Cvičení pro globální výchovu
V současné době vyšly dvě knihy Cvičení a hry pro globální výchovu I. a II., které uvádí konkrétní příklady činností pro vyučování v projektu Globální výchova. První díl je zaměřen na pochopení souvislosti mezi člověkem, technikou a přírodou, druhý na rozvíjení sociálních a občanských dovedností. Pomocí těchto návodů lze prakticky sestavit celou vyučovací hodinu plnou netradičních činností a her, lze je ovšem také použít na rozehřátí nebo pro zpestření běžných hodin.
V druhé knize jsou pro přehlednost hry rozděleny do několika částí. První část - Ledolamy a cvičení určená k ovlivňování atmosféry ve třídě - obsahuje převážně seznamovací a rozehřívací hry. Děti se v ní učí mluvit o sobě samých před ostatními, dozvědět se něco o druhých. Slouží pro upevnění vztahů ve skupině a její utváření vůbec. Další část je zaměřena na sebeuvědomění dětí, snahu o poznání vlastního já. Pokouší se také o nastolení tolerance mezi žáky a učí respektovat druhé. Ve třetí části najdeme činnosti, které podporují vzájemnou spolupráci skupiny. Děti se učí diskutovat, nalézat společná řešení, řešit konflikty. Poslední část získané dovednosti rozvíjí. V knize lze najít kapitoly zaměřené na právo, sociální vztahy mezi lidmi nebo na média.
Cvičení a hry pro globální výchovu mohou být výborným zdrojem inspirace pro učitele, který se snaží o vyučování, jež bude děti bavit a přitom rozvíjet jejich osobní a sociální dovednosti. Hry lze také určitě dobře využít při volnočasových aktivitách. Jsou však vhodné především pro menší kolektivy alespoň přibližně stejně starých dětí. U větších skupin by mohl vzniknout problém s diskusemi, které jsou u většiny her nezbytnou součástí a má v nich být dán prostor každému účastníkovi. Podobně by mohl vzniknout problém u dětí s velkým věkovým rozdílem. Hry jsou spíše klidnějšího rázu, jsou vytvářeny s ohledem na to, že mohou být hrány ve třídě. Kniha je bezesporu výborným inspiračním zdrojem pro každého, kdo pracuje s dětmi.
reklama