Dva rádci pro ekologicky šetrnou domácnost
Pleny pod lupou
První z nich zaujme zejména maminky a tatínky, kteří denně naplní odpadkový koš jednorázovými plínkami. Rosa, jihočeská společnost pro ekologické informace a aktivity, vydala knížečku Pleny pod lupou, ve které autorky Věra Soukupová a Adéla Chadimová přinášejí informace o plenkách, o těch jednorázových i jejich alternativách (které ale kdysi byly tím tradičním řešením). Pro ty, kteří se rozhodnou pro látkové pleny, poslouží knížečka popisem jejich variant. Pro šikovné ruce je zde několik návodů, jak si pleny vyrobit nebo upravit svépomocí. Autorky sestavily seznam patnácti odpovědí na nejčastějších otázky týkajících se plen. Pozorný čtenář si ale také položí otázku, proč jsou údaje o ekonomické náročnosti jednotlivých druhů plen bez uvedení časového období. Dozví se jen, že náklady na látkové pleny jsou mezi 5 800 až 8 700 Kč a jednorázovky přijdou na 12 960 až 24 710 Kč, ale nedozví se, jestli jde o náklady za měsíc, rok nebo dobu, kdy děťátko pleny nosí.
Autorkám lze tento prohřešek odpustit, každý asi tuší, že látkové pleny z ekonomického souboje vyjdou vítězně. Zvláště když autorky pro nás znovuobjevují takové dovednosti, jako jak se látkové pleny skládají a jak se do nich děcko zavinuje. Vím, že mě moje maminka balila do látkových plen na několik způsobů, já bych dnes asi zvládl zabalit miminko do jednorázové pleny (jistě tam bude nějaký návod), ale do látkové už asi ne.
Jestli máte kolem látkových plen stále pochybnosti, počkejte s nimi do 11. až 18. března. To Rosa pořádá Týden opravdových plen, informační kampaň, při které se můžete lidí z Rosy vyptat na vše, co budete potřebovat vědět. Rosu najdete i na internetu.
Nekup to!
Druhou zmiňovanou publikací je zvláštní vydání časopisu Veronica, nazvané Nekup to!. Naleznete v něm obecné rady k nakupování „rychloobrátkového zboží“, čtyřicet stran informací k environmentálně šetrnému nakupování.
Autoři z Veroniky vás provedou nakupováním biopotravin a potravin z férového obchodu, nakupováním řezaných květin, dětských plen, ekovložek, oblečení a poradí, jak jako spotřebitel vyzrát nad odpady.
Publikace přináší zajímavé informace o tématech, které nejsou běžně známé, například environmentální souvislosti nakupování řezaných květin, pro mnohé bude jistě zajímavé zamyslet se nad okolnostmi vzniku trička nebo košile, kterou mají právě na sobě. Nejde jen o ekologické souvislosti, ale i zdravotní a sociální, se kterými je oblečení spojeno. A zcela určitě bude pro mnoho lidí šokantní kapitola o dámské hygieně ohleduplné k životnímu prostředí. Na vině však nejsou autoři publikace, ale všednodenní reklamy na dámské potřeby, kde se hovoří o tekutině, kterou demonstruje modrá vodička – jakoby menstruace nebyla přirozenou součástí života všech žen.
Většinu informací v publikaci lze najít na internetu různě roztroušené nebo na stránkách Veroniky pěkně pohromadě: publikace zde je v html i pdf formátu.
reklama