Česká pošta koupí přes čtyři stovky vozů na stlačený plyn

Tento týden byla podle informací České plynárenské unie otevřena nová čerpací stanice v Ostravě – Muglinově. Na pátek 13. ledna je ohlášeno uvedení do provozu rekonstruované stanice na stlačený zemní plyn (CNG) v Úpici u Trutnova, která bude nově sloužit motoristům nepřetržitě. Do konce ledna by měla být otevřena další stanice v Terezíně. V současné době je v Česku na padesát čerpacích stanic CNG. Jak říká Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie, řada drobných podnikatelů a majitelů rodinných domků využívají vlastní malé plnírny.
Širšímu využívání CNG nahrává i to, že od loňského září smějí auta na CNG parkovat ve všech garážích, včetně těch podzemních (což je rozdíl oproti konkurenčnímu zkapalněnému propan butanu LPG). Umožnila to novela vyhlášky o technických podmínkách staveb.
CNG jako palivo oslovilo i velké firmy. Loni v prosince vyhlásila Česká pošta veřejnou zakázku na dodání 412 vozidel s pohonem na CNG. Podle informací plynárenské unie používá vozy na CNG i kurýrní služba DHL, Pražské služby, které svážení odpady v hlavním městě, auta na stlačený plyn využívají i městští strážníci v Ostravě. „Na podzim roku 2011 bylo v Česku přes tři tisíce aut na CNG a přes čtyři sta autobusů,“ říká Markéta Schauhuberová.
Kromě přestaveb stávajících aut na CNG pohon je možné koupit si sériově vyráběný osobní či nákladní vůz. Podle unie je k dispozici na sto vozů od patnácti světových značek. Očekává se, že se k nim přidá i česká Škoda. Prototyp Škody Octavia na CNG byl představen už v dubnu 2007.
Výhodami CNG jsou jeho ekologické i ekonomické parametry. Zemní plyn má oproti benzínu či naftě nižší emise CO2 a dalších spalin, provoz je o třetinu až polovinu levnější a podle plynařů je zemní plyn i nejbezpečnější palivo vůbec.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Dejte si facku. - 11. 1. 2012 - CS.SAby se s tím plynem neposrali :-) Jinak je zajímavé jak se argumentuje ekologickou a ekonomickou výhodností, a to i přesto "že platí pouze za podmínky". Spalovat plyn pro účely vytápění či pohonu vozidla je samo o sobě pěkná blbost :-) Finančně je to výhodnější, protože ujetí 1 km na plyn vychází levněji než ujetí 1 km na benzín, tj. trh. Jenže! Kdyby se odbourali (nebo naopak přidali) takové záležitosti jako spotřební daň, a já věřím, že se tak jednoho dne stane, tak by už výhodnost byla někde jinde. :-) Nejde samozřejmě pouze o daně, ale také o zisky palivového průmyslu a koneckonců i těch nenasytných multimiliardářských baronů :-)Šetrné k životnímu prostředí to býti nemůže, alespoň ne do té doby, než se pochlubíte jaké sračky jsou vytvářeny spalováním plynu. Domnívám se, že kdyby všechna dnešní vozidla jezdila na plyn, tak by vzduch byl nebezpečnější, než je dnes - prachu by sice ubylo, ale různých oxidantů, redukantů :-) by naopak přibylo. Takže se kroťte! Už jsem vám to psal včera. A jinak ta podmínka výhodnosti (viz.výše) je: Platí při neobjektivním, či zaujatém, postoji. |