https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/analyza-cr-vyuziva-potencial-obnovitelnych-zdroju-jen-v-jednotkach-procent
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Analýza: ČR využívá potenciál obnovitelných zdrojů jen v jednotkách procent

9.10.2024 13:20 (ČTK)
Česko ovšem podle komory i přes poptávkový boom z posledních let zaostává rovněž ve využívání potenciálu střešních fotovoltaik.
Česko ovšem podle komory i přes poptávkový boom z posledních let zaostává rovněž ve využívání potenciálu střešních fotovoltaik.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česká republika využívá jen zlomek dostupného potenciálu obnovitelných zdrojů. U větrných elektráren jde o pět procent, u fotovoltaik na budovách o necelých šest procent. Vyplývá to z analýzy Komory obnovitelných zdrojů energie založené na datech Energetického regulačního úřadu, kterou má ČTK k dispozici. V posledních letech podle ní navíc stagnuje rozvoj bioplynových stanic či malých vodních elektráren.
 
Rozvoj větrné energetiky v ČR dlouhodobě zaostává. České větrníky pokrývají jedno procento tuzemské spotřeby. Podle studie Ústavu fyziky a atmosféry Akademie věd ČR mohou větrné elektrárny pokrýt 31 procent současné roční spotřeby elektřiny. Podle komory přitom existují vhodná místa pro větrné elektrárny ve všech českých krajících. Největší potenciál podle analýzy mají kraje Moravskoslezský, Jihomoravský a Vysočina. Premiantem ve využívání svého potenciálu je Liberecký kraj s 26 procenty. Nejhorší je naopak Jihočeský kraj, který je na nule.

"V minulosti to byly právě krajské úřady, které byly – spolu se zdlouhavými povolovacími procesy – často hlavní brzdou rozvoje větrných elektráren. To se po energetické krizi z velké části proměnilo a některé kraje se již aktivně pouštějí do přípravy větrných elektráren samy,” uvedl předseda Komory obnovitelných zdrojů Štěpán Chalupa.

Česko ovšem podle komory i přes poptávkový boom z posledních let zaostává rovněž ve využívání potenciálu střešních fotovoltaik. Podíl solárních elektráren na spotřebě je podle statistik kolem čtyř procent. V přepočtu na počet obyvatel je podle analýzy nejvíc těchto zařízení v kraji Vysočina s 8,6 procenty a v Jihočeském kraji s osmi procenty. "I v těchto krajích však stále existují obrovské rezervy. V rámci celého Česka jsme zatím nevyčerpali ani šest procent ploch na budovách, která lze pro fotovoltaiky využít," uvedl Chalupa. Nejhorší je podle analýzy s využitím potenciálu střešních solárů Praha s 1,3 procenty.

Větrné elektrárny loni v Česku vyrobily 693 megawatthodin elektřiny, což bylo meziročně o 9,5 procenta více. Navzdory růstu však podíl větrníků v české spotřebě zůstává kolem jednoho procenta. ČR tak výrazně zaostává za evropským průměrem, který loni stoupl na 19 procent. Vyšší výrobu elektřiny z větru mají i okolní státy.

V současné době je v ČR připojeno přes 191 000 fotovoltaických elektráren s výkonem 3,94 GW. Loni bylo zprovozněno rekordních 82 799 nových solárních zdrojů, což je proti roku 2022 o 49 039 zařízení více. Letos nárůst zpomalil.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (111)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

9.10.2024 17:22
Temelín ročně vyrobí 16 TWh spolehlivé elektrické energie (+ nepočítané teplo).
Fotovoltaika ročně vyrobí 5x méně (3.2 TWh) elektřiny a většinu tehdy, když není potřeba, čemuž odpovídá i záporná cena (léto, kolem poledne).
I z toho je snad jasné, proč stavět energetiku na OZE může jen někdo, u koho ideologie vytlačila z mozku rozum. Nebo dotační parazit.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.10.2024 17:57
Ano, potenciál je obrovský, v tom máte prolopravdu, ale zamlčujete - jsou jen občasné. Výsledkem je, že buď eletrika z oze není nebo je jí tolik, že nevíte co sní.

A proto se musí postavit:

OZE jako FVE,

OZE jako VTE

OZE jako bioplyn a biospalovny

pěstovat biopaliva (místo hnoje do devastované půdy)

nové sítě s několikanásobnou kapacitou.

bateriová úložiště (drahá a na krátkou dobu)

a vykrývací plynové elektrárny

Sečtete-li náklady a k nim potřebné odpisy (návratnost a zisk), výsledkem je asi 5 násobná cena EE za kW (ne na patě výroby, ale u spotřebitele).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2024 20:20 Reaguje na Slavomil Vinkler
A pak jste se probudil s rukou v nočníku. Tady máte skutečné ceny:
https://www.globalpetrolprices.com/electricity_prices/
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.10.2024 07:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Mě stačí se podívat na měsíční zálohy a roční doplatky za EE. Vědeckou studii nepotřebuji, mám účet u banky.
Vám náklady na EE klesají???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 08:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
To není vědecká studie, ale statistika, neboli skutečnost. Náklady na EE mám asi třetinové.
Odpovědět
JB

Jaroslav Bobr

11.10.2024 16:10 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já mám oproti sezoně 21-22 spotřebu za sezonu 23-24 na cca 65%(výměna starych spotřebičů za usporné) a světe div se, platba vyšší o cca 2500 za jinak stejných podmínek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2024 20:04 Reaguje na Jaroslav Bobr
Zdražilo se. Potraviny šly o možná 10 tis., benzín šel dolů a celkově jsme na tom nějak hůře, ale pořád to jde. Nebojte, jak to vezme bába, pojedeme dolů šupem.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 19:01

V tomto článku máme mapu Německa https://www.nzz.ch/visuals/windkraft-in-deutschland-grosse-versprechen-kleine-ertraege-ld.1710681 .

Mapa pochází z článku
"Windkraft in Deutschland: Grosse Versprechen, kleine Erträge"

Na této mapě máte zobrazeny turbíny v Německé spolkové republice a je zde srovnáváno jejich využití, tj. doba kdy reálně dodávají energii do sítě a vydělávají. Zelené jsou ty vydělávající a ty co žijí čistě z dotací jsou červené. Mezi těmito dvěma barvami jsou odstíny postupně světle červené, resp. světle zelené. Potom bílá turbína by vydělala přesně tolik kolik by dostala na dotaci ( zjednodušeně řečeno). Mapa obsahuje 18000 turbín po celém Německu a bere v potaz pracovní úseky po jednotlivých hodinách za dobu deseti let.

Data byla zpracována pracovníky z Curyšské techniky (ETH Zürich)

Pro nás pro Čechy je obzvláště vhodné se podívat na efektivitu bavorských větrníků, které jsou velmi špatně výdělečné nebo lépe řečeno jejichž provoz je v principu ztrátový. Za smysluplné lze považovat pouze ty turbíny co jsou ve Šlesvicko-Holštýnsku a Dolním Sasku. Zbytek jsou většinou jen mrhání materiálem a jejich cílem je dostat se k provozním dotacím. Doslova katastrofální výsledky poskytuje potom Bavorsko a Bádensko. Především to Bavorsko můžeme považovat za etalon toho jak by to vypadalo v ČR.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 19:10
A tady máme článek o solárech v Číně.
Název článku je
"Cost accounting and economic competitiveness evaluation of photovoltaic power generation in China —— based on the system levelized cost of electricity"
jeho autoři ukazují , že cena solární elektřiny je v průměru 2 vyšší než ta z uhelných elektráren.
článek vyšel v Renewable Energy
Volume 222, February 2024. Zde je odkaz:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0960148124000053

Tento výsledek je dost v rozporu s tvrzeními Milana Vaněčka, známého propagátora fotovoltaiky vždy a všude.
Nutno také dodat, že se autoři věnují rozboru po jednotlivých provinciích a pouštní oblasti jako Xinjiang (ujgursko) a vnější Mongolsko překvapivě nevyšli také moc dobře, ačkoliv se počítalo že výsledek by mohl být v těchto oblastech pozitivně ovlivněn dobrým kapacitním faktorem.
Nejvyšší ceny pak byly v provincii Hunan a také v Chongqingu ( ten má status přímo řízeného města https://en.wikipedia.org/wiki/Direct-administered_municipality).
Což zase tak překvapivé není, protože tyto oblasti vykazují relativně vysokou oblačnost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2024 19:52 Reaguje na Štěpán Major
Nejlevnější je všechno, co v zemi hoří, prohnat komínem bez jakéhokoliv čištění a ani tu díru po sobě nezahrabat. Na tohle finančně nemá nikdo, nic levnějšího není.
Ve městě kadit na náměstí, splašky lít na ulici, bylo taky nejlevnější, dokud někdo nazadotoval kanalizaci a vodovod.
Za komára byl čerstvý sníh do rána černý, ve městě se nedalo dýchat přes dýzlové čmoudy a v řekách tekly hlavně ropné deriváty.
Jsme skutečně tak blbí, abychom tohle chtěli zpět?
Cena silové elektřiny navíc dělá u nás asi třetinu ceny fakturovanou zákazníkovi, většinu sežerou daně a přenosová síť.
Takže i předražená fve na střeše vyjde cenově výrazně lépe. A to se vůbec nebavím o ekologii a klimatu, Čína spálí víc uhlí, než zbytek světa dohromady a vypustí za rok výrazně více emisí, než celá Británie za 140 let průmyslového vývoje.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 20:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Racionální způsob dekarbonizace je zařazení jaderných elektráren v množství, které bude doplňovat takovém počtu jako jaký odpovídá jejich kapacitnímu faktoru. Pokud tedy budete mít v regionu X kapacitní faktor 20% u fotovoltaiky a 15% neměl bych se pokoušet vyrobit pomocí OZE 50% nebo dokonce 100% elektřiny ale řekneme 65-70% budu vyrábět pomocí jádra!!! ale chápu, že tyto úvahy jsou pro Hanzla velmi komplexní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2024 20:22 Reaguje na Štěpán Major
Němčouři jedou bez jádra komplet, já za to nemožu.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 20:39 Reaguje na Štěpán Major
Když udělám ten podíl jádra vyšší než těch 65% dosáhnu nižší ceny ale realizace by byla pomalejší. Zde můžeme říci, že soláry by zde mohly sloužit jako šetřiče emisí v době výstavby JE. Samozřejmě existuje více modelů. Nicméně nejen 100 ale 50% OZE je s šílenstvím pokud nemáme nějaké velmi specifické podmínky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 08:48 Reaguje na Štěpán Major
Nejen Němčouři, ale více států má už přes polovinu proudu z OZE a patří mezi nejlépe prosperující.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

10.10.2024 11:03 Reaguje na Pavel Hanzl
No těžký průmysl se z jejich území přesouvá do Číny, Indie a Indonesie a dalších. V důsledku tohoto faktu se potom v těchto státech zrychluje tempo výstavby uhelných elektráren a emise CO2 neznají hranice !!! Ničí klima všude!!! Lepší v Evropě provozovat už postavenou JE a využít ji k pohonu továrny v Evropě, než JE zavřít a přesunout výrobu do Asie a tam postavit novou uhelku!!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 15:33 Reaguje na Štěpán Major
Já jsem nikdy proti JE nebyl, ale stavět novou uhelku je problém jejich a jím se snad neotepluje? A proč to dělají oni? Jde jim POUZE o kačáky, Čína je posedlá mamonem a jde po penězích zcela bezohledně. Zatím.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

10.10.2024 11:30 Reaguje na Štěpán Major
Těch 15% bylo jako k větru. Potom bude mít stálé zdroje 65-70% Jádro a k tomu dalších pár procent vodu... Tedy nepočítám , že mám k dispozici tok typu Paraná.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 20:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Jinak jádro velmi obhajuje například čelní klimatolog James Edward Hansen , viz zde_ https://www.weplanet.org/post/climate-scientist-james-hansen-the-opposition-to-nuclear-power-is-truly-insane

Ale chápu, že vy nechcete chránit klima...Vy chcete prostě ničit jaderné elektrárny a zajistit zisky pro OZE barony.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2024 20:25 Reaguje na Štěpán Major
Já proti jádru vůbec nic nemám, podporuji i mastodonta v Dukovanech, ale hejno SMR by se mi líbilo víc. Jenže není, čili nic.
Jenom po dobu, než ho postavíme, budeme elektřinu dovážet a pak je to v rukách Boží.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2024 19:40
Tohle je prostě realita. Tisíce důvodů, proč to nejde, najdete úplně všude, především na Ekolistu.
Evropa se ekonomicky rozděluje na prosperující a fungující část a druhou, zaostávající a potácnickou.
A ekonomové si myslí, že my se propadáme mezi ty tutany. Myslím si, že to bude taky Slovensko, Maďarsko, Bulharsko a někdo z Balkánu, Polsko i Baltici jsou v pohodě.
Ta příčina je asi prohra v hybridní válce s Ruskem, ropákistán je až důsledek.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

9.10.2024 19:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže Německo prohrává v hybridní válce s Ruskem rovněž? Německo se potácí dál v recesi, což přiznala i naše "pravdomluvná" mééédia, zrovna teď na ČT1. A protože naše ekonomika je totálně na Německu závislá, tak v prd..i jsme i my a pokud se něco rychle nezmění, a tím něco rozhodně nemyslím to, že se budeme jak trotli dál nesmyslně vymezovat proti Rusku, Číně, etc., tak na to těžce dojedeme. Ale dojedeme pouze my a podobní osli, protože při všem si to Němci zařídí pro sebe dobře. Košile je totiž vždy bližší než kabát, ale tuto jednoduchou pravdu naši politici ne a ne pochopit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2024 20:36 Reaguje na pavel peregrin
Německo asi stále remizuje, ale je drceno velmi solidně, Afd ovládá celý Východ a ekonomicky sice nic moc neroste, ale je tak vysoko, že nemusí. Jak se to bude vyvíjet dál se neví, ale destruktivní moc Ruska je zatím neomezená, dokáže zničit (doufám, že NE!!!) i celé USA. Tohle je síla, na kterou není Západ vůbec stavěný, jediní vyhrávají Baltici a Polsko, možná i Rumunsko.
Ale naše žabomyší válku jsou celkem srandovní, rozjíždí se 3. sv. válka velmi solidně, kromě Ukrajiny jede taky Izrael a další půjde Korea a Tchaiwan.
Valdimir Veliký to spočítal velmi dobře, Západ je zbabělý a rozhádaný, nastolení "nového světového řádu" je stále reálnější. Jsem skutečně rád, že to mám zapár.
Odpovědět

Radek Čuda

10.10.2024 12:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak když se podíváte na to, jak to suprově vedla CDU/CSU s Angelou ... migrace, energetická politika (JE do šrotu a sázka na ruský plyn) ... a jak to super vede stávající vládní koalice ... https://www.e15.cz/byznys/nemecka-ekonomika-uz-letos-neporoste-zadna-jina-zeme-g7-s-poklesem-hdp-nepocita-1419207 ... tak se nelze divže Němci volí jak volí.

Fakt nevím, kde v tom hledáte tu vaši hybridní válku. Leda by podle vás byli Angela s Habeckem agenti Kremlu, to pak jo:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 15:47 Reaguje na Radek Čuda
Hybridní válka (tak to nazval Putin) spočívá v demagogických masáží všeho lidu a rozvracení států i celé EU. Prostě štvaní lidí protí vlastní vládě, lhaní a špinění a znevěrohodňování státních institucí atd. prostě přesně to, co tady píšete.
Německo si zrušilo jaderky a spolíhalo na levný ruský plyn pro přechodové období a Putin je podrazil, taky spolíhalo na levné čínské dovozy.
Byla to samozřejmě chyba, ale po válce každý generál. A Merkelová v imigrační krizi zachránila především nás. Ale o Němčoury fakt obavu nemám, to my jdeme dodupy.
Odpovědět

Radek Čuda

10.10.2024 12:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, a představa jak zlověstné Rusko ničí Státy ... tak ten byl dobrej :-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 15:41 Reaguje na Radek Čuda
Podívejte se, jak vypadá dnes Sýrie, země ovládnutá Ruskem už v roce 2011. Tohle chceme i u nás?
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/zahranicni-damasek-ochrnul-takhle-spatne-v-zemi-suzovane-valkou-jeste-nebylo-221353
Odpovědět
sv

s v

11.10.2024 20:56 Reaguje na pavel peregrin
Prozatím na lezení mezi půlky genocidního a zkrachovalého rusácka jako trotl dojel orbán, soudruhu. Kam dojela Srí Lanka a Keňa na totéž v případě Číny nechtěj vědět. Okusit jsme to mohli v neblahých dobách čučkaře, ze slibovaných stovek miliard investic zůstal zmizelý agent/poradce a korýtko pro luftjardu.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 20:16 Reaguje na Pavel Hanzl
"Climate scientist James Hansen: ‘The opposition to nuclear power is truly insane"

Klimalog James Hansen: „Opozice vůči jaderné energii je skutečně šílená“
Aktualizováno: 11. září 2023

Mladí klimatičtí aktivisté, kteří vedou naši kampaň Vážení Greenpeace, nejsou první, kdo poukazuje na to, že jaderná energie by měla být ekologisty akceptována jako klíčová součást klimatické politiky. James Hansen, uznávaný klimatický vědec, obhajuje jadernou energii již mnoho let. Šéfredaktor WePlanet Marco Visscher se s Hansenem setkal v roce 2017. Níže je ukázka z jeho knihy o jaderné energetice.

viz článek:

https://www.weplanet.org/post/climate-scientist-james-hansen-the-opposition-to-nuclear-power-is-truly-insane

Doporučuji Hanzle si to přečíst, právě vy a vám podobní antijaderní fanatici jsou zodpovědní za velkou část evropských emisí!!!!

Vy totiž preferujete nekompetentnost a ideologii před efektivními řešeními



Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2024 20:39 Reaguje na Štěpán Major
Asi si mě s někým pletete, já proti jádru nic nemám. Dominantní mastodont se mi až tak nelíbí, radši bych viděl hejno SMR, ale kombinace OZE a jádra považuji asi fakt za optimální.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 20:42 Reaguje na Pavel Hanzl
S tím mastodontem jste se dokonale odkopal. A první zásada rychlé realizace projektu je, že použiji ty technologie, které jsou a ne ty jež by mohli být k dispozici pokud budeme mít štěstí...rád povídáte třeba o vodíku, že? já to pročítám už hodně dlouho. Ted jste zase vytáhl SMR.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2024 20:49 Reaguje na Štěpán Major
Mastodont je v naší situaci nutnost, mě ale velmi vadí, že nepolitik estébák ten tendr zastavil už v roce 13. Už dnes jsme mohli být ve finiši a možná i spouštět. Samozřejmě, pokud by to nedostal Rosatom, to bychom byli na tom jak v Paksu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.10.2024 21:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět lžete, ještě nedávno jste mastodonta zásadně odmítal.

Jaká byla ve skutečnosti situace ohledně zrušení výběrového řízení na ETE vám taky byla mnohokrát vysvětlena.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 08:22 Reaguje na Jaroslav Studnička
Samozřejmě jsem nic neodmítal, jen jsem někdy pochyboval o jeho rentabilitě. Což pochybují odborníci taky. Ale jinou možnost nemáme, viz. pí. Drábová.
Proč zrušil ministr financí Babiš tendr na JE ví všichni, to fakt tajné není, nevím proč tím šermujete.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

10.10.2024 09:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale odmítal Hanzle, jste lhář a už si nepamatujete, co jste kdy v minulosti psal. Vašich stovek příspěvků na toto téma je plný internet, nejenom na ekolistu.

Ministr financí Babiš tendr na JE nezrušil.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2024 20:06 Reaguje na Jaroslav Studnička
Tendr byl zrušen proto, že stát (min financí) odmítal dávat celé stavbě garanci. tož mudruj.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

11.10.2024 21:22 Reaguje na Pavel Hanzl
No, vidíte, že to víte, tak příště nemusíte blábolit.

ČEZ zrušil tendr, protože vláda ČR odmítla poskytnou provozní dotace.

https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/cez-zrusil-obri-tendr-na-dostavbu-jaderne-elektrarny-temelin-1076759
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.10.2024 09:02 Reaguje na Jaroslav Studnička
A ta vlása byla socani a ANO, ministr financí byl Babiš. čus.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2024 15:44 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nemusíte moc mudrovat.
https://neovlivni.cz/databaze-lzi-kdo-zariznul-tendr-na-temelin/
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 20:23 Reaguje na Pavel Hanzl
K vůli lidem jako jako jste vy Hanzle je vedena například i tato kampaň
https://www.weplanet.org/deargreenpeace

Nebudu se odvolávat na Gretu, ale je tam právě Hansen jako klimatolog a třeba George Monbiot, který právě přešel na stranu nás přívrženců jaderné energetiky jako efektivního nástroje dekarbonizace. A navíc JE díky své velké hustotě nechává více místa přírodě.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2024 20:44 Reaguje na Štěpán Major
JE je na dekarbonizaci velmi dobrá, nevýhodou je odpad a nutnost masivní přenosové sítě, což v Evropě zase takový problém není. Jenom chci vidět, jak budou chladit Dukovany, EIA předpokládala, že se vypnou, jak se postaví nové bloky. Což se nevypnou a Jihlava je čůrek a jinde se voda sehnat nedá. Ale na to jsou chytřejší.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

9.10.2024 21:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, přesně tak. Na to jsou chytřejší, tak přestaňte blábolit.

Problematika chlazení v EDU vám byla taky mnohokrát vysvětlena.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 21:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Masivní síť vyžaduje především energetika založená na OZE. Pokud provedu srovnání se silniční sítí, představme si klasickou síť jako soustavu silnic, kdy dálnice spojují krajská a zemská města, okresní města budou třeba spojovat silnice s pruhy pro předjíždění a z Dolního Liptákova do horního pojedeme po malé asfaltce třicítkou na níž budeme mít jen pár míst kde je možno se vyhnout protijedoucímu vozu. A jak by vypadala síť pro OZE dálnice všude, a dokonce i ten Horní Liptákov s Dolním musí spojovat čtyřproudá rychlostní silnice, která je sice většinu roku prázdná ale občas , když vysvitne se na ní začne prohánět hejno šílenců v F1.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 08:34 Reaguje na Štěpán Major
V tohle máte do určité míry pravdu, ale není to tak žhavé. Domovní fve nejsou žádné šílené F1 a přetoky se dají regulovat tak, že se dají vypínat a majitelé budou nuceni si je spotřebovat sami. Pokud nemáte dost masivní připojení, EGD vás nepřipojí vůbec. Dost lidí vůbec neprodává, bo za 1.50 kč/kWh se jim to nevyplatí. A velké fve parky podléhají stavebnímu povolení a stačí je povolovat blízko silnic 1. třídy.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.10.2024 22:25 Reaguje na Pavel Hanzl
EIA nepředpokládala, "že se vypnou, jak se postaví nové bloky", naopak EIA předpokládala a stále předpokládá souběžný provoz starých a jednoho nového bloku. Už si zase vymýšlíte. Jako obvykle.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

13.10.2024 08:23 Reaguje na Emil Novák
Tisíckrát denně nás tento typ lidí jako jsou Hanzl, Hariprssad Hajiš etc. přesvědčuje, že nic neví a nic neumí, ale hluční jsou hodně. Ale tihle dva alespoň jen kecají na ekolistu nebo na oenergetice.cz, v EU máme ale i horší. Tady jen ukázka toho jací lidé nám v EU rozhodují o energetice.
Dan Jørgensen při popisu větrných elektráren udává výkon v gigabajtech
https://x.com/jenshigh/status/1828770236746911853

zde samotné video
https://www.youtube.com/watch?v=A6m3beXdBP4 (také si přečtěte komentáře u videa)

zde odkaz na wiki o koho se vlastně jedná
https://en.wikipedia.org/wiki/Dan_J%C3%B8rgensen

Tohoto člověka, Dana Jørgensena, který měří výkon větrníků v Gigabajtech by chtěla von Leyen za komisaře pro energetiku, ochranu klimatu a bydlení!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2024 20:46 Reaguje na Štěpán Major
U nás je asi 10% země pokryta zpevněnými plochami a 10% z nich pokrytými panely dá celoroční spotřebu elektřiny.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

9.10.2024 21:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale 80% v létě přes den. Kde vezmete elektřinu na noc a hlavně na zimu? Čím budete topit a čím pohánět v zimě elektromobily?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2024 20:08 Reaguje na Richard Vacek
V noci nesvítí. Pán ráčil objevit Ameriku.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 21:26 Reaguje na Pavel Hanzl
A bude to fungovat každou hodinu? nebo dokonce čtvrthodinu? Tak kolik budu potřebovat bateriových úložišť a jaká bude životnost těch baterií? Dosáhnete jen ohromného plýtvání často vzácnými materiály.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 08:38 Reaguje na Štěpán Major
Odpovídám, na názor, že JE díky vysoké hustotě dává víc prostor přírodě. FVE je sice řídká, ale nepotřebuje po přírodě vůbec nic. Ani po lidech, neomezuje užívání daných ploch.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

10.10.2024 10:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Opravdu je to tak Hanzle jak tvrdíte? Není to tak spotřeba surovin je pro fotovoltaiku vyšší i když vy to vypadá, když se podíváte na jeden malý panel, že to tak nemůže být. To souvisí s nízkým kapacitním faktorem (speciálně u nás). Ale to není všechno navíc započtete surovinovou náročnost záložní elektrárny!!! Co se týče větrných a vodních elektráren ty mají potom mnohem větší asi 4-6x surovinovou náročnost než solar a nuclear. Proto je dobre zajistit noc jádrem (+voda pokud k tomu mám podmínky). Potom si je třeba uvědomit , že u nás v naší zeměpisné šířce, kde máme velký rozdíl mezi délkou dne v létě a v zimě je lepší pracovat právě s tím zimním dnem při návrhu a ne letním při výpočtu návrhu poměru jednotlivých zdrojů. Letní nadprodukci soláru pak použijete například k plánovaným odstávkám nucler- (zde mám na mysli údržbu a nikoliv problém s chlazením, jež stále nafukuje Calla) ale to není všechno zde bych požadoval i elektrifikaci sezonních prací, kdy bych mohl opět snížit emise se kterými se běžně nepočítá.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.10.2024 09:13 Reaguje na Štěpán Major
Všichni tu mohutně šermují jedernou energetikou jak damascénskou šavlí, ale největší celosvětový nárůst výkonu je v OZE, především ve FVE. Všichni lidi na světě jsou blbí, jen naši ropáci žijí ve světě jaderných iluzí, kde všechno funguje, i když v realitě už výrazně méně.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.10.2024 22:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Pod každým článkem (nejen) o energetice dokazujete, že ve světě iluzí žijete právě vy, ropáku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.10.2024 22:13 Reaguje na Emil Novák
Dobře, tak zpátky na zem. Kde teda to vaše vysněné jádro máte, když se k němu už dlouhá léta modlíte? Celá Evropa (a spíš celý svět) jedou silně do OZE, kde výrazně stále rostou výkony a to vaše vysněné jádro je kde? Fakt vypadá jako iluze, nebo ho někde tajíte? Tak sem s ním, ať náme ten proud konečně zalevno!
Odpovědět
EN

Emil Novák

13.10.2024 22:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Znovu, Hanzle: já se k žádnému jádru nemodlím, pouze pořád dokola vyvracím nesmysly, které tu trousíte, jste totiž naprostý diletant, který energetice vůbec nerozumí, neumí si ověřovat informace a plácá jeden nesmysl za druhým, jak dokazujete prakticky pod každým článkem, který se energetiky týká. Nic jiného nedělám.
A i zde jste to dokonale předvedl, jde o složité projekty, jejichž příprava trvá dlouho, takže čekat že se jeden rok rozhodnete a druhý už stavíte je nesmírně naivní. Takhle to fungovat nemůže a nikdy jsem netvrdil nic jiného. Zároveň to vůbec neznamená, že bychom se do nich neměli pouštět
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2024 15:32 Reaguje na Emil Novák
Vy se k jádru sice nemodlíte, ale spasení čekáte jen od něho. Ale je to správné, víra hory přenáší, vždycky lepší než dezoláti, kteří zásadně nevěří na nic.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.10.2024 15:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět omyl, Hanzle, já od ničeho žádné spasení nečekám. Já se držím faktů a žádné víry, ale co jsou to fakta vy vůbec nemůžete vědět.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2024 15:53 Reaguje na Emil Novák
Tohle říkal i jezuita Koniáš.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.10.2024 15:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Argumentační faul klamná analogie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2024 15:39 Reaguje na Štěpán Major
Surovinová a energetická náročnost různých zdrojů elektřiny se silně mění podle autora článku. Faktem ale je, že zařízení pro fve se už dnes dá recyklovat z naprosto rozhudující míry, kdežto betonovou jaderku a hlavně reaktor a vyhořelé palivo nikoliv. Taky ptoto se staví extrémně drahá úložiště. Celosvětový růst OZE to celkem dokazuje.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.10.2024 15:48 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Opět omyl, Hanzle. Surovinová a energetická náročnost různých zdrojů se nemění podle autora článku. Ta je na autorovi článku naprosto nezávislá.
2) Definujte "naprosto rozhodující míru" a doložte ji odkazem na zdroj, jinak jde pouze o plané tlachání.
3) Vyhořelé palivo se recykluje taky, beton se dá recyklovat taky. Opět si vymýšlíte.
4) Na úložištích nic "extrémně drahého" není, naopak potřebná částka je vzhledem k množsví vyrobené elektřiny v podstatě zanedbatelná. U nás se např. přispívá na jaderný účet cca 2 €/MWh. Elektřina ale stojí kolem 90 €/MWh.
5) Jestli to někdo něco "celkem dokazuje", tak vy to že energetice vůbec nerozumíte. Každým příspěvkem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2024 15:56 Reaguje na Emil Novák
Místní jaderníci jsou už dobře zfanatizovaní (především vy). Já si připadám jak v Iránu, kde bych stále opakoval, že nevyšší je Alláh, ale jen bych pípnul, že existoval i nějaký Kristus. Taky by mě chtěli ukamenovat, že?.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.10.2024 15:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to zase melete, Hanzle? Zfanatizovaný jste tu jedině vy sám, melete tu neustále jednu kravinu za druhou, a když někdo ty vaše nesmysly uvádí na pravou míru, tak ho ještě osočujete z fanatizmu. Opět další argumentační faul klamná analogie. Zde se nebavíme o náboženství ale o snadno doložitelných faktech. Jste naprostý ubožák.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2024 08:35 Reaguje na Emil Novák
Fanatismus s váma cvičí už dle stálých invektiv a urážek.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.10.2024 08:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Píše ten co neustálé vyvracení jeho lží označuje za fanatizmus...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2024 16:55 Reaguje na Emil Novák
Urážky až zoufalé mi připomínají fanatismus.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.10.2024 17:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak neurážejte až zoufale, když vám to připomíná fanatismus. Že tu neustále lžete a vymýšlíte si není urážka ale prokazatelný fakt.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

10.10.2024 10:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Dalším problémem je nízká životnost u solárů ( zde se nutně nejedná jen o panely. Spousta jiných prvků Vám odejde mnohem dřív). N toto téma je článek i zde na ekolistu

https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/zivotnost-fotovoltaickych-elektraren-je-kratsi-nez-se-predpokladalo
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.10.2024 22:14 Reaguje na Štěpán Major
Životnost normálních olovněných baterií v autě je asi 4 roky, záruka je 2 roky. U mého obstarožního notýska vydržela 13 let.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

10.10.2024 11:15 Reaguje na Štěpán Major
Ještě si dovolím jednu poznámku, tykající se George Monbiota a lidí spjatých se stranou Zelených. Na Deníku Referendum Patočka opublikuje téměř cokoliv co Monbiot napíše ( nejspíš opublikoval i vzpomínky na každodenní návštěvu záchodu), ale je typické že všechny vyjádření na podporu JE, které v poslední době Monbiot učinil byly odmítnuty... Taková Zelená ideologická cenzura!!
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

9.10.2024 21:13
Zde si ještě dovolím čtenářům ukázat jak se to stalo, že Mycle Schneider mohl prohlásit jádro za neefektivní nástroj dekarbonizace.
To hlavní antijaderná "vědec" Dr. Paul Dorfman vzal datové soubory ukazující emise CO2 na kWh a místo toho aby spočetl průměrnou hodnotu ze všech hodnot vypočetl průměr z nejvyšší ( velmi extrémní atypické hodnoty ) a nejmenší ( která však měla v souboru noho sobě blízkých, tj. její váhový faktor byl výrazně vyšší) a spočetl průměrnou hodnotu. Příběh těchto manipulací je popsán zde
https://x.com/whatisnuclear/status/1449871844295602181

V odkazu najdete i příslušné soubory z Yale univerzity, tudíž si můžete snadno provést kontrolu.
Tento výsledek potom použil Mycle.
To ale není vše!
Tento cinknutý výsledek se nezdál některým členům Greenpeace nezdál dostatečně diskvalifikující JE z využití pro dekarbonizaci a proto vzali prostě jen tu nejvyšší hodnotu 110 CO2 eq./kWh. Tuto hodnotu dnes využívá německá strana zelených jako oficiální a je uvedena v expertních dokumentech bundestagu. Tyto data pak využívají organizace jako Calla atd.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 08:41 Reaguje na Štěpán Major
Ví někdo, PROČ vlastně ti Němčouři jádro komplet odstavili? Četl jsem na to vždy jen kritiku, ale příčinu ne. Z bezpečnostních důvodů (Putin už dávno vyhrožoval napadení jejich JE), nebo kvůli úložišti? Nebo proč?
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

10.10.2024 10:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože němečtí Zelení (stejně jako většina jiných Zelených) jsou prostě sekta ničitelů reaktorů... A zde v mém příspěvku Mycle Schneider je jedním z jejich velekněží. Nic racionálního v jejich chování vůči JE není!
Tato sekta potom zneužívá objektivně existující klima-krize k realizaci svých cílů k ničené reaktorů a nikoliv k vybudovaní efektivní nízko ideálně skutečně bezemisní energetiky a ekonomiky.

Typický proto Zelení tak pomlouvají JE a snaží vědecky dokázat, že JE nejsou vůbec užitečné v omezování emise CO2.
Tento postup jsem vám právě v předchozím příspěvku popsal.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 16:08 Reaguje na Štěpán Major
Jistě, pár magorů zblbla 60 miliónů racionálně myslících Němců, jako dycky. Takže jsem se zase nadozvěděl nic.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

10.10.2024 18:09 Reaguje na Pavel Hanzl
63% Němců se domnívá, že provoz elektráren měl pokračovat. 42% by bylo pro stavbu nových JE. A pouze 28% je pro uzavření vždy a za všech okolností! Habeck realizoval svoji politiku ničení reaktorů proti vůli národa. Jak se v Německu říká: politici Zelených mají loajalitu jen vůči ideologii své strany a nikoliv vůči německu a jeho občanům. Jedno německé rčení říká "Itálie má mafii, Japonsko Yakuzu a my Němci máme Zelené". Ano po Fukušimě se dost Němců nechalo zblbnout, ale dost rychle vystřízlivěli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2024 08:31 Reaguje na Štěpán Major
Němci byli dlouhodobě proti jádru, po Černobylu se to výrazně zesílilo a po Fukušimě si zvolili (žádných 28%!!!) politiky, kteří slíbili, že to skutečně odstaví. A tam politici plní předvolební sliby, já se jen ptám PROČ se tak rozhodli, kde je to racionální jádro.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

11.10.2024 14:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak proč dostali Zelení ten výprask u voleb? Dokonce v Německu před nedávnem vznikla podpisová akce za zákaz zelených.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

11.10.2024 14:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Pád Zelených krásně ukazuje tento graf

https://de.wikipedia.org/wiki/Wahl_zum_21._Deutschen_Bundestag/Umfragen_und_Prognosen#/media/Datei:Opinion_polls_Germany_2025.svg

Když nějaký funkcionář pronese větu o levné elektřině ze slunce a větru následuje reakce typu: Proč můj účet zase vzrostl o 34 EUR? Když teda slunce a vítr neposílají žádné účty.
Odpovědět
EN

Emil Novák

12.10.2024 22:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Po Fukušimě a před tím než politici kteří slíbili že to skutečně odstaví žádné volby nebyly, už si zase vymýšlíte.
Veřejnost je v Německu dlouhodobě oblbována institucemi, které jim konstantně ohledně jaderné energetiky lžou, důkazů je na to spousta.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

13.10.2024 08:02 Reaguje na Emil Novák
Oblbováni jsou Němci šíleně. Ale zjevný rozpor mezi tvrzením "slunce a vítr neposílají účty" a realitou, věcně rostoucími účty za energie a ekonomickou krizí. Teď to nejsem schopen dohledat, ale nějaká mladá Němka napsala článek o tom jak bylo pro ní obtížné prohlédnout a přijmout jadernou energetiku, protože jako dítě na ZŠ musela opakovaně číst texty Černobylu (sepsané funkcionáři strany Zelených). Dnes ale realita Němce dohání a postoje se mění. Podle posledních výzkumů většina Němců považuje vypnutí JE za chybu. Vznikají organizace na podporu jádra jako "Kernkraft ja bitte" a například můj "kámoš" z twitteru fyzikální chemik Andreas Fichtner pozdržel odstřel chladící věže JE v Grafenrheinfeldu, https://x.com/andreasnukechem/status/1825212174806962272

Úřady mu dnes vyhrožují vězením na dva roky.

Ano je tam samozřejmě velmi mnoho OZE fanatiků a lidí co jím z toho kapou peníze. Ale mění se to. Stejně tak i v Dánsku si začínají lidé uvědomovat, že koncepty 100% OZE jsou bludy.
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

13.10.2024 08:04 Reaguje na Štěpán Major
https://x.com/GoReal4Climate/status/1825218256980054083/photo/1
Odpovědět
ŠM

Štěpán Major

13.10.2024 08:13 Reaguje na Emil Novák
Na podporu Jádra se dnes pořádají i různé přednášky a také začínají vycházet různé práce. Samozřejmě vyčistit lidem mozky dá hodně práce a u všech se to nepovede, bohužel.

Tady vám dám odkaz na knihu od

Sieben Energiewendemärchen?
Eine Vorlesungsreihe für Unzufriedene

čili česky ¨
Sedm pohádek Energierde: čtení pro nespokojené.

https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-662-62000-7

Autor je profesor André Thess ze Stuttgartské univerzity, vůbec jeden z nejlepších termodynamiků v Německu.
Odpovědět

Radek Čuda

10.10.2024 12:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Čistě ideologická úchylnost ... dokonce i ta bláznivá Gréta v nějaké své světlé chvilce prohlásila, že když už ta JE stojí a funguje, tak je nesmysl ji vypínat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.10.2024 22:05 Reaguje na Radek Čuda
Mě se velmi líbí, jak se tu atomoví bouráci plácají navzájem po vaťákách a stále dokola se přesvědčují jaký je to jádro super. Přitom žijeme v národě, kde jádro podporuje solidní většina obyvatel. Takže stále přesvědčujete přesvědčené. Kde ale vidím drobnou chybku?
Jenom v tom, že tu funí Temelín a dojíždí stařičké Dukovany a žádné jiné a nové jádro na obzoru není!! Fakt vám to nepřipadé dost komické?
Přitom volíte Babiše, který tendr na dostavbu Temelína zrušil a nový za 8 let nevypsal, takže se dá čekat, že tento Fialův zarazí taky.
Proč? Bo to nevyhrál Rosatom a on jede dle not z Kremlu. Už je vám lépe?
Odpovědět
EN

Emil Novák

13.10.2024 22:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Když budu mluvit za sebe, předpokládám totiž že i mě jste si ve svém zjednodušeném vidění světa zařadil do škatulky "atomoví bouráci", tak já nikoho (natož přesvědčeného) nepřesvědčuji, pouze pořád dokola vyvracím nesmysly které vy (a někteří další, ale vy jste v tom nepřekonatelný) trousíte.
"Stařičké Dukovany" rozhodně nedojíždí, mají před sebou pravděpodobně ještě minimálně 20 let života, tj. spíš se dá napsat že tu dojíždí stařičký Hanzl než Dukovany. Dále není pravda že "žádné jiné nové jádro na obzoru není", běží projekt jak na dva nové velké bloky, tak několik tzv. SMR.
Babiše jsem nikdy nevolil ale tendr na nové bloky v Dukovanech jeho pravá ruka Havlíček za vládu kompletně připravil, rozhodně se ho rušit nechystá, naopak jeho výsledek je to úplně jediné co na počínání současné vlády nekritizuje ale naopak chválí. Zároveň to byl on, kdo Rosatom z tendru vyloučil. Takže jste opět jen předvedl svoji naprostou zmatenost v energetických tématech.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.10.2024 08:50 Reaguje na Emil Novák
Bohužel, píšu příspěvky silně zjednodušené ne proto, že bych pochyboval o inteligenci čtenářů (to vy mě urážíte pořád), ale nikdo litanie typu Macháčka asi číst nebude. Američané zavírají staré jaderky především proto, že se už ekonomicky nevyrentují, asi jako staré auto.
Drmola Havlíček chystal tendr na dostavbu Dukovan především přímo na tělo Rosatomu, což se mu samozřejmě nepodařilo (jako nic dalšího) a hlavně netuším, jak zrovna on měl cha cha "vylučovat Rosatom", když tou dobou už prudil v opozici.
A tady vidím problém, Havlíček VŠECHNO A ZÁSADNĚ zkritizuje a shodí, prolže a poplive a tohle chválí!!! Tuším čertovinu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.10.2024 09:03 Reaguje na Pavel Hanzl
1) "Silně zjednodušené" = ve vašem případě naprosto nesmyslné.
2) Vy jste ten poslední co může pochybovat o inteligenci kohokoliv.
3) Opět jste předvedl svoji naprostou zmatenost v energetických tématech, přesně jak jsem psal v předchozím příspěvku. V Americe se děje pravý opak toho že "Američané zavírají staré jaderky". Naopak staré jaderky oživují. Jak to, když se podle vás "už ekonomicky nevyrentují"? Vy totiž vůbec netušíte co se v energetice děje a žijete ve světě svých naivních představ: https://oenergetice.cz/jaderne-elektrarny/bily-dum-vlada-pracuje-na-oziveni-dalsich-odstavenych-jadernych-bloku
4) "Drmola Havlíček" byl tím kdo Rosatom z tendru vyřadil, což je snadno doložitelný fakt, na rozdíl dojmů typu "chystal přímo na tělo Rosatomu", pro což vůbec žádné důkazy neexistují. Zde máte důkaz toho vyřazení Rosatomu, cituji:
"Vláda vyřadila z účasti v tendru na nový blok v Jaderné elektrárně Dukovany ruskou společnost Rosatom. Vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) na tiskové konferenci po dnešním jednání kabinetu uvedl, že takzvaný bezpečnostní dotazník bude zaslán pouze potenciálním dodavatelům z Francie, Jižní Koreje a Spojených států."
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/potrvzeno-vlada-vyradila-rusky-rosatom-z-tendru-na-rozsireni-dukovan-151275
Takže jste buď opět lhal nebo dokázal, že vůbec netušíte která bije, přestože o tom dokážete dlouhé hodiny pindat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2024 07:43 Reaguje na Emil Novák
Fakt dobrý! Havlíček samozřejmě nakdáká naprosto cokoliv, ten jedinec poplive dle Velkého Guru to, co před 10. minutami prosazoval. Proč ale ten tendr vypisovali OSM!! let s nulovým výsledkem?
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.10.2024 07:48 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Řeč není o tom co "nakdákal" ale o tom co skutečně udělal, Hanzle.
2) Žádný tendr nikdo osm let nevypisoval a výsledek není nulový, je vybraný dodavatel, což bylo cílem tendru. Už zase lžete.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.10.2024 15:26 Reaguje na Emil Novák
Jenže to fakt nevybíral cha cha Havlíček, to byste vědět mohl.
Odpovědět
EN

Emil Novák

15.10.2024 15:51 Reaguje na Pavel Hanzl
O tom kdo co vybíral jsem vůbec nic nepsal, Hanzle. Už jsme zase u toho vašeho problému s chápáním psaného textu. Reagoval jsem na vaše lživé tvrzení "Proč ale ten tendr vypisovali OSM!! let s nulovým výsledkem". Žádný tendr nikdo osm let nevypisoval a nulový výsledek taky nemá, když byl vybrán dodavatel, což byl právě cíl tendru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.10.2024 22:12 Reaguje na Emil Novák
Ten byl vypsán podle tendru, který vypsala Fialova vláda. čus.
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.10.2024 22:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět jste mimo, Hanzle. Tendr vypsala společnost ČEZ a nikoliv Fialova vláda. Podmínky, za kterých tendr ČEZ vypsal, včetně příslušné smlouvy se státem a schválení nezbytného nízkouhlíkového zákona v parlamentu, zajistila předchozí vláda.
Odpovědět

Radek Čuda

10.10.2024 12:33
Realita je takové, že v případě OZE ... FVE, VtE i MVE ... je energetický přínos velmi často vykoupen takovým kurvením krajiny, až to není hezké.

Samozřejmě, někdo je to úplně v poho ... otázka jak moc nás tyto bezproblémové instalace vytrhnou ... ale zrovna v tomto případě je lepší měřit raději víckrát, než jen 2x.

Z pohledu zásahů do krajiny nemá JE prostě konkurenci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.10.2024 22:18 Reaguje na Radek Čuda
Zvláště, když bouchne. To se vystěhují lidé a celá oblast se stane "cordon sanitare" kde bují skutečný prales a žijí tam všemožní divocí tvorové a jejich degenerace a mutace se stále zkoumají. To píšu o Černobylu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

13.10.2024 22:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to je velké štěstí, že se reaktory černobylského typu mimo Sovětský svaz nikdy nestavěly a u těch co se v civilizovaném světě stavěly nebo staví dnes je taková havárie fyzikálně vyloučená. Takže argumentovat Černobylem v diskusi o JE je dalším znakem naprostého diletanta, jakým jste.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.10.2024 08:20 Reaguje na Emil Novák
Tož něco jiného, co by se vám líbilo? Já vím, nelíbilo.
" Již nyní je průměrná cena jaderné elektřiny dvakrát vyšší, než fotovoltaická či větrná elektřina s akumulací."
https://www.lazard.com/research-insights/2023-levelized-cost-of-energyplus/

Odpovědět
EN

Emil Novák

14.10.2024 08:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět lžete, Hanzle. Nic takového jako "Již nyní je průměrná cena jaderné elektřiny dvakrát vyšší, než fotovoltaická či větrná elektřina s akumulací" se v té zprávě nepíše, naopak ta zpráva ukazuje, že je cena jaderné elektřiny nižší, viz str. 8.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.10.2024 15:38 Reaguje na Emil Novák
Odkaz je v tomhle článku.
"Výroba 1 kWh elektřiny v jaderné elektrárně vyžaduje 12 g zpracovaných materiálů, z nichž lze recyklovat 5 g, 17 g vody pouze na těžbu, která bude kontaminována, 26 g uranové rudy a 130 g vytěžené horniny, na 1 kWh elektřiny z větrné energie se jedná o 5,2 g zpracovaných materiálů, které lze všechny recyklovat. Oba systémy jsou hodnoceny od kolébky do hrobu. Uranová ruda zásobující jaderný systém má koncentraci 0,1 % U."
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/milan-smrz-materialy-limitou-obnovitelne-energie
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.10.2024 15:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže k původnímu tvrzení o cenách elektřiny vůbec nic nemáte, váš vlastní odkaz vás usvědčuje ze lži, tak vytáhnete s původním tvrzením naprosto nesouvisející blábol o recyklaci materiálu solárního lobbisty a protijaderného fanatika Smrže, stokrát usvědčeného z překrucování faktů, mimo jiné i v diskusi pod článkem který sdílíte. Typické chování internetového trolla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.10.2024 08:22 Reaguje na Emil Novák
"Nebudu dávat na Iskandery v Kaliningradu jaderné hlavice, protože mám na dostřel asi 50 jaderných elektráren celé Evropy." Vladimir Putin někdy kolem roku 2010.
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.10.2024 08:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to zase melete za nesmysly, Hanzle? Jak nějaké Putinovy pindy (odkdy vy věříte tomu co říká Putin?) souvisí s tématem zásahů do krajiny? Kdyby chtěl provést jaderný útok, mnohem snáz a s větší účinností to udělá jadernou hlavicí, kterých má velké množství, než se snažit trefovat nějakou jadernou elektrárnu, okolo které pro něj nic zajímavého není. Co by tím získal? Vůbec nic, jen by vyvolal třetí světovou válku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.10.2024 08:52 Reaguje na Emil Novák
Odkdy se Putin rozhoduje dle rozumu reality? On straší, tohle mělo vliv na Němčoury.
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.10.2024 09:06 Reaguje na Pavel Hanzl
On straší a Hanzl mu to jeho strašení baští i s navijákem. Rozhodnutí o použití jaderných zbraní nebo útoku na jaderné zařízení (což je v konečném důsledku to samé) samozřejmě není jen na rozhodnutí Putina.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.10.2024 15:36 Reaguje na Emil Novák
Je přece úplně jedno, co já baštím a s čím. Ale Američani nechtějí právě proto povolit Ukrajincům dlouhé rakety a Němčouři jim vůbec nedají turusy. Takže je jasně vidět, že mu to funguje. A ti, co o tom v Mordoru rozhodují, jsou magoři všichni.
Odpovědět
EN

Emil Novák

14.10.2024 15:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Úplně mimo téma, s jadernou energetikou to vůbec nijak nesouvisí.
Odpovědět
Jaroslav Čížek

Jaroslav Čížek

10.10.2024 15:39
Hanzl, poslouchají dobře a pokud nebudou rozumět, tak stále dokola, až jim dojde, že existuje něco, co se dá nazvat energetickou gravitací, se kterou nic nenaděljí, i kdyby se na hlavu postavili. Pokouším se tam objasnit samotnou fyzikální podstatu, proč OZE nikdy nezajistí tu potřebnou hojnost energie, stejně jako snění o vodíku či syntetických palivech.
„Odstavení uhelných elektráren připraví Česko v zimních měsících až o 1100 hodin elektřiny ročně“
https://www.focuson.cz/odstaveni-uhelnych-elektraren-pripravi-cesko-v-zimnich-mesicich-az-o-1100-hodin-elektriny-rocne/
A pokud by chtěli zachraňovat planetu bojem proti duchu jménem CO2, necht nahlédnou do rok starého dílka "Slepice, vejce, teploty a CO2: Příčinné souvislosti v zemské atmosféře," pod kterým je podepsán nějaký Zbigniew Władysław Kundzewicz (Od roku 1994 jedním z expertů Mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC), mimo jiné jako čtyřnásobný koordinující vedoucí autor - Kromě toho byl členem výzkumného týmu v Postupimském institutu pro výzkum dopadů klimatu (2001–2016), jednom z předních světových center pro výzkum klimatických změn - V AR6 (Climate Change 2021 The Physical Science Basis) zmíněn 12x !!!!) kde se dočte:
„Výsledky jsou jasné: změny koncentrace CO₂ nemohou být příčinou změn teploty. Naopak, změny teploty jsou potenciální příčinou změn CO₂ ve všech časových měřítkách.“ „Několik studií, založených na paleoklimatických rekonstrukcích a hlavně na ledovci z Vostoku jader [68,69], které pokrývají posledních ~400 tisíc let, identifikovaly změnu T jako příčinu a změnu [CO2] jako důsledek. Tvrzení, že koncentrace CO2 vede (tj. záporné zpoždění), se v těchto studiích obecně nevyskytovala.“ (https://www.researchgate.net/profile/Demetris-Koutsoyiannis/publication/373901502_On_hens_eggs_temperatures_and_CO_Causal_links_in_Earth's_atmosphere/links/6502d3aa808f9268d574bf1f/On-Hens-Eggs-Temperatures-and-CO2-Causal-Links-in-Earths-Atmosphere.pdf?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19 )
Pro Hanzla a jemu podobné bojovníky s klimatem, pokud mají zájem s ním o tom diskutovat, tak prosím zde: kundzewicz@yahoo.com

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2024 16:06 Reaguje na Jaroslav Čížek
"I proto není překvapením, co nám zpráva IPCC, která je souhrnem více než 14 tisíc vědeckých prací a dílem 234 autorů z 65 zemí, vlastně ukazuje:.......atd."
Takže jediný superodborník tvrdí něco opačného, než celý panel IPCC. Dobrý. A argumentuje tím, že historicky (z ledovcových vývrtů) se nejdřív oteplilo a pak stoupala koncentrace CO2, což je samozřejmě pravda. Tály permafrosty.
Jenže tohle je přece zase důkazem, že dnešní oteplování není přirozeným jevem, ale cizorodým, tj. lidským. 50 mld. tun CO2 ROČNĚ emitovaných lidmi do atmosféry je prostě příčinou, sorry jako, já za to nemožu.
Odpovědět
Jaroslav Čížek

Jaroslav Čížek

10.10.2024 15:40
Hanzl, poslouchají dobře a pokud nebudou rozumět, tak stále dokola, až jim dojde, že existuje něco, co se dá nazvat energetickou gravitací, se kterou nic nenaděljí, i kdyby se na hlavu postavili. Pokouším se tam objasnit samotnou fyzikální podstatu, proč OZE nikdy nezajistí tu potřebnou hojnost energie, stejně jako snění o vodíku či syntetických palivech.
„Odstavení uhelných elektráren připraví Česko v zimních měsících až o 1100 hodin elektřiny ročně“
https://www.focuson.cz/odstaveni-uhelnych-elektraren-pripravi-cesko-v-zimnich-mesicich-az-o-1100-hodin-elektriny-rocne/
A pokud by chtěli zachraňovat planetu bojem proti duchu jménem CO2, necht nahlédnou do rok starého dílka "Slepice, vejce, teploty a CO2: Příčinné souvislosti v zemské atmosféře," pod kterým je podepsán nějaký Zbigniew Władysław Kundzewicz (Od roku 1994 jedním z expertů Mezivládního panelu pro změnu klimatu (IPCC), mimo jiné jako čtyřnásobný koordinující vedoucí autor - Kromě toho byl členem výzkumného týmu v Postupimském institutu pro výzkum dopadů klimatu (2001–2016), jednom z předních světových center pro výzkum klimatických změn - V AR6 (Climate Change 2021 The Physical Science Basis) zmíněn 12x !!!!) kde se dočte:
„Výsledky jsou jasné: změny koncentrace CO₂ nemohou být příčinou změn teploty. Naopak, změny teploty jsou potenciální příčinou změn CO₂ ve všech časových měřítkách.“ „Několik studií, založených na paleoklimatických rekonstrukcích a hlavně na ledovci z Vostoku jader [68,69], které pokrývají posledních ~400 tisíc let, identifikovaly změnu T jako příčinu a změnu [CO2] jako důsledek. Tvrzení, že koncentrace CO2 vede (tj. záporné zpoždění), se v těchto studiích obecně nevyskytovala.“ (https://www.researchgate.net/profile/Demetris-Koutsoyiannis/publication/373901502_On_hens_eggs_temperatures_and_CO_Causal_links_in_Earth's_atmosphere/links/6502d3aa808f9268d574bf1f/On-Hens-Eggs-Temperatures-and-CO2-Causal-Links-in-Earths-Atmosphere.pdf?_tp=eyJjb250ZXh0Ijp7ImZpcnN0UGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIiwicGFnZSI6InB1YmxpY2F0aW9uIn19 )
Pro Hanzla a jemu podobné bojovníky s klimatem, pokud mají zájem s ním o tom diskutovat, tak prosím zde: kundzewicz@yahoo.com
Odpovědět
PE

Petr Elias

11.10.2024 22:38 Reaguje na Jaroslav Čížek
Doporučuji si o té práci přečíst toto (ale je mi jasné, že to neuděláte... :)). Je tam pár věcí ve kterých se ta práce plete:

https://skepticalscience.com/hens-and-eggs.html
Odpovědět
KV

Karel Valenta

11.10.2024 12:41
Děkuji především dr. Štěpánu Majorovi za velmi podnětné příspěvky a odkazy. Někdy je diskuse zajímavější než vlastní článek.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist