https://ekolist.cz/cz/kultura/clanky/citanka-pro-neziskove-organizace
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Čítanka pro neziskové organizace

1.10.1998
Bratislavské Centrum prevencie a riešenia konfliktov vydalo zajímavý titul - "Čítanku pre neziskové organizácie" od kolektivu autorů pod vedením Dušana Ondrušeka. Čítanka je přehledně zpracovanou, systematicky uspořádanou "učebnicí". Doprovázejí ji diagramy, "veselé" ilustrační obrázky i speciální úkoly pro čtenáře za každou kapitolou. (Za grafickou úpravu a obálku zvláštní uznání grafičce Zuzaně Číčelové).
 

Čítanka se věnuje snad všem aspektům života neziskových organizací. Od definice, co vlastně máme na mysli, hovoříme-li o "neziskovkách", až po práci zástupců těchto organizací s tiskem a jinými médii. Co ovšem chybí (i když částečně je tato problematika obsažena v kapitole o marketingu), je pojednání o fundraisingu - získávání prostředků pro činnost neziskových organizací.

V první kapitole rozlišuje Dušan Ondrušek několik vývojových stádií a forem neziskovek od nestrukturované skupiny nadšenců, sdružených za konkrétním cílem kolem charismatického vůdce až po nejsložitější formu - organizace s vertikálním nebo horizontálním strukturálním vedením, tedy cosi na způsob velké, třeba i nadnárodní, firmy. Ondrušek popisuje i mechanismus přechodu organizací z jedná fáze do druhé, a připomíná rizika, která při takových změnách hrozí. Nebude asi na škodu manažerů či lídrům nevládek uvědomit si, do jaké kategorie jejich organizace patří a co z toho může vyplývat.

V čítance se čtenář dozví o možnostech a výhodách strategickém plánování, o tom, co je to tým a jaký je rozdíl mezi fungujícím týmem a pouhou skupinou lidí. Užitečné jistě budou i kapitolky o vzájemné komunikaci uvnitř organizace a o osobnostních charakteristikách různých typů vedoucích či lídrů (Aleš Bednařík a Vlado Labáth).

Klíčový význam v době Internetu a globální výměny informací jistě má komunikace organizace s okolím. Proto je přínosem, že čítanka obsahuje i kapitoly Marketing v neziskových organizáciách (Inge Jalčová) a Vzťahy s verejnosťou a práca s médiami (Zora Paulíniová).

Říkat, že by kniha měla být součástí asi každé knihovny jakékoli neziskové organizace, by bylo nošením dříví do lesa. Je dobře si nad přehledně uspořádaným materiálem uvědomit kdo jsme, kde se asi nacházíme a co můžeme udělat pro zlepšení naší situace (nebo naopak neudělat, abychom zabránili jejímu zhoršení). Čítanka pre neziskové organizácie je ale podle mého názoru užitečnou literaturou například i pro studenty oborů jako je sociální práce, sociologie či ekonomie.


reklama

Jakub Kašpar
Redaktor EkoListu

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist