Biometan jako součást řešení čisté mobility? Potenciál je prý velký
Biometan má v České republice poměrně velký potenciál a například podle spolku CZ BIOM může pomoci splnit národní cíle České republiky pro rok 2030 v sektoru dopravy.
Strategické dokumenty České republiky, konkrétně Národní klimaticko-energetický plán a Národní akční plán čisté mobility (NAP ČM), které směřují k přechodu na udržitelnou a čistější dopravu, počítají se všemi druhy nízkoemisní dopravy a všemi druhy obnovitelné energie.
„Skutečná udržitelná doprava budoucnosti bude kombinací spalovacích motorů na CNG, LNG a elektromotorů s akumulátorem či vodíkovým článkem. Potřebujeme, aby zdroje energie byly obnovitelné a nízkoemisní," myslí si Martin Schwarz, člen předsednictva CZ BIOM zodpovědný za biometan. Podle něho elektřina z uhlí už dávno nedává smysl a stejně tak i plyn pro dopravu musí zvyšovat podíl biometanu a snižovat podíl fosilního zemního plynu. "Biometan vyráběný z odpadů je obnovitelným zdrojem energie s vysokou, až 90% úsporou emisí skleníkových plynů oproti fosilním pohonným hmotám,“ uvádí Martin Schwarz.
V České republice soustavně roste počet autobusů i osobních a nákladních vozidel na plyn. Ty mají aktuálně k dispozici přes 220 plnicích stanic. Rostoucí zájem o plynovou mobilitu dokládá také celková spotřeba zemního plynu v dopravě za minulý rok, která s 92,954 miliony m³ překonala o 10 % i predikce NAP ČM. V roce 2020 začaly po českých silnicích jezdit také první vozy poháněné BioCNG.
„Biometan pro využití v dopravě už odebírají přední hráči na trhu s plynem, jako je společnost innogy Energo nebo E.ON Energie. Ta například vykázala za minulý rok 20% podíl BioCNG ve své spotřebě plynu pro dopravu. Tak jako dnes pozorujeme rostoucí zájem o CNG obohacené biometanem ze strany řidičů osobních aut, očekáváme i postupný rozvoj BioLNG v segmentu nákladní dopravy,“ řekla Lenka Kovačovská, výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu.
„Bioplyn se v České republice vyrábí více než deset let a jeho roční produkce dosahuje 1.218 milionů m3. V současnosti se bioplyn využívá hlavně k výrobě elektřiny a tepla, ale budoucnost sektoru vidíme v přechodu na biometan. A také ve větším využívání odpadů pro výrobu bioplynu," doplnil Jan Habart, předseda CZ BIOM. Podle něho je možné výrobu bioplynu v našich stanicích navýšit ještě o cca 6 %. "V ČR je stále prostor pro stavbu nových převážně komunálních bioplynových stanic, které se budou zaměřovat na likvidaci gastroodpadů a dalších bioodpadů. S takovýmto nárůstem počítá i Národní klimaticko-energetický plán. Biometan může kolem roku 2030 zajistit 8 TWh obnovitelné energie, což představuje zhruba 850 milionů metrů krychlových plynu,“ říká dále Jan Habart.
„Biometan může nahradit 10 % celkové spotřeby zemního plynu v České republice, nebo může zcela pokrýt spotřebu plynu pro dopravu," tvrdí Martin Schwarz. Potenciál biometanu i jeho úspora emisí skleníkových plynů jsou podle něho velké, ale naprosto reálné. "Západní Evropa má ve výrobě biometanu více než 10letý náskok a my musíme jejich zkušenosti dobře využít. Velkou výhodou je, že biometan je dostupný už nyní, že se využívá dávno vybudovaná plynárenská infrastruktura a existující flotila kamionů, autobusů a aut s motory na LNG a CNG,“ říká Schwarz.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (22)
Karel Zvářal
24.9.2021 07:22Jakub Graňák
24.9.2021 10:55 Reaguje na Karel ZvářalJaroslav Řezáč
24.9.2021 08:27František Zákostelský
24.9.2021 09:03 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJakub Graňák
24.9.2021 10:52 Reaguje na František ZákostelskýIvo Kohn
24.9.2021 13:54 Reaguje na Jakub GraňákPavel Hanzl
27.9.2021 08:35 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
27.9.2021 20:13 Reaguje na Pavel HanzlFuck biometan - organika patří do půdy, už jer vyšisovaná produkcí biopaliv víc než dost
Jiří Svoboda
24.9.2021 10:09Břetislav Machaček
24.9.2021 10:47Vše podstatné už bylo probráno předevčírem. Nemám co bych dodal, ale opět
to smrdí stejně jako solární tunel a není to jen ten bioplyn. Zničit půdu
za cenu výroby bioplynu je horší, než pole plné fotovoltaiky, kterou je
možno někdy nákladně sešrotovat, ale pole z odplavenou půdou a bez humusu
bude nenávratně zničeno.
Karel Wágner
24.9.2021 11:10Tak v sektoru dopravy houby pomůže ! Přichází zákaz spalovacích motorů - v žádném motorovém vozidle se biometan spalovat nebude !
Svatá Prostoto
24.9.2021 12:08 Reaguje na Karel WágnerMěli by si vybrat ... buď vezmou spalováky na milost, byť s využitím těchto alternativních paliv, nebo holt smolík, protože v rámci zeleného šílenství je tohle furt jen slepá ulička.
Miroslav Vinkler
24.9.2021 11:41Nevyplatí se ani náhodou, pokud projekt není zadotován z veřejných rozpočtů.
A to je to, oč tu běží.
Správný kapitalista vydělá na všem na čem vydělat lze a gryndýl je doslova dojnou krávou pro řadu rádoby projektů na dekarbonizaci společnosti.
Není to dávno, kdy tady někdo napsal , a měl 100% pravdu, že nejlepším prostředkem na zachycování CO2 a ukládání uhlíku je L.E.S.
Na "blbým" dřevu se však nenechají nasekat miliardy jako na všemožných fantasmagoriích protažených těmi správnými dotačními tituly.
Zrovna nedávno tady s velkou slávou psali o zachycování sodovkáče a jeho ukládání do podzemí na Islandu, provoz geotermální elektrárny.
Nikde však nenajdete ani čárku, co projekt v reálu stál.
Kdyby to slavná EU myslela skutečně vážně , směřovala by zdroje na obnovu lesních porostů jako technologie jejíž provozní náklady se blíží 0 a investiční náklady jsou zlomkem technokratických řešení "my vás podojíme".
Hlavně ať tady pan Hanzl nepíše , že v gryndýlu to už je také - ano, leda hubou.
Jan Pavel
24.9.2021 13:17 Reaguje na Miroslav VinklerI kdyby byla celá poseté jenom lesy tak se to stejně nevyrovná vykáceným deštným pralesům. To co člověk způsobil už bez technologií nebo extrémní redukce lidské populace nelze zvládnout.
Ivo Kohn
24.9.2021 13:47 Reaguje na Miroslav VinklerMiroslav Vinkler
24.9.2021 14:59 Reaguje na Ivo KohnSnad nechcete popřít , že v současností plošně vítězí deforestace nad zalesňováním ?
Fakta
6-13%: Odhady světového povrchu země pokrytého deštnými pralesy
4 roky= odhad budoucí doby, během které ničení deštného pralesa uvolní do atmosféry více uhlíku než každý let od začátku letectví do roku 2025
17% = globální emise, které produkuje lesnictví - to je více než globální dopravní sektor
12 bilionů $= Odhadované celkové náklady na škody způsobené ztrátou lesů pro globální ekonomiku.
Program OSN pro životní prostředí odhaduje, že zpomalením odlesňování by mohlo být zachyceno přibližně 50 miliard metrických tun CO2 nebo více než rok globálních emisí , atd.
K úvahám o tom co se dřevem -- laciný pouťový trik technokratů -- než dospěje strom je přece několik set let. Máme tolik času na nalezení řešení, že se vhodné způsoby najdou. To by ovšem mezi námi nesměli být jedinci/skupiny , kteří strom prostě dorůst ani nenechají a stávající plochy lesních porostů likvidují pouze pro zištné pohnutky.
Emise CO2 mě berou jako nádherný důkaz zabedněnosti, kdy se vyhlásí křižácké tažení proti sodovkáči, zatímco tvorba ostatních odpadů (a CO2 nic jiného není) se strmě zvyšuje, ale nikoho celkem nevzrušuje. Což je další důvod označit technická řešení omezení emisí CO2 za nepovedenou komedii a švindl sám na sobě.
Když svatě voláte po omezení produkce CO2, omezte strmý růst populace a její stále vyšší požadavky na materiální zajištění. O tom v pamfletu Green Deal nenajdete ani slovo.
I když to je nade vší pochybnost první příčina dnešního stavu.
Ivo Kohn
25.9.2021 00:43 Reaguje na Miroslav VinklerLaciný pouťový trik to je možná pro vás, mě to příjde jako závažná otázka, na kterou se zpravidla nikdo moc neptá. Obzvláště když prohlašuje, že nám lesy vypumpují všechen CO2. To je čirá demagogie.
Nevím, kde berete, že se stromy nenechají dorůst. To není pravda, z hlediska lesnicko hospodářského úpravnictví vychází těžba na období maximálního běžného přírůstu, tzn. necháte je dorůst tak akorát, poněvadž za určitým bodem přirůstáte pomaleji a je to pro vás ztrátové, tedy z hlediska saturace CO2 jdete pod potenciál. Nicméně, z vlastní zkušenosti bych spíš řekl, že se nechávají přezrát a nezřídka se stává, že na lesním majetku najdete přestárlé porosty, do kterých se nikomu nechce. Vyjímkou jsou soukromé mafiánské společnosti, které od drobných vlastníků skupují vše, co se dá těžit. Zde dojde okamžitě k prodeji pozemku, takže jim je jedno, že těží úplně v nevhodnou a neekonomickou dobu, poněvadž nenesou žádné náklady na následou péči. Ano, bavím se o ČR, protože mi přijde pořád důležité řešit, co mám doma, kde produkuji odpad a kde bych se ho měl taky zbavovat. Pak teprve můžu někomu tvrdit, že dělá něco špatně a že to může dělat jinak.
Souhlas, nemyslím si, že CO2 je jediný problém a možná to vidíte moc černě. Ostatní témata se, pokud vím, taktéž řeší. Zajímavá by byla statistika z ekolistu, kolik procent článků se věnuje sodovkáči. Co se týče nelegální těžby dřeva ve třetích zemích, EU na tomto poli také bojuje, mrkněte na Nařízení o dřevě.
Jinak ano, souhlasím, že růst populace a spotřební způsob života je příčina převážné části problémů s klimatickou změnou a ztrátou biodiverzity spojených. Green Deal je ale naše máčka, je to věc našich politiků a našich občanů. (nehledě na to, že my už raketově moc nerostem a že se snažíme spíš snižovat svůj komfort např. odklonem od uhlí, skládkování apod.). Co se týká aplikace nějakých strategií na ostatní země, tak politici se podle mě snaží jít cestou růstu životní úrovně (mezinárodní obchod, vakcinace apod.), s tou totiž zpravidla klesá populační růst i míra odlesnění.
Pavel Hanzl
27.9.2021 08:41 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
27.9.2021 08:44 Reaguje na Pavel HanzlPrávy pořád bečíte, že EU není na špičce zemí stále bičujících HDP do dalších a dalších rekordů, kdy růst nad 10% ročně je už "úspěch budování komunismu"!!