Česko mělo v pololetí druhý nejvyšší nárůst prodeje elektromobilů v EU
Průměrný podíl elektromobilů na registracích nových aut v EU byl v pololetí 15,6 procenta. Nejvyšší je v Dánsku (64 procent), Švédsku (35,2 procenta) a Nizozemsku (35 procent). Vyšší podíl ze zemí V4 zaznamenalo například Maďarsko (7,9 procenta), nižší naopak Polsko (pět procent) a Slovensko (4,4 procenta).
K vyšším registracím elektromobilů v Česku podle Friče přispívá širší nabídka cenově dostupnějších elektromobilů, tlak na snižování emisí ve firemních flotilách i postupně se zlepšující dostupnost veřejné dobíjecí infrastruktury.
V pololetí dominovala českému trhu Škoda Elroq (1470 registrací), následovaná modelem Škoda Enyaq (956 registrací) a Tesla Model Y (794 registrací). Aktuálně je na tuzemských silnicích provozováno přibližně 48 000 osobních bateriových elektromobilů, které mají k dispozici téměř 7000 veřejně přístupných dobíjecích bodů.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (10)
Pavel Hanzl
24.7.2025 20:19Jaroslav Řezáč
25.7.2025 11:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
31.7.2025 14:48 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPepa
25.7.2025 06:50Pavel Hanzl
25.7.2025 07:13 Reaguje na PepaBřetislav Machaček
25.7.2025 09:45najezdit s benziňákem se spotřebou 8 litrů na 100 km při ceně benzínu
35 Kč za litr. Za ušetřených 100 000 Kč vyšší ceny elektromobilu proti
spalováku ujedete 35 714 km, za 200 000 pak 71 428, za 300 tisíc 107 142,
za 400 000 142 857 a za 500 000 178 570. Spočítejte si kolik kdo najezdí
na nákupy a na chatu za humny a zda bude elauto nabíjet ze solárů ve dne
a v noci jezdit a nebo ve dne jezdit a nabíjet v noci ze sítě. Nikomu
neberu to, že má na rozhazování a koupí si něco, co nevyužije, když
neví co s penězi, ale ten, kdo obrací každou korunu počítá a počítá,
pokud to ale umí. Podnikateli se elektromobil asi vyplatí, ale třeba
důchodci na jízdy k lékaři a na nákup s nájezdem 10 000 km asi těžko.
Tomu se vyšší náklady o půl milionu vyšší než u spalováku vrátí za
cca 18 let!
Navíc pro firmy je možnost podpor a odpisů, ale u obyčejných občanů
nikoliv. Ono se stačí podívat do registrací elektromobilů na koho
jsou napsané a každý pochopí proč.
A pro Pepu jen to, že na zimu si koupí spalovák a nebo bude dobíjet
ze sítě? Tak nějak to dělají v Norsku, zemi s nejvyšším množstvím
elektromobilů, kteří mají v záloze a na zimu spalováky. Představte
si města praskající ve švech při jednom autě na domácnost, když budou
mít všichni v záloze ještě spalovák a kde umístí soláry 40 rodin z
paneláku a kdo tam nainstaluje 40 zásuvek nabíječek. Sny se sní,
ale praxe je zcela jiná.



Gartner: Počet elektromobilů ve světě by se měl příští rok zvýšit o 30 procent
Zavedení vodíkových autobusů u Mníšku se zpozdí kvůli dodávce technologie
Prodej hybridů do října vzrostl téměř o třetinu na 55 116 aut