https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/benatky-zvazuji-ze-v-kanalech-nasadi-lode-s-podvodnim-tryskovym-pohonem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Benátky zvažují, že v kanálech nasadí lodě s podvodním tryskovým pohonem

2.2.2025 12:49 (ČTK)
Pro Benátčany je hluk v kanálech hlavním problémem dopravy.
Pro Benátčany je hluk v kanálech hlavním problémem dopravy.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Italské Benátky zvažují, že místo plavidel se spalovacími motory v kanálech nasadí lodě s podvodním tryskovým pohonem. Změna by přinesla čistší vzduch a tišší provoz lodí, autoři projektu ale na široké využití pohonu potřebují peníze, napsala agentura EFE.
 
Projekt nese název "Impronta-0", což odkazuje na nulovou uhlíkovou stopu. Spočívá v přidání elektromotoru na lodě plující v Benátském zálivu, které by se tak staly alternativou k plavidlům se spalovacími motory.

"Je to jako byste v podstatě pluli pod plachtami, protože neslyšíte hluk motoru. Cílem je změnit pohon lodí po vzoru leteckého sektoru, který přešel od vrtulí k proudovým motorům," řekl inženýr Ernesto Benini z univerzity v Padově, který s návrhem přišel.

Výzkumníci nedávno vyzkoušeli prototyp pohonu na Velkém kanálu, což je hlavní dopravní tepna, která prochází celým ostrovním městem. Mezi klady patří udržitelnost tryskového pohonu, který by mohl být poháněn elektřinou, vodíkem či bateriemi, což je nejpravděpodobnější varianta. Nespornou výhodou jsou i menší vlny, které by méně ohrožovaly základy města, a rovněž absence kouře a zvuku motorů.

"Pro Benátčany je hluk v kanálech hlavním problémem dopravy," uvedl spoluautor projektu Raffaele Presenti z benátské univerzity Ca' Foscari.

Na druhou stranu vědci tryskový pohon testovali pouze na malých lodích s omezenou kapacitou. Kupříkladu takzvaná "vaporetta", tedy benátské vodní autobusy, by potřebovala více vrtulí nebo větší lodní šrouby, které zatím nebyly navrženy.

Dalším problémem je vysoká pořizovací cena motorů, které se zatím nevyrábějí průmyslově, a nedostatek nabíjecích míst. To je však problém benátské infrastruktury, ne projektu, uvedl Benini.

"Je to stejné jako u elektromobilů. Myslím, že se síla této (tryskové) technologie dříve nebo později objeví. Benátky by v tomto měly jít příkladem, protože jsou velmi zranitelné a potřebují udržitelnou technologii daleko více než jiná města," dodal inženýr.

Na řadě jsou nyní další pokusy s tryskovým pohonem a instalace na nejméně 50 lodí, aby se prokázaly jeho výhody. Benátská městská rada už o tento motor projevila zájem a autoři jsou ochotni jí svou technologii poskytnout. Na oplátku však potřebují lodě a finance, uvedl Benini.

Benátky spolu s okolní lagunou figurují od roku 1987 na seznamu světového dědictví UNESCO. Město se ale také potýká s vylidňováním obyvatel, masovým turismem a dopadem klimatických změn. Podle italské neziskové organizace Legambiente jsou Benátky navíc pátým nejznečištěnějším italským městem.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (2)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

2.2.2025 17:36
Jaká je tam inovace? Water jet existuje už skoro století, takže jediné poselství článku je, že někdo potřebuje peníze :-)
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.2.2025 20:54
Takře gondoliér bude nahrazen motorem a to jeho hulákání nahradí reprosoustava.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist