https://ekolist.cz/cz/kultura/clanky/jak-na-hypermarkety
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jak na hypermarkety

1.2.2002
Sborníček "Zaostřeno na hypermarkety", který vydalo brněnské sdružení Nesehnutí, je souborem jedenácti oborově velmi odlišných příspěvků - od sociologických úvah Jana Kellera, až po naprosto praktické aktivistické rady Jana Rovenského.
 

Zaostřeno na hypermarkety

Příspěvky (a jejich autory) spojuje jediné - považují současný trend zastavování městských předměstí nákupními zónami super a hypermarketů za problematický, zejména ze sociálního a environmentálního úhlu pohledu.

Autoři připomínají sociální dopady stavby supermarketů ("další rána středním vrstvám" - Jan Keller), ekonomické dopady pro drobné podnikatele i pro obecní a městské rozpočty (Přemysl Vaněk), nerovné podmínky na trhu (supermarkety významně ovlivňují, jaké zboží se udrží na trhu - Richard Douthwaite). Pavel Franc a Jan Rovenský ve svých příspěvcích radí krok za krokem případným odpůrcům nových supermarketů, jak postupovat v boji proti nim.

Velice zajímavé jsou příspěvky z praxe v konkrétních městech - v Brně (Jana Drápalová) a Olomouci (Zdeněk Szczyrba).

Jako příručka "bojovníka proti supermarketům" je sborník jistě výborným nástrojem. Jako laický čtenář "nebojovník" bych zde ovšem rád našel například věcný sociologický rozbor dopadů hypermarketů na počty pracovních míst či na počet drobných živnostníků ve městě. Mrzelo mně, že jsem si tu nemohl přečíst žádné vysvětlení, nebo alespoň jeho náznak, proč tedy lidé hypermarkety tolik vyhledávají, co je na nich tak lákavého, zda je na nich tedy také něco dobrého. Tolik snad drobná výtka závěrem.


reklama

Jakub Kašpar
Redaktor EkoListu

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist