https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ceska-posta-koupi-pres-ctyri-stovky-vozu-na-stlaceny-plyn?ids%5Bxd68db26805920457cebd21f626658612%5D=1&sel_ids=1
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česká pošta koupí přes čtyři stovky vozů na stlačený plyn

11.1.2012 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Opel Zafira společnosti DHL na CNG
Opel Zafira společnosti DHL na CNG
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Stlačený zemní plyn zdá se má mezi alternativními palivy slušně našlápnuto. Čerpací stanice jsou skoro v každém kraji, řidiči mohou využívat i domácí čerpací stanice. Autům na stlačený plyn věří i velké firmy jako DHL, Pražské služby nebo Česká pošta, která jich chce hned několik stovek koupit. Pro běžné užívání je krokem vpřed, že s auty na CNG lze od loňského roku parkovat i v podzemních garážích.
 

Tento týden byla podle informací České plynárenské unie otevřena nová čerpací stanice v Ostravě – Muglinově. Na pátek 13. ledna je ohlášeno uvedení do provozu rekonstruované stanice na stlačený zemní plyn (CNG) v Úpici u Trutnova, která bude nově sloužit motoristům nepřetržitě. Do konce ledna by měla být otevřena další stanice v Terezíně. V současné době je v Česku na padesát čerpacích stanic CNG. Jak říká Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie, řada drobných podnikatelů a majitelů rodinných domků využívají vlastní malé plnírny.

Širšímu využívání CNG nahrává i to, že od loňského září smějí auta na CNG parkovat ve všech garážích, včetně těch podzemních (což je rozdíl oproti konkurenčnímu zkapalněnému propan butanu LPG). Umožnila to novela vyhlášky o technických podmínkách staveb.

CNG jako palivo oslovilo i velké firmy. Loni v prosince vyhlásila Česká pošta veřejnou zakázku na dodání 412 vozidel s pohonem na CNG. Podle informací plynárenské unie používá vozy na CNG i kurýrní služba DHL, Pražské služby, které svážení odpady v hlavním městě, auta na stlačený plyn využívají i městští strážníci v Ostravě. „Na podzim roku 2011 bylo v Česku přes tři tisíce aut na CNG a přes čtyři sta autobusů,“ říká Markéta Schauhuberová.

Kromě přestaveb stávajících aut na CNG pohon je možné koupit si sériově vyráběný osobní či nákladní vůz. Podle unie je k dispozici na sto vozů od patnácti světových značek. Očekává se, že se k nim přidá i česká Škoda. Prototyp Škody Octavia na CNG byl představen už v dubnu 2007.

Výhodami CNG jsou jeho ekologické i ekonomické parametry. Zemní plyn má oproti benzínu či naftě nižší emise CO2 a dalších spalin, provoz je o třetinu až polovinu levnější a podle plynařů je zemní plyn i nejbezpečnější palivo vůbec.


reklama

Další informace |
Video demonstruje bezpečnost nádrže na stlačený plyn:


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Dejte si facku. - 11. 1. 2012 - CS.S

Aby se s tím plynem neposrali :-) Jinak je zajímavé jak se argumentuje ekologickou a ekonomickou výhodností, a to i přesto "že platí pouze za podmínky". Spalovat plyn pro účely vytápění či pohonu vozidla je samo o sobě pěkná blbost :-) Finančně je to výhodnější, protože ujetí 1 km na plyn vychází levněji než ujetí 1 km na benzín, tj. trh. Jenže! Kdyby se odbourali (nebo naopak přidali) takové záležitosti jako spotřební daň, a já věřím, že se tak jednoho dne stane, tak by už výhodnost byla někde jinde. :-) Nejde samozřejmě pouze o daně, ale také o zisky palivového průmyslu a koneckonců i těch nenasytných multimiliardářských baronů :-)
Šetrné k životnímu prostředí to býti nemůže, alespoň ne do té doby, než se pochlubíte jaké sračky jsou vytvářeny spalováním plynu. Domnívám se, že kdyby všechna dnešní vozidla jezdila na plyn, tak by vzduch byl nebezpečnější, než je dnes - prachu by sice ubylo, ale různých oxidantů, redukantů :-) by naopak přibylo. Takže se kroťte! Už jsem vám to psal včera.
A jinak ta podmínka výhodnosti (viz.výše) je: Platí při neobjektivním, či zaujatém, postoji.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist