https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesko-melo-v-pololeti-druhy-nejvyssi-narust-prodeje-elektromobilu-v-eu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česko mělo v pololetí druhý nejvyšší nárůst prodeje elektromobilů v EU

24.7.2025 18:02 (ČTK)
Česko zaznamenalo v prvním pololetí druhý nejvyšší růst počtu registrací nových elektromobilů v Evropské unii. S navýšením prodeje o 67 procent skončilo hned za Španělskem, kde registrace vzrostly o 84 procent. Celý evropský trh s elektromobily rostl o 22 procent. V podílu elektromobilů však ČR stále výrazně zaostává a s šesti procenty mu patří až 17. příčka. Vyplývá to z aktuálních údajů Centra dopravního výzkumu (CDV).
 
Efekt dotací se v Česku podle ředitele CDV Jindřicha Friče vyčerpal a růst bude zpomalovat. "Ve srovnání s první polovinou loňského roku došlo v Česku k výraznému meziročnímu nárůstu registrací bateriových elektromobilů o 67 procent na 6910 vozidel. Tento růst však vychází z nízkého výchozího základu. Pokud srovnáme aktuální čísla s druhou polovinou loňského roku (6799 vozidel), kdy se již naplno projevily efekty dotačního programu pro firmy, je nárůst minimální. To naznačuje, že dynamika růstu se pravděpodobně bude zpomalovat,“ uvedl Frič.

Průměrný podíl elektromobilů na registracích nových aut v EU byl v pololetí 15,6 procenta. Nejvyšší je v Dánsku (64 procent), Švédsku (35,2 procenta) a Nizozemsku (35 procent). Vyšší podíl ze zemí V4 zaznamenalo například Maďarsko (7,9 procenta), nižší naopak Polsko (pět procent) a Slovensko (4,4 procenta).

K vyšším registracím elektromobilů v Česku podle Friče přispívá širší nabídka cenově dostupnějších elektromobilů, tlak na snižování emisí ve firemních flotilách i postupně se zlepšující dostupnost veřejné dobíjecí infrastruktury.

V pololetí dominovala českému trhu Škoda Elroq (1470 registrací), následovaná modelem Škoda Enyaq (956 registrací) a Tesla Model Y (794 registrací). Aktuálně je na tuzemských silnicích provozováno přibližně 48 000 osobních bateriových elektromobilů, které mají k dispozici téměř 7000 veřejně přístupných dobíjecích bodů.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

24.7.2025 20:19
Je vidět, že země jde sice pomalu, ale velmi jistě nahoru, mít tahle vláda možnost pokračovat další období, už bychom možná začali fakt šlapat na paty Němčourům, jak sliboval Fiala. Jenže čecháčkové o to nestojí, chtějí brblat, šidit, obstruovat, volit dezoláty a nadávat na režim. Sorry jako.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

24.7.2025 22:25 Reaguje na Pavel Hanzl
srandisto
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

25.7.2025 11:38 Reaguje na Pavel Hanzl
když spustí 2027 ETS2, to budete teprve zírat na drát...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2025 14:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
A prečo? Že bude benzín levnější jen o 20 kč, místo o 25 než v roce 2014?
Odpovědět
Pe

Pepa

25.7.2025 06:50
Že by si někdo uvědomil že může jezdit od jara do podzimu zadarmo, když si dá solary na střechu?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2025 07:13 Reaguje na Pepa
Jistě, ale je to málo. "Kdykoliv v historii, když se mohli Čechové dostat k blahobytu a všeobecném uznání, vše podělali vlastní chybou" klasik (nevím který).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.7.2025 09:45
Pro ty, kteří nevynikali v matematice mám propočet kolik kilometrů lze
najezdit s benziňákem se spotřebou 8 litrů na 100 km při ceně benzínu
35 Kč za litr. Za ušetřených 100 000 Kč vyšší ceny elektromobilu proti
spalováku ujedete 35 714 km, za 200 000 pak 71 428, za 300 tisíc 107 142,
za 400 000 142 857 a za 500 000 178 570. Spočítejte si kolik kdo najezdí
na nákupy a na chatu za humny a zda bude elauto nabíjet ze solárů ve dne
a v noci jezdit a nebo ve dne jezdit a nabíjet v noci ze sítě. Nikomu
neberu to, že má na rozhazování a koupí si něco, co nevyužije, když
neví co s penězi, ale ten, kdo obrací každou korunu počítá a počítá,
pokud to ale umí. Podnikateli se elektromobil asi vyplatí, ale třeba
důchodci na jízdy k lékaři a na nákup s nájezdem 10 000 km asi těžko.
Tomu se vyšší náklady o půl milionu vyšší než u spalováku vrátí za
cca 18 let!
Navíc pro firmy je možnost podpor a odpisů, ale u obyčejných občanů
nikoliv. Ono se stačí podívat do registrací elektromobilů na koho
jsou napsané a každý pochopí proč.
A pro Pepu jen to, že na zimu si koupí spalovák a nebo bude dobíjet
ze sítě? Tak nějak to dělají v Norsku, zemi s nejvyšším množstvím
elektromobilů, kteří mají v záloze a na zimu spalováky. Představte
si města praskající ve švech při jednom autě na domácnost, když budou
mít všichni v záloze ještě spalovák a kde umístí soláry 40 rodin z
paneláku a kdo tam nainstaluje 40 zásuvek nabíječek. Sny se sní,
ale praxe je zcela jiná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.7.2025 14:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy to vždycky kouzelně zdupete. Vymyslet si zcela nesmyslný příklad (dát soláry na panelák a chtí z nich nabíjet všem elkáry) je zcela komický postup, ale vy tu děláte třídního kašpika rád, že?
Odpovědět
pk

pepa knotek

25.7.2025 10:41
Každému, kdo si elektroauto koupil, by se měly na jeho dvůr vypustit ty desítky tun toxických kalů, jež vznikly jako vedlejší produkt při těžbě surovin na výrobu jeho autobaterie. Ekologičtí pokrytci, nic víc a ještě se to dotuje z peněz ostatních.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.7.2025 13:05 Reaguje na pepa knotek
A dýzlákům ty megatuny ropy? Fakt je to dobrý nápad, nebo jak dycky?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist