https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/cesku-hrozi-sankce-nestihne-limity-pro-ekologicke-vozy-ve-verejne-doprave
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Česku hrozí sankce, nestihne limity pro ekologické vozy ve veřejné dopravě

1.9.2022 15:15 | PRAHA (ČTK)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Česku hrozí sankce od Evropské unie, protože dosud nepřijalo povinné limity pro pořizování nízkoemisních vozidel ve veřejné dopravě. Podle unijních pravidel by úřady členských států měly v budoucnu část veřejné dopravy zajišťovat ekologickými vozidly. Už nyní je ovšem jasné, že ČR nestihne tato pravidla přijmout včas. Při dnešním jednání sněmovního hospodářského výboru to uvedla náměstkyně ministerstva pro místní rozvoj Leona Gergelová Šteigrová.
 

Návrh novely na stanovení limitů nízkoemisních vozů ve veřejné dopravě dnes poslanci sněmovního správního i hospodářského výboru podpořili. Podle některých z nich je ovšem nutné s ohledem na současnou situaci na trhu s energiemi do budoucna pravidla na evropské úrovni znovu projednat.

Stanovení povinných podílů ekologických vozů, které budou součástí veřejných zakázek, předpokládá směrnice EU. Část stanovených podílů nízkoemisních vozidel ve veřejné dopravě by být podle návrhu měly úřady naplnit nejprve do konce roku 2025 a další část pak do konce roku 2030.

Limity by měly být stanoveny různě podle jednotlivých kategorií vozidel. Podíly se pohybují v řádech desítek procent. Stát ovšem přijetí těchto pravidel do své legislativy nestihne. Podle náměstkyně je současná lhůta pro účinnost zákona 6. září. Novelu, která pravidla ze směrnice zavádí, ovšem zatím schválila pouze vláda.

Gergelová Šteigrová poslance hospodářského výboru upozornila, že Česku kvůli tomu hrozí od EU sankce, zdůraznila nutnost urychleného přijetí novely. Vyměření a výše případných sankcí pak bude podle náměstkyně odvislé od toho, jak moc velkou prodlevu při přijetí pravidel stát nabere.

Zavedení limitů je součástí navrhovaného zákona o podpoře nízkoemisních vozidel. Limity by se měly týkat pouze nadlimitních veřejných zakázek. Většina členských států EU už pravidla z unijní směrnice schválila.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

2.9.2022 06:45
Ekologická doprava to je čím dal úsměvné, jak se green deal potápí
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.9.2022 10:59
Hm - a co takhle do brusele sdělit, že v důsledku pitomé surovinové a energetické politiky máme úplně jiné starosti, takže nadále budeme pořizovat vozidla ekonomicky a technicky účelná, nikoli ideologicky správná?

Jo, to bychom museli mít ČESKOU vládu.
:-(

Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

2.9.2022 12:33
Zcela upřímně, zejména v případě příměstské autobusové dopravy jsou ty požadavky směrnice prostě čirá fantazie, na to nejsou ani ty e-busy, ani peníze. Tlačit v tomto směru na pilu povede buď k různým ojebávkám, možnosti tam jsou, nebo k výraznému zpomalení obnovy vozového parku.

A ono je tam těch šíleností více, nejde jen o veřejnou dopravu. Řada obcí/krajů se může snadno dostat do situace, kdy se jim do výběrka nepřihlásí nikdo a když, tak bude chtít neskutečnou raketu.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist