https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/babis-cile-pro-elektromobilitu-musi-byt-takove-at-neposkodi-cesky-prumysl
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Babiš: Cíle pro elektromobilitu musí být takové, ať nepoškodí český průmysl

15.7.2021 14:05 | STONAVA (ČTK)
Komise mimo jiné navrhuje, aby nové vozy v EU od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což zásadně prodraží a prakticky znemožní jejich výrobu.
Komise mimo jiné navrhuje, aby nové vozy v EU od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což zásadně prodraží a prakticky znemožní jejich výrobu.
Cíle Evropské komise (EK) pro zavedení elektromobility musí být takové, aby nepoškodily český průmysl, řekl premiér Andrej Babiš (ANO) ve Stonavě na Karvinsku. Návrh, který EK představila ve středu, je podle něj extrémně ambiciózní. Dodal však, že návrh EK ještě důkladně nečetl. Soubor klimatických návrhů unijní exekutivy obsahuje například konec výroby benzinových a dieselových aut, zpoplatnění emisí z dopravy či vytápění budov nebo zvýšení podílu obnovitelných zdrojů na spotřebě energie.
 

"Opakovaně říkáme, že ty cíle musí být takové, aby nepoškodily náš průmysl, aby nepoškodily automobilový průmysl, že to musíme dělat s rozumem, a ne s nějakou ideologií," řekl premiér. Uvedl, že podle prvních zpráv, které má, si myslí, že cíl EK je extrémně ambiciózní. Dodal, že protože návrh nezná do detailů, není ještě schopen dát k němu zásadní stanovisko.

Babiš bude v pátek jednat s místopředsedou EK Fransem Timmermansem. O plánu EK bude diskutovat s vicepremiérem a ministrem průmyslu a obchodu Karlem Havlíčkem, s ministrem životního prostředí Richardem Brabcem i dalšími ministry. "Zaujmeme samozřejmě k tomu stanovisko a podle toho i vláda bude schvalovat mandát všech ministrů na rady, kde se o tom bude jednat," řekl Babiš.

Komise mimo jiné navrhuje, aby nové vozy v EU od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což zásadně prodraží a prakticky znemožní jejich výrobu. Brusel rovněž navrhuje zásadní rozšíření systému emisních povolenek, jejichž prostřednictvím by se mělo nově platit i za znečišťování ovzduší v důsledku silniční či lodní dopravy a vytápění budov. Průmyslové podniky či aerolinky by měly přijít o bezplatné povolenky.

Unijní exekutiva plánuje také zavést takzvané uhlíkové clo, které by měly platit podniky vyvážející do EU neekologicky vyráběné produkty jako ocel, hliník, cement, hnojiva či elektřinu. Podle zástupců českých odborových asociací a svazů budou důsledky návrhů pro ČR značné a vláda by měla analyzovat, jaké náklady přinesou a jak je financovat.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (18)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RS

Roman Sofín

15.7.2021 15:18
Hold co se dá dělat agente Bureši. Do baterky nejde nalívat řepkový olej co.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.7.2021 20:01 Reaguje na Roman Sofín
ch u d á č ku
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.7.2021 20:03
Francie a Německo se už začíná " stavět na zadní ", kvůli zákazu klasických motorů.
Odpovědět
VK

Václav Kain

15.7.2021 22:20
Británie chce ukončit výrobu vozů se spalovacími motory do roku 2025 což je za 3,5 roku.Slabomyslná EU do roku 2030.Budeme mít 5 let na pozorování co to provede s Británií.Myslel jsem,že Německo je národ inteligentních lidí,už si to nemyslím.Jádro je uzavřené a uhelky chtějí uzavřít během pár let a přitom všechno chtějí na el.energii.Kde ji budou brát vědí jenom oni.Já dodávám,že budou v prdeli.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.7.2021 08:29 Reaguje na Václav Kain
Elektrodebilitu vyřeší dobíjením elektromobilů z dieslových
elektrocentrál. Tak nějak se i třídí a tříděný odpad se pak
vozí odděleně na skládky, kde se zase smísí. Důležité je splnit
i nesmyslný závazek a jinými nesmysly vyřešit i ty problémy.
Tak nějak se plnily závazky za socíku a bylo to všem moudrým
lidem už kdysi k smíchu. Elektromobily jezdí ve dne a měly
ba se nabíjet v noci, kdy slunce nesvítí a to bude třeba ještě
za chladných dnů a nocí elektřina na topení i v těch autech
a hlavně v obydlích. Být tu JE, tak ve dne zásobuje průmysl
a v noci nabíječky a akumulační vytápění baráků. Bohužel v
EU se rozmohl mozkožrout a tak z dutých hlav nic moudrého
nevzejde. Mimochodem v Británii se vyrábí místo aut ubohé
nekonkurenční křápy a tak je moudré jejich výrobu ukončit
co nejdřív a ještě to prezentovat jako ekologický počin.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.7.2021 09:24 Reaguje na Václav Kain
Casto se plete inteligence a moralka, a predpoklada se, ze vyssi vzdelani =vyssi moralka. V tomto pripade to neplati. U tech lepsich lidi by se ciny mely kontrolovat. Budme v klidu, vcera Nemci rekli, ze nemaji vybudovane prenosove trasy energie a ze energeticka zmena bude potrebovat mnohem vic energie, nez s cim se doted pocitalo. Kde ji asi budou brat.
P. Machacek: anglicka auta jsou asi nic moc ani se v nich nevyznam, az na Bentley, to by se mi libilo :).
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.7.2021 09:29 Reaguje na Jarka O.
Rolls Royce, Jaguar, Cooper (Miníky jezdí i u nás). A kromě toho v Británii sídlí spousta závodních týmů. Mimo jiné tam mají sídlo téměř všechny týmy F1. Akorát Ferrari sídlí v Itálii.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.7.2021 09:43 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Aha. Dekuji. :-) Stejne bych dala prednost Japoncum.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.7.2021 10:59 Reaguje na Jarka O.
Auta pro horních 10 000 Angličané umí a zbytek
lidí si tam raději kupuje cizí auta. Závoďáky
nejsou auta pro denní potřebu a navíc se na
jejich konstrukci podílí mezinárodní týmy
odborníků. Pamatuji dobu, kdy Británie byla
odběratelem socíkových Škodovek a to už bylo
co říci, že dávali přednost nějaké 120 před
tím jejich Cooperem, který je nákupní taškou
s motorem. Británie není opravdu špičkou ve
výrobě automobilů a proto ji to nebude bolet
tak, jako Němce, Francouze, nás a Slováky, kde
je automobilový průmysl tahounem ekonomiky.
Před tou závislostí na tomto tahounu jsem už
kdysi varoval a nejen já, protože v době krize
je to jedno z prvých postižených odvětví. Nás
dostatečně nepoučil Dietroit s jeho vylidněnými
ulicemi a nadšeně jsme chňapli po stejném riziku.
Nyní v hlavách politiků haraší obava, co s těmi
montovnami, lidmi, kteří mohou přijít o práci
a hlavně propadem daní při ukončení výroby. Cena
elektromobilů sníží celkovou poptávku po nových
vozidlech a nastane zlatý věk klasických ojetin.
Pouze jejich zákaz přinutí lidi kupovat ty "EKO"
vozítka, která ani tak moc eko nejsou.



Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.7.2021 09:25
Už i Babiš si uvědomil jednu věc. Se zánikem aut se spalovacím motorem přijde stát o výběr DPH a spotřební daně z paliv. To bude celkem velká díra v státním rozpočtu a zatím nikdo neřeší, jak ten pokles příjmu nahradit. Pokud se to nevyřeší, nebude dost peněz na dotace, přičemž Agrofert je nejen v ČR, ale v celé EU jejich největším příjemcem.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.7.2021 09:28 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To bude otázka času, kdy místo spotřební daně z paliv vznikne nějaká daň z nabíjení elektromobilů.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.7.2021 10:43 Reaguje na Jaroslav Studnička
Akorát s přechodem na elektromobilitu zanikne zelená nafta a Babiš přijde o část příjmů. Kromě toho daň z nabíjení elektromobilů by byla kontraproduktivní. Oni potřebují, aby se ty elektromobily prodávaly a ne aby je lidi nekupovali kvůli zvýšeným nákladům.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

16.7.2021 10:46 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To máte sice pravdu, ale státní rozpočty musí někdo/něco živit a to není pouze v ČR.
Pokud státy přijdou o příjem ze spotřební daně z paliv, budou si to muset vybrat jinde.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.7.2021 11:04 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
P. Studnicka pise, ze zdrazeni prijde casem. Az se otoci pomer cerpacich stanic nafta, benzin : nevim co, tak se skokove zdrazi nove pohonne hmoty. Do te doby budou vypadat vyhodne. Babis uz tou dobou nebude. Nebude vadit, ze se elektromobily nebudou prodavat, cilem je omezeni pouzivani aut soukromymi osobami a tim emisi. Az se to zase zmeni, nebude uz ani soucasne vedeni EU.
Odpovědět

vladimír šmídl

16.7.2021 14:49 Reaguje na Jarka O.
Cílem je omezení počtu aut, protože provoz silniční dopravy je pro stát ztrátový a ještě nikdy v dějinách se nepodařilo se z dopravní zácpy měst prostavět. Výjimkou mohou být Drážďany nebo Varšava, ovšem, za jakou cenu. Zdroje emisí to ovlivní málo, Asie a Afrika( většina obyvatelstva) nepovažuje směrnice EU za závazné. Důležité je, že každá radikální změna přináší příležitost pro spekulanty- insidery.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.7.2021 14:52 Reaguje na vladimír šmídl
Ano, to si mysli jen EU, ze snizenim emisi z osobaku splni pofiderni klimaticke cile. Co uz s jejich "myslenim" nadelame.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

18.7.2021 11:33
Co k tom u dodat? Ty zelené nesmysly mají potenciál na plošné ochuzení naší společnosti, možná ještě pod průměr přijmů a hobatství obvyklého i za komunistů a evropské státy poslat z předních globálních pozic někde dozadu na úroveň rozvojových zemí vykořisťovaných jinými rozvinutějšími zeměmi.
Záleží jak moc zelení exponenti ve vedení EU ustoupí. Pokud neustoupí, buď se do toho marasmu Evropa během 10 - 20 let skutečně propadne nebo to skončí protizelenou revolucí.
Odpovědět
VP

Václav Příhoda

25.10.2022 20:58
Ač s tímto pánem v mnohém nesouhlasím, v tomto má určitě pravdu. Zvlášť v dnešní době, kdy se český průmysl drží na nohou tak tak. Sám to vidím ve své firmě. Chystal jsem se investovat do modernizace výroby. Mimo jiné jsem do firmy chtěl koupit nové stroje od https://www.canmet.eu/ Raději jsem tuto investici ale odložil, protože kvůli současné situaci s energiemi vůbec nevíme co bude zítra.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist