Jak na hypermarkety
Příspěvky (a jejich autory) spojuje jediné - považují současný trend zastavování městských předměstí nákupními zónami super a hypermarketů za problematický, zejména ze sociálního a environmentálního úhlu pohledu.
Autoři připomínají sociální dopady stavby supermarketů ("další rána středním vrstvám" - Jan Keller), ekonomické dopady pro drobné podnikatele i pro obecní a městské rozpočty (Přemysl Vaněk), nerovné podmínky na trhu (supermarkety významně ovlivňují, jaké zboží se udrží na trhu - Richard Douthwaite). Pavel Franc a Jan Rovenský ve svých příspěvcích radí krok za krokem případným odpůrcům nových supermarketů, jak postupovat v boji proti nim.
Velice zajímavé jsou příspěvky z praxe v konkrétních městech - v Brně (Jana Drápalová) a Olomouci (Zdeněk Szczyrba).
Jako příručka "bojovníka proti supermarketům" je sborník jistě výborným nástrojem. Jako laický čtenář "nebojovník" bych zde ovšem rád našel například věcný sociologický rozbor dopadů hypermarketů na počty pracovních míst či na počet drobných živnostníků ve městě. Mrzelo mně, že jsem si tu nemohl přečíst žádné vysvětlení, nebo alespoň jeho náznak, proč tedy lidé hypermarkety tolik vyhledávají, co je na nich tak lákavého, zda je na nich tedy také něco dobrého. Tolik snad drobná výtka závěrem.
reklama