Brno dokončilo protipovodňová opatření v Poříčí, má povolení předčasného užívání


"Brno si to ještě neuvědomuje, ale jestli byl velký krok v jeho dějinách zbourání hradeb, tak tohle je rozsahem a potenciálem ještě větší. Dosud řeku svazovaly betonové, téměř kolmé zdi, v podstatě neexistovala, byla za svodidly. Změna je razantní v tom, že se lidé mohou pohybovat podél řeky. Nedělní odpoledne nemusí trávit třeba v lese, může je přilákat i město, které nabídne kvalitu," dodal Jan Tesárek, ředitel Kanceláře architekta města Brna, která má přípravu protipovodňových opatření na starosti.
Stavba v úseku od Riviéry přes Poříčí k železničnímu viaduktu v Uhelné ulici je vyprojektovaná podle návrhu brněnského architekta Ivana Rullera, začala zkraje roku 2022. Postupem času bylo nutné provést několik změn a termín dokončení se několikrát posunul, ovlivnily to i loňské povodně. Práce měly původně trvat do října 2023 a stát 1,26 miliardy korun bez DPH.

Podle náměstka primátorky René Černého (ANO) šlo o obtížnou stavbu. "Projekt obsahoval i nepřeberné množství přeložek inženýrských sítí, práce na vodohospodářské infrastruktuře a rekonstrukce sto let staré kmenové kanalizační stoky," uvedl. Kolaudaci očekává v příštích týdnech, blíže termín nespecifikoval. Podle něj na stavbě chybějí některé drobnosti, například místy zábradlí. Zavřená zůstává také kavárna, kterou bude mít na starost městská část Brno-střed. Výběrové řízení na provozovatele zahájí po předání do správy, což má být po kolaudaci.
Ministerstvo životního prostředí poskytlo na projekt z Národního plánu obnovy, tedy evropských fondů, 762 milionů korun. "Unikátnost řešení tkví v tom, že řece vracíme její přírodní ráz a díky tomu zvyšujeme protipovodňovou ochranu města. Pro obyvatele zároveň vznikla klidová zóna, kde mohou sportovat, relaxovat nebo pozorovat přírodu v nově vybudovaném mokřadu. Zároveň mohou na kole bezpečně podjet mosty přes řeku. Investice do projektů s prvky modro-zelené infrastruktury se vyplácí a jsou pro nás prioritou," dodal ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Město pracuje i na následujících etapách protipovodňových opatření. Dalšími prioritními úseky jsou Trnitá a Zbrojovka. "U prvního jmenovaného úseku se jedná o etapy IX, X a XI, které se týkají jak Svratky, tak Svitavy, což ochrání podstatnou část Komárova. Momentálně jsme požádali o stavební povolení a dokončujeme dokumentaci pro provedení stavby. Pokud vše půjde bez potíží, mohly by práce začít příští rok," sdělil Tesárek. Na další etapy v lokalitě Zbrojovka vzniká dokumentace pro povolení záměru.
reklama