BBC: Automobilky chtějí nabídnout ekologicky šetrné terénní vozy
Automobilová doprava je velkým problémem životního prostředí a tradičním tématem aktivistů. Luxusní velká auta s pohonem všech kol a obrovskou spotřebou paliva se stala v posledních měsících hlavním terčem ochránců. Nyní se organizace "Aliance proti městským 4x4" rozhodla zahájit kampaň proti používání těchto vozů v městech po celé Británii. Během studených ranních hodin letošního ledna vyráželi její členové do ulic Londýna a rozdávali letáky rodičům, kteří vozili své děti do škol právě v takových automobilech.
Mámy a tátové za volantem terénních automobilů v úzkých uličkách severního Londýna dostali od ochránců výsměšné "špatné vysvědčení" za používání automobilů, které poškozují životní prostředí. "Chtěli jsme těm rodičům, kteří vozí své děti v ekologicky nešetrných vozech, sdělit, že velice silně znečišťují ovzduší. A to je velmi špatné rozhodnutí," řekl BBC Online News o strategii kampaně Sian Berry.
Jenže nárůst odpůrců terénních automobilů, známých také pod zkratkou SUV (z anglického Sport Utility Vehicle - vozidlo ke sportovnímu využití), je velmi špatnou zprávou pro automobilový průmysl. Prodej městských terénních vozidel totiž představuje jedinou oblast růstu v jinak velmi nasyceném trhu s automobily. Ostatně snad všechny automobilky světa mají tato vozidla ve své nabídce. Poptávka po SUV se ve Velké Británii za posledních deset let zdvojnásobila a v loňském roce se prodalo okolo 80 000 kusů, což představuje 6 % všech nově prodaných aut.
David Motton, editor časopisu What Car?, si myslí, že obliba terénních automobilů souvisí s potřebou lidí prožít více vzrušující život. "Možná, že jste zrovna na cestě do supermarketu, ale můžete mít pocit, že s tímhle autem se vyhrabete mimo cesty až na vrchol nejvyšší hory. A to vám dá pocit, že život může být přece jen o něco dobrodružnější než ten všední, který ve skutečnosti většinou žijeme," spekuluje David Motton. Takže automobilky se snaží nepřijít o přitažlivý a výnosný obchod a zároveň upokojit ochránce životního prostředí.
Podle společnosti Ford je řešením použití hybridního motoru. Hybridní vozidla jsou poháněna kombinací spalovacího motoru a elektromotoru. Výsledkem dvojího zdroje energie je výrazně snížená spotřeba fosilních paliv, a tím i nižší znečištění. Proto vznikl ve Spojených státech první komerční SUV automobil s hybridní pohonem - Ford Escape Hybrid. Podle Mary Ann Wrightové, hlavní techničky pro hybridní technologii společnosti Ford, tak vychází automobilka vstříc přáním svých zákazníků.
"Máme rádi naše velké a prostorné SUV vozy, nicméně v posledních letech jsme se kvůli nim necítili nejlépe, protože za sebou zanechávají příliš velkou ekologickou stopu. Snažili jsme se přijít s novou technologií, která by byla šetrnější k životnímu prostředí," tvrdí Wrightová. Jenže jde skutečně o výbornou myšlenku vyrábět šetrné terénní auta, nebo jen o snahu být úspěšní na trhu? Ve Velké Británii přijde na trh nový model hybridního SUV od firmy Toyota a bude stát přes 40 000 liber. To je více než kolik stojí verze poháněná konvenčním motorem. Podle společnosti však zákazníci přistoupí na vyšší cenu kvůli úspoře na palivu a dobrému pocitu z menšího příspěvku ke znečištění.
Podle Johna Wormalda, spoluautora studie o celosvětovém automobilovém průmyslu, se výrobci snaží najít rovnováhu mezi požadavky zákazníků a narůstající důležitostí ekologického provozu automobilů. "Je to klasická rozepře mezi zájmy jednotlivců a zájmy světové společnosti. Hybridní SUV je cestou, jak spojit touhu po velkém a silném autě, ale bez žíznivého a špinavého motoru pod kapotou," říká Wormald.
Podle článku Billa Garretta BBC Online News 31. 03. 2005.
reklama
Online diskuse
suv a ekologovia - 19. 1. 2010 -nechapem ten odpr ekologov voci SUV ked na kazdom tretom eko videu pridu vsetci na velkych chevroletoch a Hamroch , kde su vtedy tie elektricke auticka???? |