https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ceske-firmy-navysily-podil-aut-s-alternativnim-pohonem-v-eu-jsou-ale-posledni
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

České firmy navýšily podíl aut s alternativním pohonem, v EU jsou ale poslední

21.9.2021 11:08 | PRAHA (ČTK)
Podle průzkumu se výrazně zvýšil zájem především o plug-in hybridní vozy, podíl firem mající tyto vozy ve flotile meziročně vzrostl sedminásobně na sedm procent.
Podle průzkumu se výrazně zvýšil zájem především o plug-in hybridní vozy, podíl firem mající tyto vozy ve flotile meziročně vzrostl sedminásobně na sedm procent.
Licence | Volné dílo (public domain)
České firmy meziročně navýšily podíl aut na alternativní pohon. Zatímco loni mělo alespoň jeden takový typ vozidla 14 procent podniků, letos je to již 22 procent firem. Zájem stoupl především u plug-in hybridních vozů a elektromobilů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Arval. I přesto české firmy ve využívání alternativních technologií v Evropě zaostávají a v EU jsou stále poslední.
 

Podle průzkumu se výrazně zvýšil zájem především o plug-in hybridní vozy, podíl firem mající tyto vozy ve flotile meziročně vzrostl sedminásobně na sedm procent. Dvojnásobně stoupl také počet forem s elektromobily na současných osm procent.

"Pro polovinu firem, které využívají vozy s alternativními pohony, byla hlavním argumentem pořízení nižší spotřeba. Společnosti, které tento druh pohonu teprve zvažují, ve 45 procentech případů uvádějí nejistotu ohledně dojezdové vzdálenosti vozů. Dále 38 procent firem uvedlo, že by auta s alternativními pohony více využívaly, kdyby stát představil vyšší daňové zvýhodnění," uvedl konzultant Arvalu Tomáš Kadeřábek. Podle dat firmy zabývající se operativním leasingem mají nejnižší důvěru v alternativní pohony zatím živnostníci a malé firmy do devíti zaměstnanců.

I přes nárůst počtu firem s vozy na alternativní pohon je Česko stále poslední v evropském žebříčku. Vozy s alternativními technologiemi jsou podle průzkumu v EU zastoupeny u 42 procent dotazovaných firem, v Česku je to pouze u 22 procent společností. "České firmy postupně přecházejí ve svých flotilách na alternativní technologie. Přesto zbytek EU doháníme jen s obtížemi, například plug-in hybridní vozy se objevují jen v sedmi procentech firemních flotil, evropský průměr je takřka čtyřnásobně vyšší. Stejná situace se týká také zastoupení elektromobilů, v tomto případě jsme na stejné úrovni s Tureckem a průměr EU je trojnásobně vyšší," dodal Kadeřábek. Podle něj však vývoj naznačuje obrat českých firem ve vztahu k alternativním technologiím.

V roce 2020 se prodalo celkem 150.623 firemních vozidel, což bylo o 17 procent meziročně méně. Vliv měla pandemie koronaviru, která motivovala firmy k úsporám. Vzrostla zároveň průměrná cena vozu. Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů se zvýšily o více než 300 procent. V Česku je přes 800 veřejných dobíjecích stanic, do roku 2030 by jich podle Národního plánu obnovy mělo být 19.000.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

21.9.2021 11:47
A co má být, že je ČR poslední !
Až ty technologie budou na úrovni 21.století, tak se můžeme hnát dopředu.
Zatím mají zpoždění minimálně 50let.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

21.9.2021 12:08 Reaguje na smějící se bestie
Já bych spíš řekl, že to vy nejste na úrovni 21. století, ale mentálně jste se zasekl v normalizační éře... a hrozně vám vadí, že vám svět utekl... a právě takoví jako jste vy nás neustále táhnou zpět do minulosti... i o vás je tento článek....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.9.2021 13:11 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Přesně tak, zaprděnost malého čecháčka se dnes vyzdvihuje jako "tradiční hodnoty" a jeho blbost je považována za "zdravý selský rozum"
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.9.2021 16:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Pro LK i PH ... zrovna v tomto případě bych se zklidnil, podíval se na účet, pak do garáže a PAK mudroval a dělal chytrýho.

Odpovědět
LV

Lubomír Vrána

21.9.2021 17:02 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Zatím mi to připadá, že zase někteří z vás spolehlivě dotáhnou do mimořádného průšvihu v budoucnosti nás všechny.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.9.2021 14:27 Reaguje na smějící se bestie
Vy dva chudáčkové.
Kam dospěli klasické motory za 50 - 100let a kam baterie ? !
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

21.9.2021 12:11
Není se čemu divit... naše země (opět) nevzkvétá... a je to v hlavách místních obyvatel... ve fyzickém světě k tomu důvod není...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.9.2021 23:07
Ekonom si umí porovnat efektivitu nákupu, náklady provozu a životnost
vozidla. Podle toho se rozhoduje a vychází jim asi lépe spalováky, mimo firem, které mají vozidla na nějaké popojíždění a využívají dostupnost parkování elektromobilů v centrech některých měst. Existují i nadšenci
pro elektromobily, které nezajímá cena, náklady a ani životnost. Výhoda provozu elektromobilů se zvyšující cenou elektřiny brzo padne a tak
nevím, co by mělo firmy přesvědčit k nákupu elektromobilů. Politruci
a jiní kašpaři by to firmám nejraději direktivně nařídili, tak jako prosadili emisní povolenky, dotace do OZE a jiné deformace trhu.
Tito noví bojovníci za světlé zítřky mají plnou hlavu totalitních
praktik, kdy lidem nařídí netopit uhlím, dřívím a asi brzo i plynem.
Když to nejde po dobrém, tak zakážou kotly na tyto paliva, nebo ty
paliva zatíží novými daněmi a povolenkovým šílenstvím vyvolají zdražení
levných druhů paliv na úroveň těch údajně ekologických. Myslím, že
mají v hlavách jako jejich zahraniční druzi dotace na elektromobily
a další znevýhodnění aut se spalovacími motory. Výsledkem bude to,
že bohatí budou ekologičtí, protože jim k vysoké pořizovací hodnotě
přispějí chudí dotacemi a chudí budou neekologičtí, protože na
spalováky bude naopak nové daňové zatížení. Tato deformace dolehne
i na náklady přepravy zboží, zemědělství, stavebnictví atd. Ono asi
nebudou v blízké budoucnosti elektřinou poháněné kamiony, traktory,
kombajny, bagry, buldozery atd. Tyto výkonné stroje by své baterie asi
ani neuvezly a pokud ano, tak s jakou efektivitou? Tento nový systém
protěžování bohatších na úkor chudých pod záminkou zelené politiky je
pouze jiný způsob ještě většího rozevírání nůžek mezi bohatými a chudými.
Bohatí se budou chovat ekologicky díky větším dotacím a na chudší už
jaksi toho moc nezbude. Pokud se naruší sociální smír, tak to možná
bohatí ustojí, protože neštvanost chudých bude směřována k ekologům,
kteří tyto reformy prosazují. Idea není úplně marná, ale tempo a způsob
jejího dosažení je uspěchaný a nedomyšlený. Otázkou je, zda je to pouze
hloupost a nebo záměr, jak porušit sociální smír a postavit lidi proti
sobě. Při absenci války s vnějším nepřítelem je stejně dobrá i válka
občanská. I v ní jdou na odbyt zbraně, umírají lidé a ničí se hodnoty.
Po ní se znovu vše staví, nakupuje, kola ekonomiky se znovu roztočí
a krize je zažehnána.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.9.2021 08:47 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy se mácháte pořád v minulém století a pořád sáhodlouze zdůvodňujete, proč to nejde.
Mezitím se vývoj elaut zase o kus posunul, nové Muskovy baterie vydrží milión kilometrů a stojí kolem 100 dol/kWh, čímž se dá už konkurovat i benzíňákům.
Navíc mají výrazně levnější provoz, normální malé auto s běžným nájezdem 13 tis. km ročně spotřebuje tisíc litrů benzínu v ceně 33 tisíc Kč. K tomu výměny olejů, servis na brzdách (to vše elauto nepotřebuje) atd. atd.

Takže ekonom si jako první investici pořídí střešní fve (nejlépe, když mná nějakou menší firmu), z té živí většinu provozu a nabíjí elauta (pokud má vhodný režim provozu).
Celé se mu to vrátí za pár let (5 - 8) a pak jezdí skoro zadara.
A to nepočítám vůbec žádnou dotaci od státu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

22.9.2021 09:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Safra vy jste asi lepší ekonom, než ty tisíce ekonomů ve
firmách, které nechtějí ty elektromobily. Vidím že jste
odborník i na ekonomii a dokonce věštec, který už vidí tu
techniku na syntetické(mimochodem taky uhlíkové palivo)
palivo vyrobené bůhví z čeho a nějaké pasty. Ten stroj nestojí pár tisíc, ale milionů a musí se zaplatit. Dnes
si kombajn kupují malí zemědělci na celý život a ti si
asi pro vaše zelené sny nebudou kupovat nový, když se
jim ten starý ani nezaplatil. Žijete v utopických snech
a ekonomika vám asi nic neříká. Možná to všem jednou nařídíte a bude vám jedno, že kvůli tomu zkrachují,
hlavně, že splníme normy CO2 a svět vesele produkuje to ,
co tady ušetříme. Zbytek lidí už procitl a jsem zvědav
i na Německo a rapidní propad preferencí Zelených po nové
vlně zdražování energií. Váš utopický sen asi zůstane snem.
S tou střešní FVE už běžte někam, je opět zataženo, prší
a kamarád přifázoval síť. Tak nějak funguje OZE a na dva
větrníky v Hati u Hlučína vidím, jak se ty lopatky už tři dny ani nepohnou, ale z komína EDĚ se kouří z dovozového
černého uhlí a proudí elektřina a teplo do okolních měst.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.9.2021 08:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Kamiony, bagry atd. nebudou jezdit na lithiové baterie, ale na syntetické palivo, dnes se testují i kryonádrže na vodík. Což ideální není, ale syntetika je už v pohodě, vymysleli i jakousi energetickou pastu, pořád je něco nového.
Bagr může jet na palivový článek i na stávající pístový motor s horší účinností, něma problema.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist