https://ekolist.cz/cz/kultura/clanky/globalizace-rozdeluje
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Globalizace rozděluje

1.1.2001
"Globálové" a "lokálové" - tak se dělí lidé, žijící na Zemi na přelomu 20. a 21. století, v éře globalizované konzumní společnosti. Alespoň v pojetí amerického sociologa polského původu Zygmunta Baumana. Hranice, dělící obě skupiny, je podle Baumana striktní, takřka nepřekročitelná.
 

Globalizace

Zásadním faktorem, rozdělující lidi na "globály" a "lokály" je mobilita, respektive přístup k ní a schopnost ji využívat. Pro ty, kdo mají schopnost pohybu, jsou mobilní, je pak globalizace érou téměř netušených možností, takřka naprosté svobody a zrušených hranic. "Globálové" si žijí v globalizovaném světě vskutku "jako doma". Uvozovky jsou zde namístě, protože právě absence potřeby pocitu domova je jednou z vymezujících charakteristik "globálů". "Globálové" přitom tvoří současnou světovou elitu, která určuje běh věcí podle svých (globálních) potřeb a bez ohledu na (lokální) potřeby ostatních. Nejde přitom jenom o lidi. Potřebu být pevně zakotven nemá v situaci globalizované ekonomiky (dnes už prakticky samozřejmě) ani kapitál, ale čím dál víc ani průmysl jako takový. Na globálním trhu může uspět jen taková firma, pro níž není problém zavřít továrny v "nevýhodné" oblasti a přesunout je do oblasti "výhodnější".

Těmi, kdo na to doplácejí, jsou "lokálové". Lidé, kteří jsou z nějakých důvodů připoutáni k místu na kterém žijí. Nejsou mobilní. Nemají k mobilitě buď vůbec přístup (jsou příliš chudí, narodili se v "nevhodné zemi" a tak pro ně platí striktní vízová a imigrační pravidla, mají nevhodnou barvu kůže, pocházejí z neperspektivních sociálních vrstev) anebo jim schází schopnost potenciál mobility využívat (chybí jim potřebné vzdělání, nemají přístup k internetu, chybí jim znalost globálních komunikačních jazyků). "Lokálové" jsou odsouzení k tomu, být novodobými "poddanými globálů". Nikoli ve smyslu feudálního vazalství. "Globálové" si nepodmaňují konkrétní lidi a konkrétní národy. Poddanství "lokálů" spočívá v jejich bezmoci ovlivňovat rozhodování "globálů" či se jejich rozhodnutím efektivně přizpůsobovat. Pokud se nadnárodní počítačová firma rozhodne, že výroba hardwarových součástek na německém venkově je pro ni příliš drahá a přesune ji do jihovýchodní Asie (levnější pracovní síla, mírnější sociální a ekologické předpisy), nemohou její zaměstnanci dělat nic. V případě, že byla firma v dané lokalitě majoritním zaměstnavatelem, není pro ně z nastalé situace prakticky východiska. Pro "lokály" globalizace neznamená rozšíření jejich svobody a možností.

Globalizace podle Baumana svět sice skutečně propojuje, zkracuje vzdálenosti, rozšiřuje možnosti - pouze ale pro někoho, pro elitní skupinu "globálů". Ostatním zůstává jen jejich rodná hrouda.


reklama

Lucie Domonkošová
Redaktorka EkoListu

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist