https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/arnika-nabizi-silnicarum-navod-jak-zajistit-bezpecnost-a-pritom-nekacet-stromy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Arnika nabízí silničářům návod, jak zajistit bezpečnost a přitom nekácet stromy

10.11.2010 12:12 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jakub Esterka z Arniky na snímku sám provádí bílé nástřiky stromů. "Stromy můžeme malovat na bílo, na zeleno nebo na strakato, ale pořád je to v případě nehody vážná pevná překážka," myslí si Pavel Skládaný z CDV.
Jakub Esterka z Arniky na snímku sám provádí bílé nástřiky stromů. "Stromy můžeme malovat na bílo, na zeleno nebo na strakato, ale pořád je to v případě nehody vážná pevná překážka," myslí si Pavel Skládaný z CDV.
Foto | Jan Losenický / Arnika
Jeden pohled na stromy podél silnic je, že ohrožují bezpečnost řidičů na silnicích. Druhý pohled je, že utvářejí typický ráz české krajiny. Právě snaha o zachování alejí u silnic vedla sdružení Arnika k vytvoření koncepce ochrany silničních stromořadí pro správce silnic a vedení krajů. Materiál obsahuje praktické rady k řešení nejčastějších problémů spojených s ochranou alejí, bezpečností provozu a rekonstrukcemi silnic. Podle dopravního odborníka ale bude strom bezprostředně u silnice stále bezpečnostním rizikem.
 

Je nutná vůle k řešení

„Konflikt mezi požadavkem na ochranu přírody, snahou opravovat silnice a zajištěním bezpečnosti provozu je neřešitelný pouze zdánlivě. Náš materiál ukazuje, že lze zajistit všechny tři cíle. Je k tomu však nutná politická vůle a částečná změna pracovních postupů správců silnic,“ říká úvodem jeden z autorů koncepce Jakub Esterka z Arniky. Podle Arniky je potřeba důsledně uplatňovat bezpečnostní prvky jako jsou bílé nátěry kmenů stromů, umisťování svodidel, reflexních odrazek a dopravního značení s omezením rychlosti v exponovaných úsecích.

K navrhovaným opatřením má však výhrady Pavel Skládaný, vedoucí Oblasti politiky a strategie bezpečnosti silničního provozu na Centru dopravního výzkumu (CDV). „Myslím si, že bílé nátěry stromů jsou nesmysl. Pro vedení řidiče je rozhodující vodorovné značení, tedy vodicí čáry na vozovce a směrové sloupky. Stromy můžeme malovat na bílo, na zeleno nebo na strakato, ale pořád je to v případě nehody vážná pevná překážka, která několikanásobně zvýší pravděpodobnost vážného zranění či úmrtí posádky vozidla,“ říká o problému stromů a dodává: „Není pravda, že by se nehody stávaly jen hazardérům a opilcům, jak se často soudí. Nehoda se může stát komukoliv.“ Ideální by podle něho bylo, kdyby deset metrů od vozovky nebyly žádné pevné překážky (tedy třeba ani reklamy či sloupy) a řidič měl možnost případnou chybu napravit. „Problém alejí je ale potřeba pojmout diferencovaně, opatření přednostně směřovat do úseků, které jsou náchylnější k nehodám. Přitom zdaleka nemusí jít o paušální kácení. Zlepšení bezpečnosti může přispět i trvale dozorované omezení rychlosti (v SRN běžně 70 km/h), zákaz předjíždění či instalace záchytných zařízení tam, kde je k tomu dostatek místa," říká Pavel Skládaný.

Čím jsou prospěšné aleje

Aleje podle Arniky poskytují lepší orientaci řidičům, váží CO2 z dopravy, produkují kyslík, jsou biotopem drobných živočichů, chrání osoby na cestě před slunečním zářením, pohlcují hluk a škodliviny ze silničního provozu a izolují zástavbu od tranzitní dopravy, umožňují pohyb zvířat zemědělsky využívanou krajinou, slouží jako větrolamy a chrání cestu před sněhem, zabraňují půdní erozi, chrání půdu před škodlivinami z dopravy jsou typickým nositelem krajinného rázu u nás a dotváří mikroklima krajiny.
V sousedním Německu se podle Arniky aleje od padesátých let 20. století masivně kácely a nyní se stromy k silnicím s velkými náklady vracejí. Jak potvrdil Pavel Skládaný, stromy se v Německu některým komunikacím opravdu vracejí, ale při respektování minimálního bezpečnostního odstupu od vozovky, což je většinou nejméně 5 metrů. „To je z hlediska bezpečnosti obrovský rozdíl oproti stavu, kdy stromy rostou v krajnici, respektive bezprostředně za příkopem,“ říká Pavel Skládaný.

Velmi důležitou roli hraje průběžná péče, jak zdůraznil další z autorů koncepce, dendrolog Michal Valečík. Podle Valečíka lze u silničních alejí pozorovat chybné zacházení a špatnou údržbu. Na vině podle něho může být špatné vzdělání nebo chybějící motivace pracovníků. „Ani vzdělaný člověk, který nemá motivaci, neprovede práci kvalitně. A to se zákonitě odráží v dalších letech života stromu.“

Koncepce tu chyběla

Lukáš Matějka zmínil, že je stále mnoho silničních správ, které odmítají spolupracovat. Krajská správa a údržba silnic Vysočiny je ale opačný příklad: vyčlenila prostředky na záchranu, ošetření a výsadbu tisíců stromů a rozhodla se přistoupit i k obnově bezpečnostních nátěrů kmenů ve všech alejích na svém území, vyzdvihuje Arnika. „Vše je o lidech a jejich přístupu,“ říká ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Jan Míka. Na Vysočině ale našli i další přidanou hodnotu péče o aleje podél silnic. Bílé nátěry stromů zde provádějí nezaměstnaní lidé. „Úřad práce zaplatí mzdu, pojištění, organizace Arnika dá auto a stříkačku, my dodáme nátěrovou hmotu a potřebné informace,“ uvedl Míka.

Arnika dále informuje, že o novou koncepci má zájem také Zlínský kraj. „Koncepce je materiál, který tu doposud chyběl,“ říká Jaroslav Hrabec, vedoucí oddělení ochrany přírody a krajiny Odboru životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu Zlínského kraje. „Je to něco, v čem se starosta nebo silničář dočte o všem potřebném - od historických souvislostí přes právní aspekty až k dobrým příkladům z praxe, jak na to a co s tím,“ dodává Hrabec. Arnika mohla z finančních důvodů vydat jen několik stovek výtisků koncepce. Všechny obce v republice ji však údajně dostanou v elektronické podobě.

Nejdůležitější je zájem, říká dendrolog Michal Valečík

"Nemůžeme přece měnit ráz krajiny, protože nám vadí strom u cesty," říká v rozhovoru Michal Valečík
"Nemůžeme přece měnit ráz krajiny, protože nám vadí strom u cesty," říká v rozhovoru Michal Valečík
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz

Ekolist.cz: Jak mohou pomoci k ochraně alejí obyčejní lidé?

Michal Valečík: Rozhodně mohou pomoci zájmem. To je to nejdůležitější. Když se vzbudí zájem, věci se rozeběhnou samy.

Podle vás je pro další správný růst stromu důležitý výchovný řez? Co to je a jak to vypadá?

Výchovným řezem podpoříme hlavní osu kmene stromu a ostatní větve jsou v určitém rozestupu. Tím zamezíme nevhodnému větvení. Prostě se nestane, že se kmen rozdvojí. Když provádíme výchovný řez, jsou to minimální náklady. Po absenci výchovného řezu se musí stromy kácet a to je škoda ekologická i finanční.

Stromy u silnic mohou být nebezpečné. Není tedy řešení vykácet vždy celou alej a stejný počet stromů vysázet jinde, kde stromy nikomu vadit nebudou? Například v lese...

To určitě ne. Hledisek z ekologického pohledu je spousta, aleje plní mraky funkcí. Lesní pozemky biomasu splňují, ale aleje jsou důležité v jiných ohledech. Nemůžeme přece měnit ráz krajiny, protože nám vadí strom u cesty. Strom k silnici prostě jednoznačně patří. Vidím jako dobré, když se má koncepčně řešit stará rozpadlá alej, kdy se staré stromy ošetří až na torzo a mezi ně sázíme nové stromy, které alej „vymění“ a funkce zůstane zachována.

Myslíte si, že se může něco změnit? Začne zase stoupat počet stromů i alejí v ČR?

Určitě je cítit, že se něco děje. Trochu bych to zobecnil na zeleň mimo les, v obcích. Zde je tlak odbornosti cítit a správci zeleně chtějí odbornější přístup. Je vidět velká změna – ta ochota se tím zabývat. Určitě je to jednoznačné řešení i v otázce měst se špatnému ovzduší.


reklama

 
Další informace |
Koncepci ochrany stromořadí lze zakoupit nebo volně stáhnout na stránkách Arniky.
Martin Singr
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist