 korun se rozhodli pořídit vůz značky Hyundai Ioniq. Na jeho nákup dostane radnice prostřednictvím Státního fondu životního prostředí dotaci ve výši 220.000 korun.
"Reálná dojezdová vzdálenost vozu je 200 kilometrů, což je pro denní potřeby úřadu vyhovující. Jde o vůbec první elektromobil, který na úřad kupujeme, a není zdaleka poslední," uvedl Blaha.
Elektromobil by měla mít radnice k dispozici začátkem příštího roku. Náklady na provoz vozidla jsou nízké, necelá koruna na kilometr. Nejbližší dobíjecí stanice je úředníkům k dispozici v sousedních Kunovicích, kam budou muset denně jezdit.
Zlepšováním životního prostředí se uherskohradišťská radnice zabývá dlouhodobě. Město například vyměňuje zastaralé veřejné osvětlení za úspornější LED technologie, revitalizuje zeleň, před nedávnem také nechalo obnovit systém závlahových kanálů v Kněžpolském lese.
reklama
Další informace |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Vladimír Hošek
31.8.2017 14:28Zatímco zkušenost se spalovacími motory říká, že skutečná spotřeba paliva je oproti té výrobcem udávané až o 42 % vyšší, u E-aut se jedná oproti prospektům o hodnotu skoro dvojnásobnou . Dokazujíe to například šetření TUV Sud z roku 2014, podle nehož je skutečná potřeba energie u obvyklých E-aut 31 kWh/100 km, pokud se jezdí půlka na silnicích a půlka na dálnicích.
K tomu se musí poznamenat, že zkoušky probíhaly v létě za teploty 23 °C a v zimním období jednak klesá účinnost baterie a jednak k tomu přistupují další spotřebiče, hlavně topení. Dánská Technická universita poukázala na základě vlastních měření v roce 2016 na skutečnost, že v zimním období stoupá spotřeba E-aut až o 1/3. Z toho lze vyvodit, že skutečná průměrná spotřeba v oblasti mírného pásma je při celoročním provozu asi o 11 % vyšší, než hodnoty naměřené TUV SUD.
K tomu se musí připočítat značné ztráty při nabíjení, podle německého Wuppertal Institutu se 10 až 30 procent zrácí formou tepla. Při nabíjení při nízkých teplotách může jít až o 50 %!
Když vezmeme v úvahu 20 % ztrát a tyto připočtemek hodnotě, kterou udává TUV SUD plus , zvýšené o 1/3 celoroční provoz, dostáváme se k hodnotě 41 kWh/100 km. Reálná spotřeba je tudíž 2,5x vyšší, než udávají výrobci a kterou se ohánějí politici prosazující zákaz spalovacích motorů.
To ale není vše, neboť k celkové energetické bilanci je nutné připočítat výrobu. A ta je v případě baterií velmi energeticky náročná. Protože lze předpokládat, že během životnosti jednoho auta se spotřebují tři sady baterií, musíme ke spotřebě připočítat dalších 15 kWh/100 km. Baterie obsahují vysoce jedovaté látky, které musí být i po důsledné recyklaci likvidovány. Např. lithium je podobně toxické jako slabě až středně radioaktivní látky a podle toho musí být uloženo. To je samozřejmě spojené s dalšími nemalými náklady, které - započteny do celkové energetické bilance E-auta - zvýší jeho spotřebu o dalších 3,5 kWh/100 km.
Energetická náročnost v mírném pásmu provozovaného E-auta je tudíž cca 60 kWh/100 km
S touto hodnotou se musí počítat při porovnání s benzínovým motorem. Při započtení energetických ztrát při výrobě primární energie (účinnost cca 38 %) lze říct, že 1 litr benzínu odpovídá 3,4 kWh elektrického proudu. Průměrná spotřeba benzínového auta 8 l/100 km odpovídá 27 kWh/100 km, a protože energetické náklady na výrobu a likvidaci benzínového pohonu jsou zanedbatelné, nemusí se s nimi počítat. Tzv. ekologické E-auto se spotřebou 60 kWh/100 km má tudíž více jak dvojnásobnou spotřebu než auto s benzínovým motorem. A oproti dieselu ještě vyšší.