Reuters: Čínští výrobci elektromobilů se snaží prosadit na evropském trhu
Nejnověji se menší čínská automobilka Nio rozhodla učinit první krok mimo Čínu a zahajuje prodej v Norsku. Nio je v Evropě prakticky neznámá, přestože její hodnota se pohybuje kolem 57 miliard USD (1,3 bilionu Kč).
Mezi další značky, které mnoho Evropanů nezná a které začaly nebo plánují prodávat auta na starém kontinentě, patří Aiways, Tang z automobilové skupiny BYD, MG ze skupiny SAIC, VOYAH firmy Dongfeng nebo ORA společnosti Great Walls.
Evropský automobilový trh je přeplněný a dominují mu známé značky. V minulosti se ukázal být pro čínské automobilky nedosažitelný. Mimo jiné kvůli strategickým chybám nebo názoru, že Čína, dlouho spojovaná s levnou masovou výrobou, nemůže konkurovat kvalitou.
Generální ředitel automobilky Nio William Li řekl, že čínské automobilky mohou potřebovat až deset let na to, aby získaly pevnou pozici v Evropě. Podobně se vyjádřil i ředitel výrobce elektromobilů Xpeng Che Siao-pcheng. Tito noví hráči zaměření na elektromobily ale věří, že mají konečně příležitost proniknout na lukrativní trh.
Prodej elektromobilů v Evropské unii se loni více než zdvojnásobil a v první polovině letošního roku vzrostl o 130 procent. Tradiční výrobci stále jen postupně převádějí své modelové řady na elektrický pohon, a hladový trh tak není zaplaven dostatečným množstvím modelů.
"Trh zatím není tak obsazený, pokud ho srovnáme s modely se spalovacím motorem, kde má každá z velkých automobilek celou řadu vozů," uvedl ředitel pro zahraniční aktivity čínského výrobce elektromobilů Aiways Alexander Klose. "Je to oblast, kde si myslíme, že máme příležitost."
Automobilka Nio si podobně jako konkurenční Xpeng vybrala pro zahájení prodeje Norsko. Země se díky státní podpoře elektromobilů dostala do čela přechodu na elektrický pohon a zákazníci jsou tam na elektromobily zvyklí, což usnadňuje prodej i neznámým značkám.
Nová skutečnost, že západní automobilky jako BMW a Tesla nyní vyrábějí automobily v Číně, už možná také oslabila dřívější názor na nízkou kvalitu zpracování, i když zřejmě bude těžké se jí zcela zbavit. Klose předpokládá, že neúspěšné pokusy čínských automobilek o vstup na evropský trh už pravděpodobně současným výrobcům elektromobilů neublíží, protože spotřebitelé si již zvykli, že třeba elektronika pochází z Číny.
"Skutečnost, že na trh vstupuje více čínských výrobců aut, nám také pomůže, protože díky tomu budou čínské značky více akceptovány mezi spotřebiteli," dodal.
Jedním z příkladů neúspěšného vstupu na evropský trh je automobilka Brilliance. Firmě uškodilo, že její vůz získal v Německu v roce 2007 v nárazové zkoušce, takzvaném crash testu, pouze jednu hvězdičku z pěti.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (1)
Pavel Hanzl
18.10.2021 15:59Pokud nebude Číňan nejlevnější, nemá šanci.