Nové prostory, nový život
Gehl a Gemzoe popisují ve své knize devět modelových strategií jak se z města postiženého "invazí" automobilové dopravy může stát město "znovudobyté" lidmi - pěšáky a cyklisty. Všechny příklady se shodují v jednom základním - pro obnovu veřejného života a veřejných prostor je třeba právě radikálním způsobem omezit automobilovou dopravu a zatraktivnit získané území pro pěší, cyklistickou a veřejnou dopravu a volnočasové aktivity.
Konkrétní cesty, jak toho dosáhnout, se liší. Prvním krokem je většinou svedení automobilové dopravy mimo město nebo alespoň mimo jeho centrum. Poté obvykle následuje posílení veřejné dopravy (tramvaje, autobusy), vyhlášení pěších zón a odstranění aut z ulic (podzemní parkoviště).
Autoři se neomezují zdaleka jenom na Evropu (Kodasň, Štrasburk, Freiburg či Lyon), ale vydávají se i do Austrálie (Melbourne) či Ameriky (Cordoba, Curitiba, Portland).
Gehlovy knihy obecně vyzařují jasné přesvědčení, že cesta ke znovuoživení moderních měst a jejich center existuje. Že "všechno jde, jen když se chce". Měly by být povinnou četbou pro všechny komunální politiky a urbanisty. Za zmínku stojí bohatá fotografická dokumentace knihy (téměř 500 fotografií). "Novým městským prostorám" lze vytknout jediné - poněkud kostrbatý a hůře čitelný překlad.
reklama