https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/zemni-plyn-ma-byt-lekem-na-znecisteny-vzduch-ve-mestech
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zemní plyn má být lékem na znečištěný vzduch ve městech

27.5.2005 10:59 | PRAHA (EkoList)
Vláda se rozhodla začít bojovat se znečištěním ovzduší pocházejícím z dopravy. Nástrojem má být program podpory alternativních paliv, který doporučuje jako hlavní pohonnou látku stlačený zemní plyn (CNG). Program schválila vláda minulý týden.
 

„Během posledních patnácti let se zvýšili emise hlavního skleníkového plynu, oxidu uhličitého téměř o padesát procent a pevných prachových částic dokonce o sto dvacet procent,“ řekl na včerejší tiskové konferenci ministr životního pprostředí Libor Ambrozek. Ministr dodal, že zatímco celkové v emise škodlivých látek v České republice postupně od devadesátých let klesaly, v současnosti se tento trend zastavil a u některých látek dokonce dochází k nárůstu. Na tom má velký podíl právě silniční doprava, která trápí zejména velká města. Omezení dopravy z důvodů ochrany životního prostředí se téměř nekonají. Velkým problémem je provoz naftových motorů, které produkují nebezpečné pevné částice, jejichž roční emise byly na čtvrtině měřících stanic překročeny již v květnu.

V současnosti jezdí v ČR na CNG sedmdesát pět autobusů od českého výrobce Ekobus
Foto: www.ekobus.cz
Expertní tým, který vypracoval návrh Programu podpory alternativních paliv - zemní plyn, vedl poradce ministra životního prostředí Martin Bursík. Odborníci se shodli právě na stlačeném zemním plynu (CNG) jako nejlepší alternativě. Vybíralo se z řady jiných ekologických paliv jako jsou biopaliva, rostlinné oleje, bioetanol nebo vodík a pohon na palivové články, hyperauta s hybridním pohonem nebo již běžně používaného LPG (propan butan). Vozidel na LPG jezdí v v ČR kolem 115 000, nicméně podle Martina Bursíka je zemní plyn lepší surovinou budoucnosti. Surový zemní plyn se stlačí nebo zkapalní a může se hned použít, navíc existují bohatá ložiska zemního plynu v zemích politicky stabilnějších, než je to u ložisek ropy. Propan butan, který vzniká jako vedlejší produkt rafinace surové ropy, je dnes asi nejvyužívanějším pohonným plynem v dopravě. „LPG bude i nadále mít stejné podmínky jako zemní plyn,“ řekl Martin Bursík. „Cílem vládního programu není vyvolávat konkurenční boj mezi plyny používanými jako pohonné látky.“

Cílem programu je nahradit 10 % benzínu a nafty zemním plynem a to do roku 2020. Nástrojem je stabilizace spotřební daně na alternativní paliva do roku 2020. „Vzhledem k tomu, jak roste spotřební daň u benzínu a nafty, bude zemní plyn stále zajímavější,“ vysvětlil Martin Bursík. Kvůli chybějící síti plnících stanic budou zřejmě v následujících pěti letech využívat stlačený plyn hlavně autobusy městské a příměstské dopravy, vozidla taxi nebo automobily obecních služeb. Ministři mají v rámci vládního programu uloženo jednat se společností RWE Transgas o dobrovolné dohodě na rozšiřování sítě stanic. Společnost se letos zavázala vybudovat další čtyři čerpací stanice na zemní plyn. Podle serveru www.CNG.cz jich v současnosti pro veřejnost v ČR funguje devět, dvě v Praze a po jedné v Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Liberci, Horní Suché, Frýdku Místku a v Prostějově. Aby systém fungoval, je podle ministerstva do roku 2020 potřeba vybudovat síť o 250-300 čerapcích stanicích.

Podpora alternativních paliv je především zaměřena na podporu veřejné dopravy ve městech. Stát podpoří nákup vozů částkou až 900 000 korun, další peníze na infrastrukturu mohou města a obce čerpat z evropských fondů. „Stát nastavuje základní parametry, přispívá penězi, vše zařizuje stát. To musí skončit,“ řekl ministr Ambrozek. Podle něj města hospodaří s velkými sumami peněz a musí se sami rozhodnout, jakou chtějí podporovat dopravu na svém území. To souvisí i s problémem zdražování hromadné dopravy nebo s otázkou výběru mýtného za vjezd do centra. „Omezování individuální dopravy musí jít ruku v ruce s podporou veřejné dopravy,“ uzavřel ministr Ambrozek.

V současnosti jezdí v ČR na CNG sedmdesát pět autobusů od českého výrobce Ekobus a dalších sto padesát vozidel Karosa bylo na CNG přestavěno.


reklama

 
Hugo Charvát

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist