Unabomberův manifest
Nedávno vydalo olomoucké nakladatelství Votobia překlad celého znění jeho "Manifestu". Nebudu se zde již zabývat morálním aspektem celé věci. To, že prosazovat - byť sebelepší - ideje násilím, je vždy problematické, je nám ve střední Evropě bohužel až příliš jasné. Unabomber (vlastním jménem Theodor Kaczyński) vidí hlavní problém současného světa v nepřirozenosti naší technologické společnosti. Člověk se podle něj vyvinul v úplně jiných podmínkách, než jaké je nucen snášet v moderní civilizaci.
Původní lovec a sběrač žijící v malé skupině je vržen do přetechnizované, obrovité společnosti plné různých nepůvodních, náhradních aktivit. Tlakem veřejného mínění, médií a reklamy je nucen toužit po stále nových a nepřirozených požitcích, které vedou k věčnému neuspokojení. V industrializovaném světě nemůžeme dosáhnout naplnění, neboť veškeré naše potřeby jsou uspokojeny buď bez minimálního úsilí (jídlo si koupíme v supermarketu) nebo naopak nedokážeme ukojit touhy rozdmýchávané reklamou, médii i konzumním stylem života. Neustále se tak potácíme mezi depresemi, nudou a demoralizací. Současný život nás, na rozdíl od našich předků, nenutí k ustavičné aktivitě vedené nutností zajištění existence. Naší přirozeností je stoupání po společenském žebříčku, potřeba zapojit se do tzv. "mocenského procesu". Tato přirozená tendence, zdravá v původních menších komunitách, však v naší společnosti vede ke krajnostem - buď nenasytné individualistické touze po moci, nebo naopak zakomplexované levicové angažovanosti.
Osobně si myslím, že používání termínu "přirozený" je velmi problematické. Jaké jsou ty tzv. "přirozené" podmínky a jaké to určitě nejsou? Řada přirozených primitivních kmenů přece žije v naprosto odlišných přírodních i společenských podmínkách. Jsou přirození Sánové žijící v Africe relativně svobodným a klidným životem, anebo kmeny jihoamerických Yanoámů pořádající ustavičně hony na sousedy? Je přirozené jednoženství, mnohoženství nebo mnohomužství? Ostatně představa tzv. "přírodních lidí" jako vzoru svobody je spíše mylná. Ne náhodou někteří etnografové upozorňují, že "divoch" patří mezi ty nejnesvobodnější lidi, je svázaný množstvím rituálů, tabu, příkazů atd.
A co je to "náhradní činnost"? Řada kmenů sběračů a lovců se věnuje obstarávání jídla minimálně (třeba dva dny v týdnu) a zbylý čas? Většinou polehávají. A onen pověstný přátelský vztah k životnímu prostředí u primitivů? Oni spíš nemají dost sil ji zničit jako my. Staří Maorové však nekontrolovaným lovem vyhubili pštrosy Moa, starověké národy zplundrovaly celé Středomoří a rozšířili poušť, vymizení koní z Ameriky se časově kryje s příchodem člověka.
I přes tyto námitky jsou Unabomberovy analýzy postupného růstu nesvobody v demokraticko-technologickém systému varující. Mnoho věcí, zpočátku zcela dobrovolně kupovaných (např. v USA auta), nakonec koupit musíme, neboť nám nezbývá (např. k dopravě) jiná možnost.
Přes velkou problematičnost Kaczyńského představy revoluce, jež má svrhnout industriální systém, rozhodně stojí za to si tuto knihu přečíst. Je to velká, byť často zjednodušující, obžaloba technologického systému, s jejímiž závěry a metodami prosazování můžeme i nemusíme souhlasit. Jedná se o text srozumitelně napsaný vzdělaným člověkem. A ilustruje také americké intelektuální myšlení, vidící problémy trochu jinak než Evropa. Vlastní manifest je doplněn krátkým doslovem a informativním vstupem o teroristických akcích autora.
reklama