České firmy navýšily podíl aut s alternativním pohonem, v EU jsou ale poslední
Podle průzkumu se výrazně zvýšil zájem především o plug-in hybridní vozy, podíl firem mající tyto vozy ve flotile meziročně vzrostl sedminásobně na sedm procent. Dvojnásobně stoupl také počet forem s elektromobily na současných osm procent.
"Pro polovinu firem, které využívají vozy s alternativními pohony, byla hlavním argumentem pořízení nižší spotřeba. Společnosti, které tento druh pohonu teprve zvažují, ve 45 procentech případů uvádějí nejistotu ohledně dojezdové vzdálenosti vozů. Dále 38 procent firem uvedlo, že by auta s alternativními pohony více využívaly, kdyby stát představil vyšší daňové zvýhodnění," uvedl konzultant Arvalu Tomáš Kadeřábek. Podle dat firmy zabývající se operativním leasingem mají nejnižší důvěru v alternativní pohony zatím živnostníci a malé firmy do devíti zaměstnanců.
I přes nárůst počtu firem s vozy na alternativní pohon je Česko stále poslední v evropském žebříčku. Vozy s alternativními technologiemi jsou podle průzkumu v EU zastoupeny u 42 procent dotazovaných firem, v Česku je to pouze u 22 procent společností. "České firmy postupně přecházejí ve svých flotilách na alternativní technologie. Přesto zbytek EU doháníme jen s obtížemi, například plug-in hybridní vozy se objevují jen v sedmi procentech firemních flotil, evropský průměr je takřka čtyřnásobně vyšší. Stejná situace se týká také zastoupení elektromobilů, v tomto případě jsme na stejné úrovni s Tureckem a průměr EU je trojnásobně vyšší," dodal Kadeřábek. Podle něj však vývoj naznačuje obrat českých firem ve vztahu k alternativním technologiím.
V roce 2020 se prodalo celkem 150.623 firemních vozidel, což bylo o 17 procent meziročně méně. Vliv měla pandemie koronaviru, která motivovala firmy k úsporám. Vzrostla zároveň průměrná cena vozu. Prodeje elektromobilů a plug-in hybridů se zvýšily o více než 300 procent. V Česku je přes 800 veřejných dobíjecích stanic, do roku 2030 by jich podle Národního plánu obnovy mělo být 19.000.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
smějící se bestie
21.9.2021 11:47Až ty technologie budou na úrovni 21.století, tak se můžeme hnát dopředu.
Zatím mají zpoždění minimálně 50let.
Lukáš Kašpárek
21.9.2021 12:08 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
21.9.2021 13:11 Reaguje na Lukáš KašpárekSvatá Prostoto
21.9.2021 16:28 Reaguje na Pavel HanzlLubomír Vrána
21.9.2021 17:02 Reaguje na Lukáš Kašpáreksmějící se bestie
21.9.2021 14:27 Reaguje na smějící se bestieKam dospěli klasické motory za 50 - 100let a kam baterie ? !
Lukáš Kašpárek
21.9.2021 12:11Břetislav Machaček
21.9.2021 23:07vozidla. Podle toho se rozhoduje a vychází jim asi lépe spalováky, mimo firem, které mají vozidla na nějaké popojíždění a využívají dostupnost parkování elektromobilů v centrech některých měst. Existují i nadšenci
pro elektromobily, které nezajímá cena, náklady a ani životnost. Výhoda provozu elektromobilů se zvyšující cenou elektřiny brzo padne a tak
nevím, co by mělo firmy přesvědčit k nákupu elektromobilů. Politruci
a jiní kašpaři by to firmám nejraději direktivně nařídili, tak jako prosadili emisní povolenky, dotace do OZE a jiné deformace trhu.
Tito noví bojovníci za světlé zítřky mají plnou hlavu totalitních
praktik, kdy lidem nařídí netopit uhlím, dřívím a asi brzo i plynem.
Když to nejde po dobrém, tak zakážou kotly na tyto paliva, nebo ty
paliva zatíží novými daněmi a povolenkovým šílenstvím vyvolají zdražení
levných druhů paliv na úroveň těch údajně ekologických. Myslím, že
mají v hlavách jako jejich zahraniční druzi dotace na elektromobily
a další znevýhodnění aut se spalovacími motory. Výsledkem bude to,
že bohatí budou ekologičtí, protože jim k vysoké pořizovací hodnotě
přispějí chudí dotacemi a chudí budou neekologičtí, protože na
spalováky bude naopak nové daňové zatížení. Tato deformace dolehne
i na náklady přepravy zboží, zemědělství, stavebnictví atd. Ono asi
nebudou v blízké budoucnosti elektřinou poháněné kamiony, traktory,
kombajny, bagry, buldozery atd. Tyto výkonné stroje by své baterie asi
ani neuvezly a pokud ano, tak s jakou efektivitou? Tento nový systém
protěžování bohatších na úkor chudých pod záminkou zelené politiky je
pouze jiný způsob ještě většího rozevírání nůžek mezi bohatými a chudými.
Bohatí se budou chovat ekologicky díky větším dotacím a na chudší už
jaksi toho moc nezbude. Pokud se naruší sociální smír, tak to možná
bohatí ustojí, protože neštvanost chudých bude směřována k ekologům,
kteří tyto reformy prosazují. Idea není úplně marná, ale tempo a způsob
jejího dosažení je uspěchaný a nedomyšlený. Otázkou je, zda je to pouze
hloupost a nebo záměr, jak porušit sociální smír a postavit lidi proti
sobě. Při absenci války s vnějším nepřítelem je stejně dobrá i válka
občanská. I v ní jdou na odbyt zbraně, umírají lidé a ničí se hodnoty.
Po ní se znovu vše staví, nakupuje, kola ekonomiky se znovu roztočí
a krize je zažehnána.
Pavel Hanzl
22.9.2021 08:47 Reaguje na Břetislav MachačekMezitím se vývoj elaut zase o kus posunul, nové Muskovy baterie vydrží milión kilometrů a stojí kolem 100 dol/kWh, čímž se dá už konkurovat i benzíňákům.
Navíc mají výrazně levnější provoz, normální malé auto s běžným nájezdem 13 tis. km ročně spotřebuje tisíc litrů benzínu v ceně 33 tisíc Kč. K tomu výměny olejů, servis na brzdách (to vše elauto nepotřebuje) atd. atd.
Takže ekonom si jako první investici pořídí střešní fve (nejlépe, když mná nějakou menší firmu), z té živí většinu provozu a nabíjí elauta (pokud má vhodný režim provozu).
Celé se mu to vrátí za pár let (5 - 8) a pak jezdí skoro zadara.
A to nepočítám vůbec žádnou dotaci od státu.
Břetislav Machaček
22.9.2021 09:31 Reaguje na Pavel Hanzlfirmách, které nechtějí ty elektromobily. Vidím že jste
odborník i na ekonomii a dokonce věštec, který už vidí tu
techniku na syntetické(mimochodem taky uhlíkové palivo)
palivo vyrobené bůhví z čeho a nějaké pasty. Ten stroj nestojí pár tisíc, ale milionů a musí se zaplatit. Dnes
si kombajn kupují malí zemědělci na celý život a ti si
asi pro vaše zelené sny nebudou kupovat nový, když se
jim ten starý ani nezaplatil. Žijete v utopických snech
a ekonomika vám asi nic neříká. Možná to všem jednou nařídíte a bude vám jedno, že kvůli tomu zkrachují,
hlavně, že splníme normy CO2 a svět vesele produkuje to ,
co tady ušetříme. Zbytek lidí už procitl a jsem zvědav
i na Německo a rapidní propad preferencí Zelených po nové
vlně zdražování energií. Váš utopický sen asi zůstane snem.
S tou střešní FVE už běžte někam, je opět zataženo, prší
a kamarád přifázoval síť. Tak nějak funguje OZE a na dva
větrníky v Hati u Hlučína vidím, jak se ty lopatky už tři dny ani nepohnou, ale z komína EDĚ se kouří z dovozového
černého uhlí a proudí elektřina a teplo do okolních měst.
Pavel Hanzl
22.9.2021 08:55 Reaguje na Břetislav MachačekBagr může jet na palivový článek i na stávající pístový motor s horší účinností, něma problema.