https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesko-v-elektromobilite-zaostava-v-podilu-elektroaut-je-az-na-25.miste-v-eu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česko v elektromobilitě zaostává, v podílu elektroaut je až na 25. místě v EU

3.2.2022 00:45 | PRAHA (ČTK)
Čistě bateriových vozidel loni v EU přibylo 878 000. Plug-in hybridních vozů, které kombinují elektrický motor se spalovacím, pak 867 000, což je více než vozů s naftovým motorem. Nejvyšší podíl bateriových elektrických aut na celkovém počtu registrovaných vozů nyní jezdí v Nizozemsku.
Čistě bateriových vozidel loni v EU přibylo 878 000. Plug-in hybridních vozů, které kombinují elektrický motor se spalovacím, pak 867 000, což je více než vozů s naftovým motorem. Nejvyšší podíl bateriových elektrických aut na celkovém počtu registrovaných vozů nyní jezdí v Nizozemsku.
Licence | Volné dílo (public domain)
Rozvoj elektromobility v tuzemsku ve srovnání s Evropou zaostává. S podílem 1,3 procenta nových bateriových elektrických osobních aut na celém vozovém parku bylo Česko v Evropské unii až na 25. místě. Celkem loni v Česku přibylo přes 6300 aut s elektrickým pohonem, zhruba 2600 jich bylo výhradně bateriových. Uvedlo to Centrum dopravního výzkumu (CDV). Celoevropský průměr aut s elektrickým pohonem loni činil 18 procent, nejvyšší je v Nizozemsku a Švédsku, nejnižší naopak na Kypru.
 

V roce 2021 bylo v celé EU registrováno přes 1,75 milionu nových osobních elektrických vozidel. Meziročně se jejich počet zvýšit o dvě třetiny. Čistě bateriových vozidel loni v EU přibylo 878 000. Plug-in hybridních vozů, které kombinují elektrický motor se spalovacím, pak 867 000, což je více než vozů s naftovým motorem. Nejvyšší podíl bateriových elektrických aut na celkovém počtu registrovaných vozů nyní jezdí v Nizozemsku, kde mají téměř 20 procent. Následuje Švédsko s 19 procenty a Rakousko s téměř 14 procenty. Vyšší podíl mají proti Česku i okolní země. V Polsku činí 2,1 procenta, na Slovensku pak 1,5 procenta. Nejnižší čísla naopak vykazuje z EU Kypr s 0,8 procenta. U vozů s plug-in hybridní technologií byl nejvyšší podíl ve Švédsku se skoro 26 procenty, následovaly Dánsko a Finsko.

"Ta data nejsou zrovna nejoptimističtější. Je však třeba si uvědomit, že v loňském roce nebyly k dispozici žádné evropské prostředky, které v minulosti třeba stály za podporou nákupu elektromobilů pro podnikatele. To by se letos mělo podle mých informací změnit, a tak věřím, že letošní čísla budou určitě příznivější," uvedl pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu Jan Bezděkovský.

Zatímco počet čistě elektrických vozidel v zemích EU v uplynulém roce meziročně rostl, v Česku byl vývoj podle CDV opačný. Vloni v ČR bylo registrováno 2646 bateriových vozů, což bylo meziročně o 616 méně. Pokles ale podle CDV nebyl překvapivý, neboť to ovlivnilo především uvedení nové elektrické Škody Enyaq na trh v závěru roku 2020. "Za celý uplynulý rok bylo registrováno 738 těchto vozidel. Přestože se jednalo suverénně o nejvíce registrovaný nový osobní bateriový vůz, ani celoroční bilance nevyrovnala tu prosincovou v roce 2020,“ vysvětlil ředitel CDV Jindřich Frič.

Mírně lépe si Česko vede ve srovnání nových registrací v přepočtu na počet obyvatel za posledních pět let. Se 727 bateriovými vozy na milion obyvatel je mezi státy EU na 17. místě. Nejvyšší podíl s více než 13.000 bateriovými auty na milion obyvatel má Nizozemsko.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

3.2.2022 05:51
Je to tím, že Češi jsou takoví podivínové a libují si v 15-20 let starých vozech prolezlých korozí. Dokonce je baví z nich vymontovávat filtry pevných částic.
Na tento koníček nemají čas akorát bohatí podnikatelé a tak alespoň těm bychom se mohli složit na nějakou pěknou dotaci na nákup elektromobilu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.2.2022 06:52 Reaguje na Richard Vacek
výroba elekto-aut ekologičtější není, když se k tomu přibere i výroba subdodavatelů, je z toho hromada odpadů...v elektomobilitě být 28. ze 27 by nebylo špatné
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.2.2022 09:26 Reaguje na Richard Vacek
To byly ještě auta v pravém smyslu slova.
A když se auto udržuje, vydrží. Takže není potřeba měnit auto každých 5let - to je užitná doba těch elektroplechovek. Navíc ty budou po té době na vyhození !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2022 13:29 Reaguje na smějící se bestie
Už pár firem garantuje milión kilometrů, hlavně na baterii. Za jak dlouho to najezdíte?
Odpovědět
ms

4.2.2022 01:39 Reaguje na Richard Vacek
Zdá se že autoři článku i podkladů neumí ani malou násobilku. Jestliže vozový park osobních vozů v ČR činí 6,3 milionu vozů, tak čistě elektrických je 1,5 promile, nikoli procenta! To je pod hranicí statistické chyby.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

3.2.2022 08:12
Evidentně jsou Češi rozumnější, než to na první pohled vypadá.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.2.2022 09:26 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
1*
Odpovědět
pm

3.2.2022 09:30
Nojono, češi tak nějak asi umí počítat. Jak se jim něco nevyplatí, tak do toho nejdou (viz. grafy nárůstu solárních elektráren).
Já si to taky zkoušel spočítat a při mém nájezdu 15tis.km/rok je roční úspora asi 24tis.Kč. Tudíž návratnost při cenovém rozdílu je 15-20 let :/
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.2.2022 12:18
Bezděkovský doufá, že stát podnikatelům ... ostatní ať si trhnou ... přisype a ti si tedy díky tomu nějaký ten nízkoemisní vergl koupí.
A to za situace, kdy celá fiskální politika EU vypadá jako soutěž o to, kdo do rozpočtu zatne větší sekeru.
To by jeden ...
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.2.2022 12:33
My v ČR zaostáváme v hodně věcech...
Odpovědět
Ra

Radek

3.2.2022 13:54
Chybí stále vyřešit hodně důležitých problémů, např. jak budeme hasit elektromobil v podzemních garážích, a nebo když pojedu v zimě a elektromobily uváznou v koloně na dálnici, jak budu desítky automobilů na dálnici nabíjet. Dále je zcela nedostatečný dojezd elektromobilu v zimě při plném naložení a potřebě topení, kdy čtyřčlenná rodina jede na týden do hor.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2022 13:32 Reaguje na Radek
V roce 1920 řešili u aut velmi podobné problémy.

Jak dnes na dálnici dolíváte benzín? Kolikrát vám už došel?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.2.2022 13:34
Být posladní je poslední dobou náš přímo národní sport.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist