Čítanka pro neziskové organizace
Čítanka se věnuje snad všem aspektům života neziskových organizací. Od definice, co vlastně máme na mysli, hovoříme-li o "neziskovkách", až po práci zástupců těchto organizací s tiskem a jinými médii. Co ovšem chybí (i když částečně je tato problematika obsažena v kapitole o marketingu), je pojednání o fundraisingu - získávání prostředků pro činnost neziskových organizací.
V první kapitole rozlišuje Dušan Ondrušek několik vývojových stádií a forem neziskovek od nestrukturované skupiny nadšenců, sdružených za konkrétním cílem kolem charismatického vůdce až po nejsložitější formu - organizace s vertikálním nebo horizontálním strukturálním vedením, tedy cosi na způsob velké, třeba i nadnárodní, firmy. Ondrušek popisuje i mechanismus přechodu organizací z jedná fáze do druhé, a připomíná rizika, která při takových změnách hrozí. Nebude asi na škodu manažerů či lídrům nevládek uvědomit si, do jaké kategorie jejich organizace patří a co z toho může vyplývat.
V čítance se čtenář dozví o možnostech a výhodách strategickém plánování, o tom, co je to tým a jaký je rozdíl mezi fungujícím týmem a pouhou skupinou lidí. Užitečné jistě budou i kapitolky o vzájemné komunikaci uvnitř organizace a o osobnostních charakteristikách různých typů vedoucích či lídrů (Aleš Bednařík a Vlado Labáth).
Klíčový význam v době Internetu a globální výměny informací jistě má komunikace organizace s okolím. Proto je přínosem, že čítanka obsahuje i kapitoly Marketing v neziskových organizáciách (Inge Jalčová) a Vzťahy s verejnosťou a práca s médiami (Zora Paulíniová).
Říkat, že by kniha měla být součástí asi každé knihovny jakékoli neziskové organizace, by bylo nošením dříví do lesa. Je dobře si nad přehledně uspořádaným materiálem uvědomit kdo jsme, kde se asi nacházíme a co můžeme udělat pro zlepšení naší situace (nebo naopak neudělat, abychom zabránili jejímu zhoršení). Čítanka pre neziskové organizácie je ale podle mého názoru užitečnou literaturou například i pro studenty oborů jako je sociální práce, sociologie či ekonomie.
reklama