https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/aerolinky-zaluji-nizozemskou-vladu-za-rozhodnuti-omezit-provoz-v-amsterodamu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Aerolinky žalují nizozemskou vládu za rozhodnutí omezit provoz v Amsterodamu

6.3.2023 01:14 (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Toniflap / Depositphotos
Skupina leteckých společností z Evropy a ze Spojených států žaluje nizozemskou vládu za její rozhodnutí omezit kvůli škodlivým emisím provoz na mezinárodním letišti Schiphol v Amsterodamu, jednom z největších v Evropě. Ve společném sdělení uvedly, že hladinu emisí i hluku jsou schopny snížit, aniž by musely omezovat spoje.
 

"Letiště Schiphol významně přispívá k nizozemské ekonomice a přímo i nepřímo poskytuje více než 100 000 pracovních míst. Letiště každoročně využívají miliony lidí z celého Nizozemska k obchodním cestám, dovolené, rodinným návštěvám nebo studiu, díky své mezinárodní síti je letiště atraktivní pro zahraniční společnosti, které se chtějí v Nizozemsku usadit," píše se ve sdělení.

Aerolinky považují rozhodnutí vlády za jednostranné, unáhlené a nepochopitelné. Vláda má v úmyslu snížit kapacitu letiště z 500 000 na 460 000 letů ročně, konečný cíl do roku 2024 je dostat se na 440 000 letů za rok.

Žalobu na vládu iniciovala nizozemská vlajková letecká společnost KLM ze skupiny Air France-KLM, která se na počtu letů na letišti Schiphol podílí z 60 procent. KLM uvedla, že má v žalobě podporu mateřského podniku i dalších aerolinek spadajících do skupiny. Vedle nízkonákladové letecké společnosti easyJet z Británie žalobu podpořily také letecké společnosti Corendon, TUI či americké aerolinky Delta Air Lines.

KLM uvedla, že letecké společnosti už provedly mnohamiliardové investice, aby splnily krátkodobé i dlouhodobé cíle v souladu se svými vlastními plány na snížení uhlíkových emisí i snahou vlád zajistit čistší životní prostředí. "Kromě negativního dopadu na nizozemskou ekonomiku by snížení kapacity výrazně omezilo možnosti cestování a spojení pro spotřebitele," stojí ve společném prohlášení.

Žalobu vzápětí podpořilo i Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA), která sdružuje zhruba 300 leteckých společností ze 120 zemí. Organizace v tiskové zprávě uvedla, že chystá paralelní stížnost založenou na přesvědčení, že krok nizozemské vlády je v rozporu jak s právem EU, tak s chicagskou úmluvou o mezinárodním civilním letectví.

"Tento nezákonný přístup vytváří nebezpečný precedens, který nedává jinou možnost, než (vládu) napadnout u soudu," uvedl generální ředitel IATA Willie Walsh.

Letecké společnosti trvají na tom, že vedle porušení vnitrostátních, evropských a mezinárodních právních předpisů je rozhodnutí nizozemské vlády zbytečné, škodlivé a postrádá řádné odůvodnění. Letecký průmysl už podle nich dosahuje významných výsledků, pokud jde o snižování emisí CO2 a snižování hladiny hluku.

Loni v červnu se letiště Schiphol potýkalo s nedostatkem personálu a vláda pak uvedla, že maximální počet letů, které lze na letišti odbavit, sníží na 440 000 ze současných 500 000. Zdůvodnila to potřebou snížit hluk a přispět ke splnění cílů ve snaze omezit škodlivé emise. Vláda nedávno naznačila, že jako přechodný krok by mohla schválit roční limit 460 000 s platností od listopadu


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Uhrovič

6.3.2023 10:53
Je zajímavé, že snižování co2 se děje jenom v automobilové dopravě. V letecké a lodní dopravě jsem nic nezaznamenal, i když si myslím, že oproti autům má letecká a lodní doprava větší vliv na zvyšování co2.
Že by to prostě velké firmy patřící velkým velmocím, co jakože bojují se změnou klimatu, nedovolili kvůli zisku?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist