S vlky hyneme i my
Autorovi se podařilo vykreslit život vlčí smečky. | |
Foto: Karel Brož
|
Urban svým stylem působí rychle, hlavně v druhé části je naštvaný, místy agitační. Má to svůj význam, protože takovým tempem se mohou lépe ilustrovat ostré postoje ekologických aktivistů (které koneckonců hlavnímu hrdinovi připadají ještě málo radikální). Bajaja svůj příběh naproti tomu vede pomaleji, jako by víc vycházel z poklidněji plynoucího času beskydských hor, v nichž se děj knihy odehrává. (Atmosférou knihy i některými postavami se občas blíží Želarům Květy Legátové, je ale současnější.)
Setkávají se tu dvě rodiny – jedna vlčí, jedna lidská. Kniha ale není postavena jen na jejich vzájemném vztahu. I uvnitř rodiny lidské cítíme napětí, které plyne z jejího rozdělení na zjemnělou a zároveň citlivější městskou větev z Prahy a zemitou, ve vztahu k přírodě ale až příliš dobyvačnou větev moravskou. Na začátku se i trochu pletou postavy, chvíli je obtížné porozumět, kdo je čí teta nebo bratr, „vypravěč“ se navíc převtěluje do různých postav románu. S pokračujícím dějem se ale rozložení postav v paměti usadí a přes relativně složitou strukturu vyprávění se příběh postupně splétá dohromady. Z umně skládaných kapitol pak vystupují a v mysli zůstávají i jednotlivé epizody. Třeba ty, v nichž autor líčí Ester Patákovou, svéráznou bylinkářku, která s manželem Vinckem žije na samotě ve vzdáleném údolí zvaném Ráj.
Půvabné je však zejména vykreslení života vlčí smečky. Už jména jako Beltýna nebo Ušál se autorovi povedla, podobně se mu podařilo zachytit, jak se vlci chovají, jak se dorozumívají, ale i třeba jak se radují. Při čtení knihy není možné zapomenout, že jde o beletrii, i u té ale potěší, když se autor stará o drobnosti a necucá si je z prstu. Antonín Bajaja si s vyhledáváním podkladů dal práci. Podle Milana Orálka z Českého svazu ochránců přírody Bajaja s ochranáři o vlcích diskutoval hodiny. „Drobné nuance bych tam našel, ale jinak život vlků zobrazil celkem věrně,“ chválí knihu Orálek.
Zabíjení bolí
V závěru románu se vlčí a lidské osudy protnou. Je samozřejmě riskantní jednoznačně vykládat autorův záměr (dokonce pochybuji o tom, že on sám o nějaké jednoduché poselství usiloval), ale osobně knihu čtu jako působivé zobrazení, kolik bolesti přináší zabíjení divočiny. Možná to zní jako fráze, ale s vlky hyneme i my.
Podle odhadů zaměstnanců CHKO Beskydy a ČSOP Valašské Meziříčí v ČR dlouhodobě žijí pravděpodobně jedna až dvě vlčí smečky. Počet je ale nejasný, protože vlci samozřejmě nerespektují státní hranice a pohybují se po relativně rozsáhlém území. Česká populace vlků je závislá na vlcích slovenských, zejména na těch, kteří žijí v oblasti Kysuce. Na Slovensku je od 1. listopadu do 15. ledna povolen odstřel vlků bez omezení. Proti tomu ostře protestují slovenští, polští i čeští ochránci přírody. Připojil se k nim i český ministr životního prostředí Libor Ambrozek. Protože je česká populace vlků závislá na kontaktu s vlky kysuckými, iniciovala před rokem Správa CHKO Beskydy jednání mezi českým a slovenským ministerstvem životního prostředí, jehož výsledkem je zákaz lovu vlků v části slovenské Kysuce. "Vlci by se měli ale chránit v oblasti podél celé slovenské hranice s CHKO Beskydy. Proto se pokusíme vyvolat další jednání o rozšíření tohoto území," říká beskydská zooložka Dana Bartošová.
Tato recenze vyšla v tištěném EkoListu v prosinci 2004.
reklama