https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesko-zaostava-za-eu-v-zavadeni-elektrobusu-loni-zacaly-jezdit-jen-dva
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česko zaostává za EU v zavádění elektrobusů, loni začaly jezdit jen dva

16.3.2022 00:43 | PRAHA (ČTK)
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česká republika zaostává za ostatními zeměmi Evropské unie v rychlosti zavádění elektrobusů či autobusů na alternativní pohon do veřejné dopravy. Podíl autobusů na takzvané čistý pohon, tedy na elektřinu nebo alternativní palivo jako plyn, byl mezi loni registrovanými autobusy 7,65 procenta a Česku tak mezi zeměmi EU patří osmnácté místo. Informovalo o tom Centrum dopravního výzkumu (CDV).
 

"V České republice byly v uplynulém roce registrovány dva elektrobusy a 71 plynových autobusů, v součtu těchto vozidel nám patřila patnáctá příčka, podíl 7,65 procenta nás pak řadil na osmnácté místo. Ze zemí V4 bylo před námi Polsko s podílem 27,93 procenta a Slovensko s 8,70 procenta, za námi pak Maďarsko se 4,65 procenta," uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.

Nejvíce nových autobusů, 877, mělo dieselový motor. Meziročně to sice představuje pokles o 16,95 procenta ve srovnání s rokem 2020, pokles registrací autobusů s tímto pohonem byl ale v EU razantnější a přišel už v roce 2020. Podíl dieselových autobusů tehdy poklesl ve srovnání s rokem 2019 o 27 procent, loni se pak snížil o další 2,86 procenta.

"Celkově bylo v registru v Česku evidováno 107 elektrobusů, vývoj v posledních letech má však sestupnou tendenci. Zatímco v roce 2018 bylo registrováno 50 elektrobusů, o rok později 11, v roce 2020 šest a vloni pouze dva. Proč je v Česku trend opačný než v EU, obecně pravděpodobně souvisí s malou popularitou elektromobility u nás a stále nedostatečně rozvinutou infrastrukturou, tedy systémem dobíjecích stanic," řekl ČTK Lukáš Kadula z CDV. V Česku také chybí dotační podpora nákupu elektřinou poháněných dopravních prostředků, momentálně se podle Jana Bezděkovského z ministerstva dopravy čeká na zákon o podpoře nízkoemisních vozidel.

Z autobusů na čistý pohon jsou výrazněji zastoupeny CNG autobusy, tedy ty poháněné stlačeným zemním plynem. Těch bylo v Česku celkově registrováno na konci loňského roku 1830, meziročně ale počet registrovaných autobusů na plyn klesl o 72,8 procenta. V roce 2020 jich bylo nově registrovaných 261, loni pouze 71.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (4)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ZW

Zdenek Wenzel

16.3.2022 12:37
Jeden autobus TAM a druhý autobus ZPÁTKY.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.3.2022 16:35
Trolejbusů zase tak málo nemáme a hlavně máme výrazně vyšší podíl elektrické kolejové dopravy než ve většině zemí.
Plus ty busy na baterky furt nic moc.
Já bych to zase tak nedramatizoval.
A proč do toho tahají malou podporu e-mobilty v případě osobních a dodávkových vozů netuším, a to samé platí o nabíječkách. Ty by byly e-busům poněkud na pikaču.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

17.3.2022 07:43 Reaguje na Svatá Prostoto
Ebus se nabíjí na konečné,ten harmonogram se musí tomu přizůsobit. Ale jde hlavně o čistotu vzduchu ve městě, tam je doprava největší znečišťovatel.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.3.2022 10:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Boha jeho, to ví snad i malé dítě!
Jen v CDV asi ne, když to uvádí jako pokus o důvod.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist