Brno dokončilo protipovodňová opatření v Poříčí, má povolení předčasného užívání
"Brno si to ještě neuvědomuje, ale jestli byl velký krok v jeho dějinách zbourání hradeb, tak tohle je rozsahem a potenciálem ještě větší. Dosud řeku svazovaly betonové, téměř kolmé zdi, v podstatě neexistovala, byla za svodidly. Změna je razantní v tom, že se lidé mohou pohybovat podél řeky. Nedělní odpoledne nemusí trávit třeba v lese, může je přilákat i město, které nabídne kvalitu," dodal Jan Tesárek, ředitel Kanceláře architekta města Brna, která má přípravu protipovodňových opatření na starosti.
Stavba v úseku od Riviéry přes Poříčí k železničnímu viaduktu v Uhelné ulici je vyprojektovaná podle návrhu brněnského architekta Ivana Rullera, začala zkraje roku 2022. Postupem času bylo nutné provést několik změn a termín dokončení se několikrát posunul, ovlivnily to i loňské povodně. Práce měly původně trvat do října 2023 a stát 1,26 miliardy korun bez DPH.
Podle náměstka primátorky René Černého (ANO) šlo o obtížnou stavbu. "Projekt obsahoval i nepřeberné množství přeložek inženýrských sítí, práce na vodohospodářské infrastruktuře a rekonstrukce sto let staré kmenové kanalizační stoky," uvedl. Kolaudaci očekává v příštích týdnech, blíže termín nespecifikoval. Podle něj na stavbě chybějí některé drobnosti, například místy zábradlí. Zavřená zůstává také kavárna, kterou bude mít na starost městská část Brno-střed. Výběrové řízení na provozovatele zahájí po předání do správy, což má být po kolaudaci.
Ministerstvo životního prostředí poskytlo na projekt z Národního plánu obnovy, tedy evropských fondů, 762 milionů korun. "Unikátnost řešení tkví v tom, že řece vracíme její přírodní ráz a díky tomu zvyšujeme protipovodňovou ochranu města. Pro obyvatele zároveň vznikla klidová zóna, kde mohou sportovat, relaxovat nebo pozorovat přírodu v nově vybudovaném mokřadu. Zároveň mohou na kole bezpečně podjet mosty přes řeku. Investice do projektů s prvky modro-zelené infrastruktury se vyplácí a jsou pro nás prioritou," dodal ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Město pracuje i na následujících etapách protipovodňových opatření. Dalšími prioritními úseky jsou Trnitá a Zbrojovka. "U prvního jmenovaného úseku se jedná o etapy IX, X a XI, které se týkají jak Svratky, tak Svitavy, což ochrání podstatnou část Komárova. Momentálně jsme požádali o stavební povolení a dokončujeme dokumentaci pro provedení stavby. Pokud vše půjde bez potíží, mohly by práce začít příští rok," sdělil Tesárek. Na další etapy v lokalitě Zbrojovka vzniká dokumentace pro povolení záměru.
reklama

Brno připravuje další etapu protipovodňových opatření na Svitavě
SAKO Brno uzavřelo smlouvu na třetí kotel ve spalovně za 5,4 miliardy korun
Od příštího roku má v Brně fungovat další městský holubník, bude na věznici