Proč lidé stárnou?
Na počátku se autor snaží formulovat definici stárnutí. Tento proces podle něj začíná přibližně mezi 10 a 11 rokem. Důvodem pro tuto domněnku je nejnižší procento úmrtnosti lidí v tomto věku. Před i za touto hranicí úmrtnost stoupá. "Rychlost, s níž pravděpodobnost smrti roste s naším věkem, je výborným měřítkem všeobecné rychlosti našeho stárnutí," tvrdí Austad. "Můžeme ovšem zemřít v každém věku. Věčné mládí neznamená věčný život. Nehoda se vždycky lidem může přihodit. Budete-li žít dost dlouho, vaše tělo třeba nebude stárnout, budete však vystaveni nebezpečí smrti v autě, při letecké katastrofě, při pádu panelu… V zásadě je to tak, že čím jsme starší, tím více se zvyšuje pravděpodobnost, že zemřeme, a to zvyšování je způsobeno chátráním, které je průvodním jevem stárnutí," argumentuje dále.
Kniha také popisuje oblasti, které jsou pověstné dlouhověkostí svých obyvatel (Hunza, Kavkaz, Vilcabama v Andách). Zde je abnormálně velký počet lidí, kteří se dožívají více než sta let. Austad však tento fenomén zpochybňuje. Neexistují totiž žádné záznamy o datu narození těchto lidí, a proto se domnívá, že neříkají o svém věku pravdu. Několik takových případů bylo i prokázáno.
Autor se však nezabývá pouze definicemi stárnutí a dlouhověkosti. Zkoumá různé vlivy na rychlost stárnutí, například funkci hormonů či dědičnosti, nebo rozdíly mezi pohlavími. "Konkrétně: úmrtnost žen je nižší, a proto doslova v každé kultuře žijí ženy déle," říká. Tento jev podle něj způsobuje lepší vybavenost k přežití. Ženy mají díky estrogenu nižší hladinu cholesterolu v krvi a také bdělejší imunitní systém.
V posledních kapitolách knihy se autor zabývá prostředky a postupy, jenž by pomohly stárnutí zpomalit. Popisuje účinky léku melatoninu a steroidního hormonu DHEA. Tyto léky sice zjevně stárnutí brzdí, ale bohužel mohou mít i mnoho negativních dopadů. A tak nakonec zůstane čtenáři jediná jistota. Zaručený lék proti stárnutí nikdo zatím neobjevil a my můžeme chátrání naší tělesné schránky ovlivnit jedině svým životním stylem.
reklama