https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/geuss-znackou-ekologicky-setrny-vyrobek-se-muzeme-v-zahranici-chlubit
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Geuss: Značkou Ekologicky šetrný výrobek se můžeme v zahraničí chlubit

8.6.2004 15:16 | PRAHA (EkoList)
Ekologicky šetrný výrobek včera oslavil deset let v České republice. O dosažených úspěších a o tom, co ekologicky šetrný výrobek teprve čeká, jsme si povídali s Erikem Geussem, ředitelem Českého ekologického ústavu, pod který spadá Agentura pro ekologicky šetrné výrobky.
 

Ekologicky šetrný výrobek má za sebou deset let. Co se za tu dobu podařilo a jaké jsou úspěchy?

Nepochybným úspěchem je, že k dnešnímu dni má na 300 výrobků certifikát Ekologicky šetrný výrobek. Úroveň našeho certifikačního programu je plně srovnatelná s úrovní nejen v rámci Evropské unie. Dokonce je to jedna z věcí, kterými se v zahraničí můžeme chlubit.
Máme srovnání i s dalšími světovými programy ekoznačení, jsme členy Global Ecolabelling Network.

Erik Geuss, ředitel Českého ekologického ústavu, spolu s ministrem životního prostředí Liborem Ambrozkem při předávání certifikátů Ekologicky šetrný výrobek, které proběhlo při včerejším zahájení výstavy 10. let ekologicky šetrného výrobku v pražském Národním technickém muzeu.
Foto: Martin Mach/EkoList

Máte teď, po deseti letech, nějaký zásadní úkol, který je potřeba udělat?

Jednoznačným úkolem je spojovat dohromady jednotlivé druhy certifikátů z různých oborů a odvětví, například s certifikátem jakosti, aby do podmínek udělení takového certifikátu byla zahrnuta i ochrana životního prostředí. Dalším velkým úkolem je více zapojit veřejnost, protože na trhu rozhoduje spotřebitel. Pokud se nám nepodaří přesvědčit spotřebitele, aby kupovali ekologicky šetrné výrobky, tak to můžeme zabalit. V souvislosti s EŠV výrobky se často uvádí, že jsou dražší, ale ono tomu tak nemusí být - a také tomu tak ve všech případech není. Základní podmínkou na trhu je poptávka po výrobku, která výrobci umožní snížit cenu výrobku.

Máte informace o tom, jaké je mezi spotřebiteli povědomí o certifikátu Ekologicky šetrný výrobek?

Dělaly se nějaké dílčí průzkumy a asi by si to zasloužilo i průzkum, prováděný profesionální firmou. Pro nás je zásadním omezením náš rozpočet, a takový kvalitní průzkum je nad naše možnosti. Prostředky raději dáme právě do toho, aby se informace o značce a výrobcích k lidem dostala. Do toho, aby lidé tyto výrobky žádali, bychom měli dát poslední korunu, kterou máme.

Jaký je zájem o certifikát Ekologicky šetrný výrobek ze strany výrobců a dodavatelů?

Zájem o udělení certifikátu nepolevuje, stále přicházejí noví výrobci a dodavatelé, kteří chtějí certifikát pro své výrobky a kteří vzorně odevzdávají dokumentaci potřebnou pro udělení certifikátu.

Se vstupem do EU se k nám více dostává i evropská ekoznačka, tzv. květina. Jaké je soužití těchto dvou ekoznaček?

Soužití těchto dvou značek je až idylicky dobré. Dá se vlastně říci, že náš Ekologicky šetrný výrobek evropskou "květinu" v některých ohledech předběhl. Česká republika je vůbec za svůj program ekoznačení v zahraničí velmi oceňována a náš Ekologicky šetrný výrobek je dáván často za vzor. Trochu pozadu zůstáváme v oblasti marketingu této ekoznačky, nemáme zatím takové zkušenosti s reklamou a s informováním spotřebitelské veřejnosti. V tomto směru jsou v Evropě lepší.
Rozdíl mezi EŠV a kytičkou není nijak zásadní, liší se jen v případě některých výrobkových kategorií v několika kritériích. Evropská květina má například nejvíce výrobků v kategorii pro textilní výrobky, u nás zatím výrobci textilu neprojevili zájem o ekologický certifikát, přestože máme kritéria shodná s EU.

Jaký konkrétní ekologicky šetrný výrobek používáte vy osobně?

Celou řadu. Nedokážu si například představit život bez balakrylu. Dále skoro celý papírový sortiment - od kancelářského papíru, přes šanony po toaletní papír, mycí prostředky Lena a WC real. V mé kanceláři najdete celou řadu ekologicky šetrných výrobků - ono je to i úlohou mého úřadu preferovat tyto výrobky.

Děkuji za rozhovor.

Informace o Ekologicky šetrných výrobcích naleznete na stránkách www.ekoznacka.cz

Logo Ekologicky šetrného výrobku.

Logo unijní ekoznačky The Flower - květinky.


reklama

 
Martin Mach

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist