https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/brno-dokoncilo-protipovodnova-opatreni-v-porici-ma-povoleni-predcasneho-uzivani
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Brno dokončilo protipovodňová opatření v Poříčí, má povolení předčasného užívání

22.7.2025 10:24 | BRNO (ČTK)
Protipovodňová opatření za 1,5 miliardy korun bez DPH v brněnské ulici Poříčí jsou po třech a půl letech hotová. Město získalo povolení předčasného užívání stavby, čeká ještě na kolaudaci. Investice obnášela odbourání kamenných zdí, rozšíření koryta řeky, modelaci břehů, stavbu protipovodňových stěn i vybudování nových stezek pro pěší či cyklisty. Díky tomu je nyní vyjmuto ze záplavové oblasti zhruba 80 hektarů území, uvedla primátorka Markéta Vaňková (ODS). Připomněla, že při loňských povodních hrozilo v centru města rozvodnění Svratky.
 
Opatření, které chrání před velkou vodou, umožní především urbanistický rozvoj, nabízí také nové možnosti rekreace. "Proměnu, kterou nábřeží prošlo, ocení lidé trávící svůj volný čas u řeky, ať už na procházce, nebo jízdou na kole na nových stezkách. Pomáhají tomu i tři podjezdy pod mosty Heršpické, Vídeňské a Renneské," řekla Vaňková.

"Brno si to ještě neuvědomuje, ale jestli byl velký krok v jeho dějinách zbourání hradeb, tak tohle je rozsahem a potenciálem ještě větší. Dosud řeku svazovaly betonové, téměř kolmé zdi, v podstatě neexistovala, byla za svodidly. Změna je razantní v tom, že se lidé mohou pohybovat podél řeky. Nedělní odpoledne nemusí trávit třeba v lese, může je přilákat i město, které nabídne kvalitu," dodal Jan Tesárek, ředitel Kanceláře architekta města Brna, která má přípravu protipovodňových opatření na starosti.

Stavba v úseku od Riviéry přes Poříčí k železničnímu viaduktu v Uhelné ulici je vyprojektovaná podle návrhu brněnského architekta Ivana Rullera, začala zkraje roku 2022. Postupem času bylo nutné provést několik změn a termín dokončení se několikrát posunul, ovlivnily to i loňské povodně. Práce měly původně trvat do října 2023 a stát 1,26 miliardy korun bez DPH.

Podle náměstka primátorky René Černého (ANO) šlo o obtížnou stavbu. "Projekt obsahoval i nepřeberné množství přeložek inženýrských sítí, práce na vodohospodářské infrastruktuře a rekonstrukce sto let staré kmenové kanalizační stoky," uvedl. Kolaudaci očekává v příštích týdnech, blíže termín nespecifikoval. Podle něj na stavbě chybějí některé drobnosti, například místy zábradlí. Zavřená zůstává také kavárna, kterou bude mít na starost městská část Brno-střed. Výběrové řízení na provozovatele zahájí po předání do správy, což má být po kolaudaci.

Ministerstvo životního prostředí poskytlo na projekt z Národního plánu obnovy, tedy evropských fondů, 762 milionů korun. "Unikátnost řešení tkví v tom, že řece vracíme její přírodní ráz a díky tomu zvyšujeme protipovodňovou ochranu města. Pro obyvatele zároveň vznikla klidová zóna, kde mohou sportovat, relaxovat nebo pozorovat přírodu v nově vybudovaném mokřadu. Zároveň mohou na kole bezpečně podjet mosty přes řeku. Investice do projektů s prvky modro-zelené infrastruktury se vyplácí a jsou pro nás prioritou," dodal ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Město pracuje i na následujících etapách protipovodňových opatření. Dalšími prioritními úseky jsou Trnitá a Zbrojovka. "U prvního jmenovaného úseku se jedná o etapy IX, X a XI, které se týkají jak Svratky, tak Svitavy, což ochrání podstatnou část Komárova. Momentálně jsme požádali o stavební povolení a dokončujeme dokumentaci pro provedení stavby. Pokud vše půjde bez potíží, mohly by práce začít příští rok," sdělil Tesárek. Na další etapy v lokalitě Zbrojovka vzniká dokumentace pro povolení záměru.


reklama

BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

22.7.2025 16:30
Už jsem to projížděl na kole celé, je to uděláno super. Cyklošky (po obou stranách) jsou oddělené od pěších chodníků, kavárna může mít stolky až k vodě, bo cykloška vede horem u silnice. Právě propojení přehrady na severozápadě se soutokem se Svitavou a dál na jih na Rajhrad je nejdůežitější cyklotepna přes celé brněnské centrum.
Odpovědět
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist