https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cast-zemi-eu-kritizuje-zpoplatneni-emisi-ze-silnicni-dopravy-a-vytapeni-budov
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Část zemí EU kritizuje zpoplatnění emisí ze silniční dopravy a vytápění budov

21.12.2021 11:26 | BRUSEL (ČTK)
"Návrh na zahrnutí silniční dopravy a budov do ETS je pro nás v současné podobě velmi obtížně přijatelný, a to s ohledem na pravděpodobné negativní sociální dopady, které mohou výrazně zvýšit riziko energetické chudoby v naší zemi," prohlásila nová česká ministryně.
"Návrh na zahrnutí silniční dopravy a budov do ETS je pro nás v současné podobě velmi obtížně přijatelný, a to s ohledem na pravděpodobné negativní sociální dopady, které mohou výrazně zvýšit riziko energetické chudoby v naší zemi," prohlásila nová česká ministryně.
Plán na zahrnutí silniční dopravy a vytápění budov do systému emisních povolenek rozděluje země Evropské unie. Ministři životního prostředí v Bruselu prezentovali postoje členských států k balíčku klimatických návrhů Evropské komise a právě záměr zpoplatnit emise ze zmíněných odvětví vyvolalo patrně největší pochybnosti. Podpořila jej část zemí západní a severní Evropy včetně Německa či Rakouska, výrazné výhrady dali naopak najevo zástupci států východního křídla EU včetně nové české ministryně Anny Hubáčkové.
 

Unijní exekutiva v červenci předložila dosud nejzásadnější sadu klimatických návrhů od postupného zákazu aut se spalovacími motory přes zvýšení podílu obnovitelných zdrojů a zavedení takzvaného uhlíkového cla až po rozšíření prodeje emisních povolenek. Plán má přiblížit EU splnění nového cíle, na němž se před rokem shodli lídři členských zemí - tedy snížit do roku 2030 emise skleníkových plynů nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990. O návrzích ve druhé polovině roku začaly debatovat členské země a Evropský parlament, jejichž souhlas je pro přijetí jednotlivých norem nutný.

Zástupci Polska, Slovenska, Česka či několika dalších států dávali najevo, že i vzhledem k současným vysokým cenám energií se obávají dalšího zdražování.

"Návrh na zahrnutí silniční dopravy a budov do ETS je pro nás v současné podobě velmi obtížně přijatelný, a to s ohledem na pravděpodobné negativní sociální dopady, které mohou výrazně zvýšit riziko energetické chudoby v naší zemi," prohlásila nová česká ministryně, jež poprvé jednala se svými unijními kolegy. Česko podle ní chápe nutnost snížit emise i v odvětvích, na která se dosud prodej povolenek nevztahuje. Nový sociálně klimatický fond, který navrhla komise v zájmu snížení dopadů očekávaného zdražení na obyvatele, nezaručuje dostatečné zmírnění rizik, dodala Hubáčková. Komise navrhla do fondu převést čtvrtinu zisků z nových povolenek, jeho objem se odhaduje na desítky miliard eur.

Kritika zdražení automobilové dopravy či vytápění budov se však neozývá pouze z postkomunistických zemí více spoléhajících na fosilní zdroje. Obavy daly najevo i Španělsko, Portugalsko či Irsko.

Naopak na nutnost co nejvíce dopravcům či teplárnám znevýhodnit využívání znečišťujících zdrojů poukazovali například ministři skandinávských zemí či Německa. "Chceme zavést nejnižší cenu za tunu uhlíku v Evropě, protože to považujeme za velice důležitý krok na cestě pryč od uhlí," řekl německý státní tajemník pro hospodářství a klima Patrick Graichen.

Vzhledem k rozdílnosti postojů se dá očekávat, že část vyjednávání o jednotlivých normách klimatického balíčku se bude odehrávat za českého předsednictví EU ve druhé polovině příštího roku. Unijní činitelé se obávají, že pokud by návrh na rozšíření emisního systému neprošel, bude muset být přísnější některá z dalších norem, aby sedmadvacítka mohla cíle k roku 2030 reálně splnit.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (6)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

21.12.2021 11:54
A je to tady ! Pomatená EK hlava nehlava zdaňuje vše co jen okrajově obsahuje uhlík , přitom jak známo, základem života na Zemi jsou právě sloučeniny uhlíku, včetně CO2.

Najde se konečně někdo, kdo tyhle šílence zastaví a vypoklonkuje je pryč než napáchají neodstranitelné škody ?

Jednoznačně směřují ke společnosti zákazů a digitálního fízlování, ke korporátnímu fašismu. S nímž jako lídři mají bohaté zkušenosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.12.2021 16:34 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je už fakt vážný, určitě se nemáte poradit s psychiatrem?
Nebo jste už mimo realitu docela?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.12.2021 15:20 Reaguje na Miroslav Vinkler
Korporátní fašismus je systém, kde rozhodují korporáty.
Třeba automobilky, uhelné společnosti, elektrárny, petrochemické společnosti, veškerý průmysl závislý na fosilního uhliku.

Máte fakt pocit, že zrovna v EU skutečně vládnou? Nejsou náhodou zrovna tady nejvíce bité?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

21.12.2021 14:32
Zdanil bych soudruhům v Bruseli veškeré bublinkaté vody a další minerálky a limonády obsahující CO2. Použil bych progresivní daň - běžný úředník 1.000 euro/měsíc, europoslanec - 10.000 euro/měsíc. Když totiž uvážím, kolik času prosedí na různých schůzích, poradách a aktivech, jedná se z jejich strany o masivní poškozování životního prostředí.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

22.12.2021 07:02
Zdaněn bude jen fosilní uhlík. Tak jako to dělají v Japonsku, v Kanadě, v Austrálii, v JAR, v Mexiku a vlastně formou povolenek i v Číně.
Odpovědět
ms

23.12.2021 00:55
Mohl by si aspoň někdo po sobě článek přečíst, když je tam logická chyba?
"Chceme zavést nejnižší cenu za tunu uhlíku v Evropě, protože to považujeme za velice důležitý krok na cestě pryč od uhlí," řekl německý státní tajemník pro hospodářství a klima Patrick Graichen.
No snad z logiky věci Němci chtějí NEJVYŠŠÍ cenu za tunu uhlíku V Evropě, ne?
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist