https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/biometan-jako-soucast-reseni-ciste-mobility-potencial-je-pry-velky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Biometan jako součást řešení čisté mobility? Potenciál je prý velký

24.9.2021 06:57 | PRAHA (Ekolist.cz)
Na ilustračním snímku bioplynová stanice.
Na ilustračním snímku bioplynová stanice.
Jak se liší metan a biometan? Biometan je bioplyn upravený na kvalitu zemního plynu s minimálně 95% obsahem metanu. A bioplyn je směs plynů, které jsou výsledkem procesu anaerobní fermentace - biologického rozkladu biomasy a bioodpadů bez přístupu vzduchu, který probíhá v bioplynových stanicích, čistírnách odpadních vod nebo na skládkách odpadu. Obsahuje cca 55 % metanu, 40 % oxidu uhličitého a 3 % dalších plynů. Bioplyn je obnovitelným zdrojem energie, který se používá k výrobě elektřiny, tepla nebo se upravuje na biometan, který může nahradit fosilní zemní plyn. Používá se především v dopravě jako LNG, CNG nebo v teplárenství.
 

Biometan má v České republice poměrně velký potenciál a například podle spolku CZ BIOM může pomoci splnit národní cíle České republiky pro rok 2030 v sektoru dopravy.

Strategické dokumenty České republiky, konkrétně Národní klimaticko-energetický plán a Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM), které směřují k přechodu na udržitelnou a čistější dopravu, počítají se všemi druhy nízkoemisní dopravy a všemi druhy obnovitelné energie.

„Skutečná udržitelná doprava budoucnosti bude kombinací spalovacích motorů na CNG, LNG a elektromotorů s akumulátorem či vodíkovým článkem. Potřebujeme, aby zdroje energie byly obnovitelné a nízkoemisní," myslí si Martin Schwarz, člen předsednictva CZ BIOM zodpovědný za biometan. Podle něho elektřina z uhlí už dávno nedává smysl a stejně tak i plyn pro dopravu musí zvyšovat podíl biometanu a snižovat podíl fosilního zemního plynu. "Biometan vyráběný z odpadů je obnovitelným zdrojem energie s vysokou, až 90% úsporou emisí skleníkových plynů oproti fosilním pohonným hmotám,“ uvádí Martin Schwarz.

Vůz na bioCNG na čištění pražské kanalizace
Vůz na bioCNG na čištění pražské kanalizace
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | praha.eu

V České republice soustavně roste počet autobusů i osobních a nákladních vozidel na plyn. Ty mají aktuálně k dispozici přes 220 plnicích stanic. Rostoucí zájem o plynovou mobilitu dokládá také celková spotřeba zemního plynu v dopravě za minulý rok, která s 92,954 miliony m³ překonala o 10 % i predikce NAP ČM. V roce 2020 začaly po českých silnicích jezdit také první vozy poháněné BioCNG.

„Biometan pro využití v dopravě už odebírají přední hráči na trhu s plynem, jako je společnost innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta například vykázala za minulý rok 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu. Tak jako dnes pozorujeme rostoucí zájem o CNG obohacené biometanem ze strany řidičů osobních aut, očekáváme i postupný rozvoj BioLNG v segmentu nákladní dopravy,“ řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.

„Bioplyn se v České republice vyrábí více než deset let a jeho roční produkce dosahuje 1.218 milionů m3. V současnosti se bioplyn využívá hlavně k výrobě elektřiny a tepla, ale budoucnost sektoru vidíme v přechodu na biometan. A také ve větším využívání odpadů pro výrobu bioplynu," doplnil Jan Habart, předseda CZ BIOM. Podle něho je možné výrobu bioplynu v našich stanicích navýšit ještě o cca 6 %. "V ČR je stále prostor pro stavbu nových převážně komunálních bioplynových stanic, které se budou zaměřovat na likvidaci gastroodpadů a dalších bioodpadů. S takovýmto nárůstem počítá i Národní klimaticko-energetický plán. Biometan může kolem roku 2030 zajistit 8 TWh obnovitelné energie, což představuje zhruba 850 milionů metrů krychlových plynu,“ říká dále Jan Habart.

Lokomotiva 714 CNG
Lokomotiva 714 CNG
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Vítkovice machinery Group

„Biometan může nahradit 10 % celkové spotřeby zemního plynu v České republice, nebo může zcela pokrýt spotřebu plynu pro dopravu," tvrdí Martin Schwarz. Potenciál biometanu i jeho úspora emisí skleníkových plynů jsou podle něho velké, ale naprosto reálné. "Západní Evropa má ve výrobě biometanu více než 10letý náskok a my musíme jejich zkušenosti dobře využít. Velkou výhodou je, že biometan je dostupný už nyní, že se využívá dávno vybudovaná plynárenská infrastruktura a existující flotila kamionů, autobusů a aut s motory na LNG a CNG,“ říká Schwarz.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (22)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

24.9.2021 07:22
Biometan má budoucnost také ve sportu, neb podpoří u hráčů lepší start na míč.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

24.9.2021 10:55 Reaguje na Karel Zvářal
Spíš bych řekl, že jim přes zatnuté půlky při tom startu roztrhne prdel
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.9.2021 08:27
Biometan jako každý metan je plynem, který přispívá k oteplování planety a to celkem výrazně...jak tedy najednou může být budoucností?
Odpovědět
FZ

František Zákostelský

24.9.2021 09:03 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pokud unikne do ovzduší a nebude spotřebován motorem či kotlem atd.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

24.9.2021 09:44 Reaguje na František Zákostelský
díky za info
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

24.9.2021 10:52 Reaguje na František Zákostelský
A když bude spotřebován motorem, tak vznikne CO2 a voda, sakryš další skleníkáč:-)
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

24.9.2021 13:54 Reaguje na Jakub Graňák
V momentě, kdy se bavíme o biometanu (samozřejmě nejlépe z nějaké formy odpadu - komunální, gastro) tak ta vstupní organická hmota by se stejnak rozložila, také na CO2 a nějaký uhlík do půdy. Když spálím dřevo, také uvolním mrak CO2, ale protože ho zase saturují zpětně lesy (v relativně krátkodobém horizontu), nepovažuje se to za problém. Problém jsou fosilie, které pracují s cyklem uhlíku miliony let a který my narušujeme.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2021 08:35 Reaguje na Jakub Graňák
Stačí pochopit rozdíl mezi uhlíkem oběhovým a fosilním.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

27.9.2021 20:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Té molekule to je jedno.

Fuck biometan - organika patří do půdy, už jer vyšisovaná produkcí biopaliv víc než dost
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.9.2021 10:09
Myslím, že je hlavně pitomost oddělovat biometan od zemního plynu a významně tím komplikovat dvojím systémem distribuci. Ať je výroba biometanu, který se dodá do sítě zemního plynu nějak přiměřeně podporována, ale podporovat jeho spotřebu v dopravě je nehorázný nesmysl.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

24.9.2021 10:47
Ob den reklamní článek k bioplynu smrdí tlakem k podpoře jeho produkce.
Vše podstatné už bylo probráno předevčírem. Nemám co bych dodal, ale opět
to smrdí stejně jako solární tunel a není to jen ten bioplyn. Zničit půdu
za cenu výroby bioplynu je horší, než pole plné fotovoltaiky, kterou je
možno někdy nákladně sešrotovat, ale pole z odplavenou půdou a bez humusu
bude nenávratně zničeno.
Odpovědět
KW

Karel Wágner

24.9.2021 11:10
"Biometan má v České republice poměrně velký potenciál a například podle spolku CZ BIOM může pomoci splnit národní cíle České republiky pro rok 2030 v sektoru dopravy."
Tak v sektoru dopravy houby pomůže ! Přichází zákaz spalovacích motorů - v žádném motorovém vozidle se biometan spalovat nebude !
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

24.9.2021 12:08 Reaguje na Karel Wágner
Asi tak.

Měli by si vybrat ... buď vezmou spalováky na milost, byť s využitím těchto alternativních paliv, nebo holt smolík, protože v rámci zeleného šílenství je tohle furt jen slepá ulička.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

24.9.2021 11:41
Úprava biometanu na kvalitu standardního zemního plynu je technologicky možná, ekonomicky však hodně drahá vč. distribuce do plynárenské sítě.
Nevyplatí se ani náhodou, pokud projekt není zadotován z veřejných rozpočtů.
A to je to, oč tu běží.
Správný kapitalista vydělá na všem na čem vydělat lze a gryndýl je doslova dojnou krávou pro řadu rádoby projektů na dekarbonizaci společnosti.

Není to dávno, kdy tady někdo napsal , a měl 100% pravdu, že nejlepším prostředkem na zachycování CO2 a ukládání uhlíku je L.E.S.

Na "blbým" dřevu se však nenechají nasekat miliardy jako na všemožných fantasmagoriích protažených těmi správnými dotačními tituly.
Zrovna nedávno tady s velkou slávou psali o zachycování sodovkáče a jeho ukládání do podzemí na Islandu, provoz geotermální elektrárny.
Nikde však nenajdete ani čárku, co projekt v reálu stál.

Kdyby to slavná EU myslela skutečně vážně , směřovala by zdroje na obnovu lesních porostů jako technologie jejíž provozní náklady se blíží 0 a investiční náklady jsou zlomkem technokratických řešení "my vás podojíme".

Hlavně ať tady pan Hanzl nepíše , že v gryndýlu to už je také - ano, leda hubou.
Odpovědět
JP

Jan Pavel

24.9.2021 13:17 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ano LES je nejlepší na ukládání uhlíku. Ale ten ten uhlík z dob dinosaurů z fosilních paliv prostě není a už nikdy nebude možné uložit do lesů. A to proto, že životní podmínky na zemi se změnily, lesy pokrývali větší plochu než dnes a hledaně to byly Lesy velikostí proti nimž jsou dnešní deštné pralesy jako lesní školka.
I kdyby byla celá poseté jenom lesy tak se to stejně nevyrovná vykáceným deštným pralesům. To co člověk způsobil už bez technologií nebo extrémní redukce lidské populace nelze zvládnout.
Odpovědět
IK

Ivo Kohn

24.9.2021 13:47 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jestli počítám dobře, tak na území ČR dokážeme se současným stavem lesního hospodářství (rozumějte s tím, jaká je současná plocha lesních porostů, jaký je průměrný roční přírůst a jakou část z něj každoročně těžíme (7.6 mil.t. C -> 24 mil.t. CO2)) uchovat asi šestinu toho, co ročně vyprodukuje ČR (130 mil.t.). Je tam potenciál, to určitě, ale nezapomeňtě, že to vytěžené dřevo se pak nesmí spálit, nebo nechat zetlít (když budu abstrahovat od nějaké vyvážené dodávky uhlíku do lesních půd). Zajímavé je, že se dřevo spíše považuje za emisně neutrální, nikoliv záporné, protože je hloupé předpokládat že k tomuto rozkladu nikdy nedojde (Kam s ním? Nábytek, stavby?). Zajímavé je, že vůbec nad touto teorií přemýšlíte, soudě podle Vašeho posledního článku Vás emise CO2 moc neberou :) Co myslíte obnovou lesních porostů? Ta se standardně děje. Ona EU to myslí vážně, proto se snaží investovat/zakazovat tam, kde to má smysl, ale je mi jasné, že vy zatím vidíte jeden velký tunel. Podle Vás je prostě lepší šestkrát zvýšit plochu Lesů (v ČR pak překročíme 200% plochy státu) - tedy za předpokladu, že za současnou nadprodukcí uděláme tlustou čáru - a nechat vše tak, jak je. Podle mě je lepší řešit příčinu a pak až následek, než honit ukládání uhlíku, není prostě lepší se zaměřit na omezení jeho produkce?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

24.9.2021 14:59 Reaguje na Ivo Kohn
Pane Kohne, kdo tady mluví o ČR ? To je takové plivnutí o ničem.

Snad nechcete popřít , že v současností plošně vítězí deforestace nad zalesňováním ?

Fakta

6-13%: Odhady světového povrchu země pokrytého deštnými pralesy
4 roky= odhad budoucí doby, během které ničení deštného pralesa uvolní do atmosféry více uhlíku než každý let od začátku letectví do roku 2025

17% = globální emise, které produkuje lesnictví - to je více než globální dopravní sektor
12 bilionů $= Odhadované celkové náklady na škody způsobené ztrátou lesů pro globální ekonomiku.
Program OSN pro životní prostředí odhaduje, že zpomalením odlesňování by mohlo být zachyceno přibližně 50 miliard metrických tun CO2 nebo více než rok globálních emisí , atd.

K úvahám o tom co se dřevem -- laciný pouťový trik technokratů -- než dospěje strom je přece několik set let. Máme tolik času na nalezení řešení, že se vhodné způsoby najdou. To by ovšem mezi námi nesměli být jedinci/skupiny , kteří strom prostě dorůst ani nenechají a stávající plochy lesních porostů likvidují pouze pro zištné pohnutky.

Emise CO2 mě berou jako nádherný důkaz zabedněnosti, kdy se vyhlásí křižácké tažení proti sodovkáči, zatímco tvorba ostatních odpadů (a CO2 nic jiného není) se strmě zvyšuje, ale nikoho celkem nevzrušuje. Což je další důvod označit technická řešení omezení emisí CO2 za nepovedenou komedii a švindl sám na sobě.

Když svatě voláte po omezení produkce CO2, omezte strmý růst populace a její stále vyšší požadavky na materiální zajištění. O tom v pamfletu Green Deal nenajdete ani slovo.
I když to je nade vší pochybnost první příčina dnešního stavu.


Odpovědět
IK

Ivo Kohn

25.9.2021 00:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ale kdepak, popřít to nehodlám. Jen mi přijde fér si nejdříve zamést před vlastním prahem, než budu někomu diktovat, jak se má chovat. Přece nemůžu produkovat odpad a tvrdit, že se o to postarají v Africe, Jižní Americe apod. Zpomalení odlesňování není nic jiného, než chytání zpět uhlíku, který se těžbou v předchozích letech uvolnil. Pokud nezačnete to vytěžené dřevo ukládat někam pod zem, tak nemůžete kalkulovat s tím, že ten relativně krátkodobý cyklus najednou začne zpracovávat uhlík odněkud ze spalování fosilních paliv.
Laciný pouťový trik to je možná pro vás, mě to příjde jako závažná otázka, na kterou se zpravidla nikdo moc neptá. Obzvláště když prohlašuje, že nám lesy vypumpují všechen CO2. To je čirá demagogie.

Nevím, kde berete, že se stromy nenechají dorůst. To není pravda, z hlediska lesnicko hospodářského úpravnictví vychází těžba na období maximálního běžného přírůstu, tzn. necháte je dorůst tak akorát, poněvadž za určitým bodem přirůstáte pomaleji a je to pro vás ztrátové, tedy z hlediska saturace CO2 jdete pod potenciál. Nicméně, z vlastní zkušenosti bych spíš řekl, že se nechávají přezrát a nezřídka se stává, že na lesním majetku najdete přestárlé porosty, do kterých se nikomu nechce. Vyjímkou jsou soukromé mafiánské společnosti, které od drobných vlastníků skupují vše, co se dá těžit. Zde dojde okamžitě k prodeji pozemku, takže jim je jedno, že těží úplně v nevhodnou a neekonomickou dobu, poněvadž nenesou žádné náklady na následou péči. Ano, bavím se o ČR, protože mi přijde pořád důležité řešit, co mám doma, kde produkuji odpad a kde bych se ho měl taky zbavovat. Pak teprve můžu někomu tvrdit, že dělá něco špatně a že to může dělat jinak.

Souhlas, nemyslím si, že CO2 je jediný problém a možná to vidíte moc černě. Ostatní témata se, pokud vím, taktéž řeší. Zajímavá by byla statistika z ekolistu, kolik procent článků se věnuje sodovkáči. Co se týče nelegální těžby dřeva ve třetích zemích, EU na tomto poli také bojuje, mrkněte na Nařízení o dřevě.

Jinak ano, souhlasím, že růst populace a spotřební způsob života je příčina převážné části problémů s klimatickou změnou a ztrátou biodiverzity spojených. Green Deal je ale naše máčka, je to věc našich politiků a našich občanů. (nehledě na to, že my už raketově moc nerostem a že se snažíme spíš snižovat svůj komfort např. odklonem od uhlí, skládkování apod.). Co se týká aplikace nějakých strategií na ostatní země, tak politici se podle mě snaží jít cestou růstu životní úrovně (mezinárodní obchod, vakcinace apod.), s tou totiž zpravidla klesá populační růst i míra odlesnění.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2021 08:41 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jenže jste se neráčil zmínit o tom, kdo to odlesňování provádí. To jsou ropáci a kšeftaři, nebo si myslíte, že takový Bolsonaro je ekolog??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2021 08:44 Reaguje na Pavel Hanzl
...a její stále vyšší požadavky na materiální zajištění.

Právy pořád bečíte, že EU není na špičce zemí stále bičujících HDP do dalších a dalších rekordů, kdy růst nad 10% ročně je už "úspěch budování komunismu"!!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

24.9.2021 15:06 Reaguje na Ivo Kohn
Zaplať Bůh za tu 1/6 našich emisí CO2 vytažených lesy! Ovšem to by tu nesměli být "ekologové" kteří bojují za to, aby to dřevo v lese shnilo a uvolnilo CO2 zase zpět do atmosféry.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.9.2021 08:46
Veškerý biometan by se měl používat na výrobu syntetického paliva, pomocí zeleného vodíku. U nás z přetoků fve. Janže babišistán.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist